Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Eigen voeding bouwen, de symbolenverklaring

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een eigen voeding gaan bouwen voor peltiers maar ik heb nu zown schakelschema, ik weet wel wat het meeste betekent maar weet iemand hier toevallig een site met een verklaring van alle elektriciteitssymbolen?

Verwijderd

mja mss wel interessant, als je iets nie weet ofsow

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Meeste boeken in een bibliotheek hebben wel een soort van symbolen-legenda.
Zal vast ook wel ergens op inet staan, ff google ;)

ff serieus: Als je een voeding wilt bouwen en je weet nog niet eens welk symbool wat is.. Begin dan eerst eens aan iets makkelijks, voor je meteen een voeding gaat bouwe

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Nou, wat er in mijn icon staat is dus een weerstandje van 1000MEG (=1 miljard ohm)

Als je geen verstand van electronica hebt moet je er van af blijven.
(volgens mij heeft circuitsonline wel goede info, maar weet achtervoegsel niet, en anders kan je het bij electuur proberen)

-edit-
Als je het schema hier even post kan ik wel helpen eigenlijk.
Je zet een plaatje ergens op internet (je website) en je
voegt hier de link tussen [plain][img]...[/][/] tags

[ Voor 27% gewijzigd door Resistor op 01-04-2003 22:43 . Reden: Thanks Firestorm! ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Resistor schreef op 01 April 2003 @ 22:28:
Nou, wat er in mijn icon staat is dus een weerstandje van 1000MEG (=1 miljoen ohm)

Als je geen verstand van electronica hebt moet je er van af blijven.
(volgens mij heeft circuitsonline wel goede info, maar weet achtervoegsel niet, en anders kan je het bij electuur proberen)

-edit-
Als je het schema hier even post kan ik wel helpen eigenlijk.
Je zet een plaatje ergens op internet (je website) en je
voegt hier de link tussen [plain][img]...[/][/] tags
1000 meg is altijd nog 1 miljard :P

is het trouwens niet ahndig om als er zo'n link gevonden is deze in de faq op te nemen?

Verwijderd

http://www.circuitsonline.net/download/download.php?id=67

programmaatje met alle uitleg over alle symbolen

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Firestorm schreef op 01 april 2003 @ 22:39:
[...]

1000 meg is altijd nog 1 miljard :P

is het trouwens niet ahndig om als er zo'n link gevonden is deze in de faq op te nemen?
offtopic:
:X ik zat met Kilo in de war.

Het is in ieder geval niet te verwaarlozen.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:12

almightyarjen

When does the hurting stop?

Dus als ik het goed begrijp wil jij dus een voeding bouwen zonder enige verstand van electronica... Als ik jou was zou ik eerst maar eens wat gaan experimenteren met ZWAKSTROOM, dat doet namelijk minder zeer als je een foutje maakt :{

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Verwijderd

Dat valt allemaal best wel mee hoor..

toch zou ik niet zelf een voeding bouwen, maar gewoon een oude AT voeding proberen te vinden.

Voeding voor z'n peltier is trouwens rete-eenvoudig, een transformator en een brugcel is het enige wat je nodig hebt.. kan niet zo heel veel mee mis gaan, mits je maar voorzichtig bent met die 240v.

Aansluiten:

220 ---> Trafo --> brugcel --> pelt.

Uit die trafo komen 2 pinnetjes, die sluit je aan op de brugcel waar ~ staat. Op hetzelfde component zitten ook een + en een - pin, die sluit je aan op je peltier.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2003 13:41 ]

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op 02 April 2003 @ 13:40:
Dat valt allemaal best wel mee hoor..

toch zou ik niet zelf een voeding bouwen, maar gewoon een oude AT voeding proberen te vinden.

Voeding voor z'n peltier is trouwens rete-eenvoudig, een transformator en een brugcel is het enige wat je nodig hebt.. kan niet zo heel veel mee mis gaan, mits je maar voorzichtig bent met die 240v.

Aansluiten:

220 ---> Trafo --> brugcel --> pelt.

Uit die trafo komen 2 pinnetjes, die sluit je aan op de brugcel waar ~ staat. Op hetzelfde component zitten ook een + en een - pin, die sluit je aan op je peltier.
Je vergeet nog de elco, groot genoeg om de ergste rimpel er uit te halen.
Uuit van de trafo keer V2 - 1,2 V voor de spanning, en reken maar op 1000 uF per Ampere die nodig is.

offtopic:
Wanneer ga je eens wat aan dat lelijke icon doen? dan kan ik mijn sig weer terugzetten.

