I-Mac kan niet meer booten vanaf CD-ROM

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een vreemd probleem met mijn I-Mac. Het is een I-Mac G3 333, 320 MB RAM, 30 GB 7200 rpm Maxtor schijf. Op de schijf staan Gentoo, Mac OS X en Mac OS 9. Bij het booten krijg ik een menu waaruit ik kan kiezen: Mac OS X, Mac OS 9 of Gentoo Linux. Ook staan er nog een aantal losse partities. De Mac OS 9 installatie werkte om een of andere vreemde reden niet meer (ik kreeg een floppy met knipperend vraagteken). Dus ik de Mac OS 9 CD er in en booten zoals ik altijd doe als ik Mac OS installeer..de handel wil niet booten.

De CD wordt wel gezien, en ik krijg een grijsscherm met muiscursor. Daarna gebeurt de niks meer. Systeem totaal bevroren, muiscursor beweegt niet, en is ook niet uit te schakelen. De Mac OS 8.5 CD en de CD van Mac OS 10.2 hebben exact hetzelfde probleem. Het maakt niet uit of ik van CD boot door "c" te drukken in het bootmanu, "c" te drukken vlak na inschakelen of door de CD als bootdevice te selecteren. Steeds hetzelfde probleem..

De CD's blijken echter wel probleemloos te lezen onder Mac OS X. Niks wijst op een probleem met de CD-ROM speler. En nu het gekke: De bootable Gentoo CD boot zonder problemen.

Het probleem was er voorheen nooit, het was er plotseling. Wat kan ik er aan doen? (PRAM heb ik al gereset, hielp niks; Mac OS 9 partitie op schijf trashen hielp ook niks)

[ Voor 4% gewijzigd door SvMp op 01-04-2003 20:29 ]

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

dit had mijn pa ook met zijn mac... sommige cds wouden prima en anderen niet... op het laats wou geen een cd meer en was de cdrom speler aanstront. We hebben er een nieuwe ingezet en nu draait ie weer als een trein...

Wel heeft me pa een laptop gekocht om van dat gekloot met die imac af te zijn maar dat ff terzeide :)

Verder kan je ook niet veel aan een mac veranderen... er kan ook niet veel fout zitten in de machine zelf denk ik, ik denk dat de cdrom speler langzaam aan het kapot gaan is, misschien dat iemand anders nog een ander idee heeft wat het kan zijn.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-03 15:24
Inderdaad, klinkt toch als onleesbare CD's. Wat je kunt proberen is op een andere machine die OSX of OS 9 bootcd's te kopieren op CD's van betere kwaliteit. Tenzij je originele CD's gebruikt, die zouden altijd leesbaar moeten zijn. In dat geval is toch de CD-ROM drive waarschijnlijk bezig stuk te gaan...

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 12:23

chem

Reist de wereld rond

Als je de cursor wel ziet is het of een corrupte CD (kopie? ali illegali?), of er is iets anders (hardwarematigs) mis. Probeer de CD op een andere bak om te booten, als dat lukt, start op met shift ingedrukt of zap je pram.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• SvMp
  • Niet online
De Mac OS 8.5 CD is origineel. De CD van Gentoo is gebrand, en die doet het wel. Ook het lezen in Mac OS X zelf levert geen enkel probleem op.

Verwijderd

Klinkt als een vuile of oude CD speler. (Firmware update is ook wel een plan wellicht.)

• SvMp
  • Niet online
Da's niet zo fijn :(
Zoveel is de CD-speler ook niet gebruikt. En waar haal je nou een CD-speler voor een oude I-Mac vandaan :?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
de meeste cdrom spelers kan een mac aan hoor. Zelf heb ik er een lite-on brander ingezet en werkt perfect

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• SvMp
  • Niet online
The Dolf schreef op 03 april 2003 @ 00:54:
de meeste cdrom spelers kan een mac aan hoor. Zelf heb ik er een lite-on brander ingezet en werkt perfect
In een I-Mac :?
Aan de IDE-aansluiting ligt het niet, maar het zijn geen standaard 5,25" dingen, maar hele platte apparaatjes, lijken op laptop CD-ROM spelers, gemaakt voor de I-Mac

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ow
Ik heb een nieuwere versie zie ik nu.
Ik heb het over de 17"TFT versie.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
In de oude iMacs zitten inderdaad laptop cdrom spelers. Zelf had ik heir ook een tijdje last van, maar na een tijdje niet gebruikt te hebben, ik deed alles via het netwerk, deed hij het in eens weer goed. :P

kleurbleur.nl

Verwijderd

je kan nog een poginkje wagen om een schoonmaak CD er in te prakken. Hoewel ik dat als een laatste redmiddel zou zien.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:12

OgWok

U.N.C.L.E.

Als je handig bent: cdrom speler eruit en open maken. Met een loep de lens inspecteren en eventueel met een wattenstaafje HEEL voorzichtig afvegen. Heeft bij mijn iMac geholpen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

OgWok schreef op 08 april 2003 @ 21:36:
Als je handig bent: cdrom speler eruit en open maken. Met een loep de lens inspecteren en eventueel met een wattenstaafje HEEL voorzichtig afvegen. Heeft bij mijn iMac geholpen.
wel dan even wat alochol er op doen :P

• notgib
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-10-2025

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Misschien dat je een Norton Utilities CD te pakken kunt krijgen, die is standaard bootable. Gooi die erin, booten en laat hem ff alles nachecken...
Pagina: 1