Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[WET] Nieuwe wet nummerportering.

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Utopist
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 15:48
Ik hoor van verschillende kanten dat er een nieuwe wet is aangenomen ivm nummerporteringen.

De wet zou inhouden dat bij een nummerportering naar een netwerk er geen opzegtermijn meer berekend mag worden, en dat de portering binnen 10 dagen rond zou moeten zijn. Dus, dat je dus via nummer portering naar prepaid onder 3 maanden opzegtermijn uit kunt komen.

Ik sprak vanmiddag 2 agenten en een daarvan die had al met de OPTA gebeld erover. En volgens hem bevestigde de OPTA die wet.

Hebben jullie al iets meer erover vernomen?

• Utopist
*Schopje..

niemand?

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:20

• leuf
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb hier een klein stukje in de Automatiseringsgids over gelezen.
Stond als datum van ingang 1 april bij.
Laatste zin is wel interersting:
Overigens ontslaat het meenemen van een mobiel telefoonnummer de klant niet van de contractvoorwaarden of de betalingsverplichtingen die voortkomen uit een bestaand contract.

Jouw vlieger om dus onder je opzegtermijn uit te komen gaat niet op. Het lijkt erop dat ze hiermee alleen willen bereiken dat je een bepaald nummer binnen tien dagen overgezet kan hebben op een ander abonnement.

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 21:26
je hebt te veel telefoon!

no comment

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

leuf schreef op 02 April 2003 @ 14:35:
Ik heb hier een klein stukje in de Automatiseringsgids over gelezen.
Stond als datum van ingang 1 april bij.
Laatste zin is wel interersting:
Overigens ontslaat het meenemen van een mobiel telefoonnummer de klant niet van de contractvoorwaarden of de betalingsverplichtingen die voortkomen uit een bestaand contract.

Jouw vlieger om dus onder je opzegtermijn uit te komen gaat niet op. Het lijkt erop dat ze hiermee alleen willen bereiken dat je een bepaald nummer binnen tien dagen overgezet kan hebben op een ander abonnement.
Waarschijnlijk kan je nummer dan wel binnen tien dagen worden overgezet naar een andere provider, maar blijft je oude contract lopen tot de opzegtermijn is verstreken. De oude provider zal jou dan een nieuw telefoonnummer kunnen geven in plaats van het geporteerde nummer. Hierdoor vervalt de noodzaak dat een aanvraag voor nummerportering tevens een opzegging van het oude contract is. Dus als je overstapt heb je alsnog dubbele kosten, ivm je oude contract. Klantvriendelijk wordt het hierdoor niet. De oude regeling bij Vodafone en KPN is namelijk dat je nieuwe contract pas ingaat op het moment dat je nummer geporteerd is (ná de opzegtermijn). Stap je in de nieuwe regeling over van Vodafone naar KPN, dan gaat je nieuwe KPN contract na maximaal tien dagen in, terwijl je Vodafone contract nog minimaal drie maanden met een nieuw nummer doorloopt ivm opzegtermijn (dan moet je wel direct opzeggen). Dat betekent dus drie maanden dubbele abonnementskosten.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Ik vind dat van die dubbele abonnementskosten zo'n enorm probleem. Als ik nu een nieuw abo zou willen nemen, dan wil ik wel mijn nummer meenemen, maar dan nog 3 maanden mijn kpn abo te betalen zie ik niet zitten, dan kan ik bijna van de kosten die ik maak in die drie maanden weer een andere telefoon kopen. Je kunt natuurlijk je abo wel naar beneden gooien, maar daar zijn ook weer kosten aan verbonden. Ik vind persoonlijk, dat zodra je jaar contract is afgelopen, ze je niet meer aan die drie maanden opzeg termijn kunnen houden, het is toch gewoon pure onzin?