Verwijderd

Nah ben die elco niet vergeten, maar leek me redelijk overbodig voor een pelt.. Maar het kan idd nooit kwaad om die er nog even bij te zetten. Voor alle duidelijkheid: die Elco gaat dan parrallel aan de pelt..

offtopic:
lelijke icon? Ik kon de humor er wel van inzien, maar goed, is weer teruggezet :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2003 16:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal, ik denk dat ik dan in plaats van een voeding the easy way maar kies

Verwijderd

Misschien vind je in Binas nog betekenissen van die symbolen

Of ben ik te laat? :+

• c0rneel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-11 14:04
anders scan het in en post het hier.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 18:31
Die elco is zeker niet overbodig, door het wisselen van vermogen gaat de pelt uitzetten krimpen. en bij 100Hz is dat een probleem voor die peltier.

Zet het nou maar uit je hoofd en koop wat. Als je er geen verstand van hebt gaat het je niet lukken.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
roedie schreef op 03 April 2003 @ 11:20:
Die elco is zeker niet overbodig, door het wisselen van vermogen gaat de pelt uitzetten krimpen. en bij 100Hz is dat een probleem voor die peltier.

Zet het nou maar uit je hoofd en koop wat. Als je er geen verstand van hebt gaat het je niet lukken.
Hij is toch gelijkgericht?

• almightyarjen

almightyarjen

insan1ty schreef op 03 april 2003 @ 11:36:
[...]

Hij is toch gelijkgericht?
Jaha, weet je hoe een gelijkgericht signaal eruit ziet? Dat ziet er nog erg rauw uit: allemaal "bultjes". Hier een compleet schema van de voeding. Ik vraag me alleen af waar je de trafo vandaan haalt.

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000030.gif

Verwijderd

Staat het niet in Binas of zo? Die hebben ze d8 ik wel in de bieb... of in ieder geval op middelbare scholen :)

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:04
Spuit 11 :(

[ Voor 96% gewijzigd door MaNDaRK op 03-04-2003 15:51 ]

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Even voor de duidelijkheid: een 87xx regelaar kan maximaal 1 ampere leveren, en dat is dus nevernooitniet genoeg voor een pelt.

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:45

spok9

Groen...

Jasper Janssen schreef op 03 April 2003 @ 16:11:
Even voor de duidelijkheid: een 87xx regelaar kan maximaal 1 ampere leveren, en dat is dus nevernooitniet genoeg voor een pelt.
Je hebt toch ook 3A versies? Ik weet echter niet of dat _wel_ genoeg is...

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

spok9 schreef op 03 april 2003 @ 21:36:
[...]

Ligt ook aan de koeling van het component!

Codedivision | Freedom Internet

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

spok9 schreef op 03 April 2003 @ 21:36:
[...]

Nee, een pelt trekt altijd meer vermogen, de kleinste bij de Conrad heeft al 3A nodig, en dan heb je er maar een van 15x15mm, maar die heeft wel 1,9V nodig. (is verder ook maar 3,9W)

De zwaarste die ze hebben is 49,5x49,5mm, U=15,4V en I=14A en max. warmteafgifte is 123,5W.

Dat moet je dus niet met een 78xx of LM317 enkel doen, daar moet nog een zware transistor bij.

Helaas is mijn rekenmachine net kapot gegaan (sloeg er iets te hard op :X), maar als je een 12V trafo neemt, die 12V keer wortel2 - de spanning over een aantal diodes (normaal 2 waarover 0,6V staat, 1,2V gaat er zoiezo al af door de brugcel) om op de 15,6V uit te komen.

Ga maar eens [search=peltier voeding], daar is genoeg over te vinden.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11 11:14
Respect als je het voor elkaar krijgt, maar heb je overwogen gewoon ergens een ouwe AT voeding te halen? Voor 29 euro heb je ook al een Qtec ATX voeding tegenwoordig, dan zou ik me de tijd besparen... Ik weet niet in hoeverre een peltiervoeding aan speciale eisen moet voldoen, maar ik zou me het knutselwerk besparen

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik zou gewoon proberen om via Vraag&Aanbod/Marktplaats/eBay een schakelvoeding te kopen.. Nieuw zijn schakelvoedingen veel te duur, zelf maken is ook geen doen. Ik heb een 24V/15A voeding gekocht via V&A voor maar 60 euro :D

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Dit schema vind ik bijzonder mooi. Het leuke is dat je hem regelbaar kan maken door de 78L15 te vervangen door een LM317 o.i.d. De uitgangsspanning ligt 1,2V lager dan de spanning uit de 7815 (LM317).

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/image001.gif

• almightyarjen

almightyarjen

Hmm, ja leuk schema, super zekers nu ik het beter bekijk, maar voor een beginneling? Wordt lastig... :)

Pagina: 1