[PS] Afbeelding geschikt maken voor copyprinter

Pagina: 1
Acties:

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Voor ons clubblad moet een advertentie in grijstinten zo worden aangepast, dat de copyprinter er mee overweg kan. Aangezien dit apparaat alleen volledig zwart kan drukken, moeten de advertenties worden omgezet. Iemand tipte me de manier die wordt gebruikt bij het drukken van kranten, dus met kleine bolletjes die varieren van grootte zodat ze een andere intensiteit vormen.

Ik krijg dit echter niet voor elkaar met photoshop. Heeft iemand een tip hoe je een dergelijk probleem op kunt lossen?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zoek eens in je help op 'halftone' :) (zit ergens onder effects geloof ik :))

[ Voor 44% gewijzigd door HunterPro op 01-04-2003 19:48 ]

• Mini-me
  • Niet online
Ik heb al wat zitten experimenteren met halftone, maar de minimale grootte is meteen al veel te ruw: al het detail valt dan weg.
Ook heb ik geprobeerd om de afbeelding eerst te vergroten en vervolgens met de minimale grootte van de patterns een halftone filter aan te brengen, maar dan zie ik weer geen resultaat als ik uitzoom of de afbeelding weer verklein :?

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Als je gaat printen op een zwart-wit laserprinter komt dat effect vanzelf. :)
Dat is namelijk de enige manier dat een zwart-wit laserprinter halftonen kan afbeelden.
Je kunt zelfs prima een full colour afbeelding sturen naar die machine.

Ik zou eens even een testprint laten maken; weet je gelijk waar je aan toe bent, voordat je van alles gaat omzetten...

• Mini-me
  • Niet online
Wat jij zegt is niet waar, als ik grijstinten op de laserprinter ga afdrukken dan maakt hij ze mooi grijs ipv zwart/wit.. anders zou het probleem al lang opgelost zijn :)

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 07:53

Obi

Mini-me schreef op 02 april 2003 @ 01:17:
Wat jij zegt is niet waar, als ik grijstinten op de laserprinter ga afdrukken dan maakt hij ze mooi grijs ipv zwart/wit.. anders zou het probleem al lang opgelost zijn :)
Dan heb je een kleuren-laserprinter... Een 'gewone' zw-laserprinter doet het echt met stipjes....

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Check anders ook eens je resolutie, want op 600dpi is halftone/zwart-wit ook nog prima te doen. Geef eens merk/type van die printer.

Ey!! Macarena \o/

• SillyJW

SillyJW

der Gemutlichkeit

Obi schreef op 02 april 2003 @ 05:12:
[...] Dan heb je een kleuren-laserprinter... Een 'gewone' zw-laserprinter doet het echt met stipjes....
Dat zeg ik... of je moet een speciale hebben waar ook een grijs cartridge inzit. :)

Verwijderd

Opmaken in QuarkXpress...

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

TeeDee

CQB 241

convert naar grijstinten, daarna naar bitmap en de juiste rasterliniatuur meegeven.

Lijkt me vrij simpel. Eerst de resolutie van de printer opvragen en die omrekenen naar de juiste rasterliniatuur.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Mini-me
  • Niet online
Hoe reken ik die rasterliniatuur om? En hoe kan ik die aanpassen in photoshop?
De printer is een Brother 1050HL dacht ik, die heeft natuurlijk een veel hogere resolutie dan 600 dpi en daardoor lijkt het alsof hij gewoon grijs kan printen..

• SillyJW

SillyJW

der Gemutlichkeit

Mini-me schreef op 03 april 2003 @ 13:51:[...]
De printer is een Brother 1050HL dacht ik, die heeft natuurlijk een veel hogere resolutie dan 600 dpi en daardoor lijkt het alsof hij gewoon grijs kan printen..
Handleiding Brother HL1050
Heb je nu al een testje geprint? en kijk er dan eens naar met een loep...
aangezien je me niet geloofd.. ;)
Reuze bedankt voor de tip :Z

Verwijderd

Tjsaa, tis de beste oplossing. Doe ermee wat je wilt.