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op 02 april 2003 @ 16:10:
Ik vind dat van die dubbele abonnementskosten zo'n enorm probleem. Als ik nu een nieuw abo zou willen nemen, dan wil ik wel mijn nummer meenemen, maar dan nog 3 maanden mijn kpn abo te betalen zie ik niet zitten, dan kan ik bijna van de kosten die ik maak in die drie maanden weer een andere telefoon kopen. Je kunt natuurlijk je abo wel naar beneden gooien, maar daar zijn ook weer kosten aan verbonden. Ik vind persoonlijk, dat zodra je jaar contract is afgelopen, ze je niet meer aan die drie maanden opzeg termijn kunnen houden, het is toch gewoon pure onzin?
Vind ik ook. De nieuwe wet lost het eigenlijke probleem (lange opzegtermijn) niet op. De meeste mensen vinden het niet erg dat ze hun nummer niet direct kunnen meenemen, ze gebruiken die periode gewoon nog hun nummer bij de oude provider. Maar de dubbele kosten vinden ze wél vervelend en die worden veroorzaakt door de opzegtermijn, niet door de nummerportering. Een snellere nummerportering lost dat probleem niet op. Volgens de consumentenbond gebeurt namelijk 96-99% (afhankelijk van de provider) op de afgesproken datum.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Utopist
ah.
Het is inderdaad erg lastig om 2 keer te betalen. nu is het gelukkig wel bij Vodafone mogelijk om je abbo terug te zetten, en bij kpn ook (wel met boete geloof ik).

Het fijne vind ik wel dat je wel met je nieuwe nummer dan meteen aan de voorwaarden van je nieuwe provider zit. Maar ik ben het ook eens met dat opzegtermijnen erg klote zijn. Ik vind het inderdaad geen stijl om mensen na hun contract nog een heel sezoen vast te houden aan hun opzeg temijn. dat is 1/4e jaar!

Maar ik weet nu wel wat meer over deze wet, ik wil het mijne en de precieze wetgeving nog wel graag weten. Is wel belangrijk om de ins en outs te weten, omdat onder een contract uitkomen dan wel wat beter gaat. Ook Netwerken die dingen verzwijgen bijvoorbeeld.

Zoals vodafone, waarbij de klanten service erg schimmig doet over de mogelijkheid om buiten live te mailen. Volgens hun gaat dat "onder live bij messages" terwijl een 7650 ook de noprmale email onderstuend (evenals andere toestellen.)

• MadBear
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:58
Drie maanden opzegtermijn is idd niet leuk nee, maar dat hoeft toch zeker niet per definitie te betekenen dat je 3 maanden lang dubbel abonnementskosten hebt?
Bij bijv. T-Mobile kan je al eerst een nummerbehoudsformulier sturen, zij zeggen dan je abonnement op en je schaft max. 2 weken ofzo voor je nummerportering ingaat een abonnementje aan. Nadeel is dat je niet weet of er tegen die tijd gunstige aanbiedingen van de desbetreffende provider zijn. Ik heb half februari me abonnement bij Debitel laten opzeggen door Ben en 16 mei wordt mijn nummer geporteerd. Ik heb eind maart dan maar alvast een abonnement aangeschaft omdat de cashbacks flink omlaag gingen. Nu zit ik dan wel 1,5 maand met een dubbel abonnement en 420 belminuten en een smsbundel van 40 die ik waarschijnlijk bij god niet op krijg, maar dan moet ik maar volgende maand flink gaan bellen ofzo :) Opzich vind ik het niet zo rampzalig, ik heb me T-Mobile 300 abonnement nu toch met een flinke cashback van bijna 400 euro. En me eerste rekening zal ook nog wel ff op zich laten wachten.

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-11 22:37
Ik denk dat je het gewoon helemaal anders moet bekijken.

Er mogen geen kosten meer aan nummerportering worden verbonden.
Scheelt je dus ongeveer 9 euro.

