[citrix] snelheid meten

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06-2025
Ik ben op zoek naar een proggie freeware of niet om de server load te kunnen bekijken.
Op dit moment kan ik het alleen maar met de management console, maar die is zo onprecies. Want op het moment dat de server weinig belst word hebben gebruikers last van traagheid.

En het zou mooi zijn welke processen die de meeste load opeten, weer te kunnen geven.

Wie helpt mij?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
je kan de standaard nt performance monitor counters gebruiken om je systeembelasting zelf te bekijken, zo kan je zien of het een probleem is met cpu gebruik, of dat je i/o sysbsysteem te traag is

of mischien is de lijn wel te traag

A wise man's life is based around fuck you

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Traagheid op Citrix is van zo ontzettend veel factoren afhankelijk, dat een CPU metertje jou geen uitsluitsel kan gaan geven dat het niet traag is. Hooguit dat het wel traag is - maar dat wist je al want je users klaagden.

• whocarez
kijk wat ik nou graag zou willen zien is wanneer een server boven een bepaald belastings percentage komt, de helpdesk een waarschuwing krijgt van he let op er kan wat aan de hand zijn.

Me server belasting kan ik allemaal wel opvragen uit logs, maar het gaat erom.

ik heb 30 citrix servers draaien 3 dataservers. 5 database servers. 10 windows 2000 servers.

2 backup servers.

En om nou ieder moment van de dag in de tering herrie te gaan staan van de server ruimte nee bedankt.

Nou maken wij toevallig al gebruik van servers alive, daarmee kunnen we zien wanneer er een server uit klapt.

Maar ik kan dus nooit antwoord geven welk programma of applicatie op dat moment me netwerk lam legt bijwijze van.

Dus er moet een stukje software komen dat alle gebruikte utils en processen weergeeft, en zodra er een proces boven een toegestane waarde komt dat er eeen melding van komt.

Hierdoor is het makkelijker problemn op te lossen en kunnen gebruikers gelijk antwoord krijgen en niet achteraf.

Hadden bijv laatst het probleem dat we maar een 17gb grote exchange server hadden, voor 400 gebruikers.

Dus wie weet er een mooi proggie waar ik zulk soort dingen in op kan vragen

• elevator
  • Niet online

elevator

bphderuyter schreef op 01 April 2003 @ 20:19:
kijk wat ik nou graag zou willen zien is wanneer een server boven een bepaald belastings percentage komt, de helpdesk een waarschuwing krijgt van he let op er kan wat aan de hand zijn.
perfmon kan dit - net zoals zo velen monitoring tools - NetIQ en consorten denk ik dan aan maar dat is nogal overkill als je puur CPU wilt monitoren ;)

• whocarez
niet alleen cpu ook page swaps en al die ongein, wil dus volledige readout lama zegge

• elevator
  • Niet online

elevator

Dit zijn eerdere topics over dit onderwerp, misschien dat je daar nog wat info uit kan halen:

Netwerk monitoring
Network Management Systemen
[rml][ diag. software] Netwerkinfrastructuur controleren[/rml]

• whocarez
die topics zijn wel alemaal leuk, maar dan zit ik nog in me achterhoofd, er draaien bij ons tig harrybarry pakketjes, en een database die voor ons alleen is gemaakt(empire)

Tevens draaien we nu op nt/win2k/novel/citrix/win98/winxp/win95/dos en Wyse/eizo terminals

Probeer die maar eens te monitoren met de in die genoemde topics lukt je niet. had ik namelijk al naar gekeken.

De enigste oplossingen die wij nu gebruiken zijn servers alive/console 1/citrix management console/

Maar met management console kun je geen errors tevoorschijn halen.
Servers alive geeft alleen weer wanneer het al te laat is(server down dus)
console 1 geeft de belasting weer van empire

Maar dan zou het moeten beteken dat ik 20 licenties aan moet aan vragen voor 20 harrybarry pakkketjes.

Ik heb net voor 500.000 euro aan microsoft licenties gekocht, ze zien me al aankomen.

Ik moet dus 1 programma hebben liefst grafische weergave, dat zo in te stellen is wanneer er problemen zijn dattie begint te mekkeren. zoniet dan gewoon de routine processen weer laten geven.

Tevens platform onafhankelijk.

• elevator
  • Niet online

elevator

bphderuyter schreef op 02 April 2003 @ 00:07:
Ik moet dus 1 programma hebben liefst grafische weergave, dat zo in te stellen is wanneer er problemen zijn dattie begint te mekkeren. zoniet dan gewoon de routine processen weer laten geven.

Tevens platform onafhankelijk.
Probleem is dat een probleem niet altijd een probleem is - wanneer is iets normaal, en wanneer niet? Dat zijn zaken die jij zelf zal moeten kiezen, en definieeren, en dus configureren in het monitorings pakket.