• Willem
  • Laatst online: 22-08 22:08
Ehm iets opmaken in Quark is zeker niet altijd de beste oplossing.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• SillyJW

SillyJW

der Gemutlichkeit

En heeft toch niet echt iets met dit topic te maken, dacht ik zo.. vandaar de :Z

-EDIT-
Leg tenminste even uit wat je bedoelt... ik ben wel benieuwd..

[ Voor 32% gewijzigd door SillyJW op 04-04-2003 16:59 ]

Verwijderd

Nee, maar als je rasters wilt maken wel. IMHO

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Met Quark is de rasterstand te beinvloeden, vooropgesteld dat je met een postscriptprinter te maken hebt. De meeste copiers die kunnen printen hebben een eigen RIP dus dat zal geen probleem zijn.
Ook denk ik, en ik werk zelf met die dingen, dat de printer zelf een juist raster zal maken voor verlooptinten, dus gewoon een grayscale geval maken de printer doet de rest.
En als hij werkelijk geen tinten kan creeeren (wat ik me haast niet kan voorstellen, tenzij het echt een oud kreng is) moet je van de grijstinten bitmap maken en zelf de juiste omzetwaarde kiezen voor het beste resultaat.

Het is dus in de meeste gevallen niet raadzaam om met quark aan de rasterstanden te knoeien aangezien de kans op moire dan erg groot is (je kunt nooit de rasterstand van een printer 100% evenaren en de kleinste afwijking resulteerd in de grootste kans op moire).

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• SillyJW

SillyJW

der Gemutlichkeit

Klinkt allemaal interessant.. maar ook niet helemaal correct.
Ik krijg wel het gevoel dat ik hier meer over uit wil vinden. :)

Een zwart-wit printer kan inderdaad geen grijswaardes printen. Om toch overweg te kunnen met halftonen emuleert de printer deze grijswaardes door middel van een raster. Wat ik eigenlijk wil zeggen is, wat zou de printer anders met deze afbeeldingen moeten doen?

Ja, je kan de rasterstanden beinvloeden in quark, maar om je heel eerlijk te zeggen heb ik op een printer nog nooit gezien dat dat ook maar enige invloed heeft op de afdruk. Zelfs een fullcolour afbeelding sturen naar een zwart-wit laser printer geeft geen andere afdruk dan als je netjes een plaatje omzet naar grayscale. Tenminste niet dat me ooit is opgevallen.
Ene fred uit een gegoogled stukje:
Rasteren zorgt er voor dat je grijswaarden 'ziet'door middel van grote en
kleine zwarte puntjes. Hoe kleiner de puntjes, des te meer wit van het papier er doorheen schijnt en des te lichter de tint lijkt. Hoe groter de punten, des te minder papier je ziet en des te zwarter de tint lijkt.

Rasteren gebeurt automatisch door je zwart/wit laser- of inkjetprinter; dat is soms/vaak in te stellen in de printersoftware of in het opmaakprogramma .. In de drukkerswereld worden rasters van grofweg 48 tot 60 het meest gebruikt. Zie je vaak in bladen. Kranten kunnen groffer zijn (kijk maar eens goed naar een foto in een krant), kunstdrukwerk vaak fijner.

Als je een geprinte pagina nog wilt kopiëren, probeer dan niet fijner te
printen dan raster 36 (plus of min; beetje experimenteren).
En ik ben nog steeds benieuwd of de topicstarter nu al wat verder is gekomen..