Als je drie maanden voor afloop van je abonnement een nieuw abonnement neemt zit je idd drie maanden aan dubbele kosten vast. Maar als je er nu op kunt vertrouwen dat je nummer binnen 10 dagen geporteerd is, hoef je niet drie maanden van te voren een nieuw abonnement af te sluiten.
Als jij graag ruim voor afloop van je abonnement gebruik wil maken van aantrekkelijke acties is dat jouw verantwoordelijkheid, daar kan je een telecomprovider niet voor ter verantwoording roepen.

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:56

slaay

Natuurbeleven.com

Ik heb iets vernomen van een opschorting van deze wet van enkele maanden. Klopt dat?

Dich bis echt unne foëzen haas

• Utopist
Update:

de OPTA heeft deze nieuwe regel dus per 1-10 ingevoerd. Nummer portiringen moeten dus mogelijk zijn binnen 10 werkdagen, ongeacht de looptijd van het andere abbo. Klanten die het nummer dus willen meenemen, moeten de resterende contracts periode dus wel afkopen.

Maar je zit nu dus niet meer contractueel aan je opzegtermaan ook nog eens extra vast aan je oude provider.

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

-Utopist- schreef op 01 April 2003 @ 20:00:
Ik hoor van verschillende kanten dat er een nieuwe wet is aangenomen ivm nummerporteringen.

De wet zou inhouden dat bij een nummerportering naar een netwerk er geen opzegtermijn meer berekend mag worden, en dat de portering binnen 10 dagen rond zou moeten zijn. Dus, dat je dus via nummer portering naar prepaid onder 3 maanden opzegtermijn uit kunt komen.

Ik sprak vanmiddag 2 agenten en een daarvan die had al met de OPTA gebeld erover. En volgens hem bevestigde de OPTA die wet.

Hebben jullie al iets meer erover vernomen?
Deze wet is al veel langer bekend, ik heb em op m'n werk ook al opgeslagen, moet hem alleen nog ff in het 'nederlands' schrijven ;)
Maar belangrijkste is nummerportering in 8 werkdagen, en ALTIJD mogelijk :)

edit: inderdaad 10 dagen.

hmmm ik dacht toch echt 8 werkdagen :? maar ff de pdf gaan lezen dan.

[ Voor 11% gewijzigd door Paitor op 02-10-2003 14:08 ]

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik begrijp uit het bericht in de Volkskrant dat dit gisteren pas is besloten door de OPTA. Maximaal 10 dagen voor nummerportering, termijnen van je abonnement afkopen blijft wel gebruikelijk ;)

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Wekkel schreef op 02 October 2003 @ 14:05:
Ik begrijp uit het bericht in de Volkskrant dat dit gisteren pas is besloten door de OPTA. Maximaal 10 dagen voor nummerportering, termijnen van je abonnement afkopen blijft wel gebruikelijk ;)
Nee, ik heb sinds augustus al het artikel, het was dan ook geen voorstel wat nog aangenomen moest worden oid, gewoon een wet die per 1 okt. van kracht werd :)
Nog een puntje was het afkopen of door laten lopen van maandelijkse betalingen, daar was ook iets mee geloof ik.

[ Voor 12% gewijzigd door Paitor op 02-10-2003 14:09 ]

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Utopist
-Utopist- schreef op 01 April 2003 @ 20:00:
dit topic was dus al van 1 april

dus het is dus (vanaf mijn update) nu ingevoerd. En die regel (of wet) komt van de OPTA uit. en is dus nu ook van kracht.

vandaar mijn update dus...

[ Voor 21% gewijzigd door Utopist op 02-10-2003 14:21 ]

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Paitor schreef op 02 October 2003 @ 14:08:
Nog een puntje was het afkopen of door laten lopen van maandelijkse betalingen, daar was ook iets mee geloof ik.
Inderdaad. De OPTA breekt niet in op lopende abonnementen, die zal je uit moeten zitten of af moeten kopen. Het gaat de OPTA enkel om nummerportering binnen 10 dagen.

Verwijderd

Betere wetgeving moet ik zeggen !
Pagina: 1