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Ik denk dat de topicstarter er goed aan doet om even te vermelden hoe het gehaal aangeleverd moet worden, digitaal of analoog en op wat voor geval het exact wordt afgedrukt

• Dark Blue
  • Laatst online: 21-08 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

NijntjeRocks schreef op 04 April 2003 @ 22:59:
Ik denk dat de topicstarter er goed aan doet om even te vermelden hoe het gehaal aangeleverd moet worden, digitaal of analoog en op wat voor geval het exact wordt afgedrukt
Mini-me schreef op 03 april 2003 @ 13:51:
Hoe reken ik die rasterliniatuur om? En hoe kan ik die aanpassen in photoshop?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Dark Blue schreef op 04 April 2003 @ 23:01:
Een enigzins verduidelijkende quoot
Als de adv. gewoon op een brother wordt geprint waar, naar eigen zeggen, gewoon grijs uitkomt, wat is dan het probleem, waarom zou hij dan per se zwart-wit willen, zie ook:
Mini-me schreef op 02 April 2003 @ 01:17:
(...)als ik grijstinten op de laserprinter ga afdrukken dan maakt hij ze mooi grijs ipv zwart/wit.. (...)
hieruit maak ik op dat er uiteindelijk op een ander apparaat wordt gereproduceerd, wat voor een en of het digitaal of analoog gebeurd.

[ Voor 12% gewijzigd door NijntjeRocks op 05-04-2003 00:19 ]

• Mini-me
  • Niet online
Zoals ik in de startende post uitleg, moet het resultaat door een copyprinter gehaald worden. Voor de duidelijkheid: het apparaat is beschikbaar en ik moet het gewoon zelf doen.

De copyprinter is niets anders dan een analoog apparaat: je scant een afbeelding in en vervolgens maakt hij een master (net als een kopieerapparaat) waarmee hij vervolgens X pagina's kan drukken.

Ik heb het probleem inmiddels opgelost door te klooien met hoog-doorlaatfilters, find edges etc en vervolgens alle artifacts handmatig pixel voor pixel te bewerken. Het resultaat is een bruikbare zwart/wit afbeelding zonder grijstinten. Helaas heeft dit me wel een ruime middag gekost :(

• SillyJW

SillyJW

der Gemutlichkeit

Mini-me schreef op 05 April 2003 @ 12:39:[...]
De copyprinter is niets anders dan een analoog apparaat: je scant een afbeelding in en vervolgens maakt hij een master (net als een kopieerapparaat) waarmee hij vervolgens X pagina's kan drukken. [...]
Dit had ik niet begrepen uit je openingspost..
Ik dacht dat je het hele blaadje op die Brother geprint werd. :)

Heb je meer informatie over deze zogenaamde 'copyprinter'?
Gewoon uit interesse hoor. Of is dit een soort Risograph?

[ Voor 11% gewijzigd door SillyJW op 05-04-2003 16:57 ]

• Mini-me
  • Niet online
Ten eerste sorry voor de late reactie :X

Het gaat inderdaad ongeveer om zo'n apparaat. Eenmalig voer je het origineel in, hij maakt daar vervolgens een master-print van (net als een kopieermachine met inkt en een drukvel dat om een rol zit en langs het papier draait). Het printen kan dan op vrij hoge snelheid (heb het nooit gemeten maar 100 tot 150 afdrukken per minuut klinkt wel redelijk aannemelijk) en de kosten zijn echt laag (denk aan iets in de richting van 0.27 eurocent per afdruk).

Al met al dus zeer geschikt voor de doe-het-zelf drukker :). Zolang je dus niet met plaatjes aan het klooien gaat.

Mijn uiteindelijke oplossing is vrij eenvoudig geweest: ik heb de afbeeldingen handmatig omgezet in zwart/wit door een aantal threshold/highpass/inverse filters toe te passen en verder met gum alle foutjes hersteld. Heeft me wel een middag gekost, maar nu is de afbeelding tenminste goed te zien.
Het rasteren is niet gelukt, puur omdat de resolutie van de copyprinter te laag is (en de letters in de afbeelding waren te klein, dus vallen teveel details weg om een leesbare tekst over te houden).
Pagina: 1