Een oplossing die je direct in je netwerk plugged en jou opbelt op het moment dat er iets dreigt mis te gaan is er niet - je zal op zoek moeten naar iets wat zo aan te passen is dat het dat wel kan.

Platform onafhankelijk is wel erg vaag - welke platformen draai je, welke zijn kritisch en wat wil je exact monitoren. CPU? DISK? Netwerk connectiviteit? Websites? SMTP? ICA perf counters? RDP? Exchange? BackupExec? SQLServer? Oracle? Progress DBMS? ArcServe?

Er zijn zo ontzettend veel variablen die je kan monitoren dat je alleen zelf het perfecte monitoringspakket kan vinden - perefct voor jouw situatie. Wel kunnen we ervaringen delen, maar misschien is het handiger als je dan eerst een shortlist geeft van de monitoring tools die je aan het bekijken bent.

• whocarez
backup, welke tapes erin de carousel zitten en de hoeveel data die er nog op kan.
wanneer de backup niet heeft gewerkt volgende ochtend gelijk melding op monitor

Filestorage capaciteit totaal en wat er nog vrij is.

Gebruikers wanneer een gebruiker niet meer voldoet aan de door ons geeisde config melding(mailbox te groot, profiel te groot, meerdere malen ingelogd, overtreddingen beveiliging)

empire belasting, te hoog gelijk weergeven wie de boel lockt(sql)

Servers alive, wanneer er een server platgaat gelijk zien.

Server belasting, cpu, mem, page swaps, proggies die openstaan en daarvan de hoeveelheid dat het van de server vreet.

dan hebben we zelf nog een incident management(webbased) hier kunnen de helpdesk gegevens in weer worden gegeven wie er het meeste heeft opgelost blah blah

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dus jij wil de be-all and end-all van monitoring shit hebben die alles kan?

Voor jou sysadmin speelt?
Je overhemd ook nog strijkt?
Je koffie komt brengen?
je boterham smeert?

suc6....

Die zal je alleen in homo-sapiens vorm vinden :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 21:16

SED

of je neemt een echte systeembeheerder aan natuurlijk, een die zelf initiatief neemt, zelf zaken uitzoekt en ze vervolgens ook nog in de praktijk brengt.
;)

Copyright and left by SED...

Verwijderd

Als ik die lijst zo zie, zal er vast wel een leverancier zijn zoals CA, die dit met een heleboel modules, en een heleboel consultancy uren voor je kan bouwen.

Of je zoekt een partij leuke monitoring tools bij elkaar, die tesamen kunnen wat je wilt. Bij 30 citrix servers, denk ik al gauw aan XPe, en daar zit een uitgebreid management bij. Voor de rest denk ik aan snmp, of "best of breed" tools, die allemaal mail, of "net send" ondersteuning hebben.

Dikke kans dat de onderste optie bitter weining tot niks hoeft te kosten

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2003 01:16 ]

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:30
als je veel prut pakketjes hebt kun je vast wel een tool gebruiken:

cpu controle bij terminal services

voor monitoring bij 30 servers: inderdaad Metaframe XPe ipv "a".

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tivoli :?

* Koffie denkt dat je maar beter eens met een paar grote toko's gaan babbelen met huge ass beheers pakketen en/of zelfbouw.
Een ander iets is dat je het zelf ook bij kan houden, iets waar je als ik het goed begrijp voor betaald wordt (of neem een stageloper).

Tijd voor een nieuwe sig..

• whocarez
stage loper dan heb ik dadelijk helemaal zo'n verracht pakket

Doormiddel van samber en sql hebben we dit kunnen genereren, is een koppeling tussen web en informix(unix,sql)

werkt perfect alleen is niet alles mee mogelijk
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/iityl.GIF

[ Voor 4% gewijzigd door whocarez op 02-04-2003 09:52 ]

Verwijderd

paulhekje schreef op 02 April 2003 @ 08:29:
als je veel prut pakketjes hebt kun je vast wel een tool gebruiken:
cpu controle bij terminal services
Nu ook cpu controle als gratis variant: http://threadmaster.tripod.com/

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Ik ben niet zo thuis in Windows servers maar op m'n werk gebruiken we b.v. SightLine/ViewPoint voor Unix dozen. Daar kun je op afstand alles mee monitoren. Deze software is er ook voor Windows dozen. We gebruiken het eigenlijk alleen als een systeem problemen heeft en de grafiekjes het zo goed doen bij managers en dat soort onwetenden :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:52
Misschien jandig om de volgende keer een goede titel mee te geven en in je eerste post je complete vraag te stellen. Maar wat jij wilt is of heel duur of heel veel werk of allebei.... Stel je proxy in van 9-10 geen internet en laat die helpdesk eens werken.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• maroesjk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10-2025

maroesjk

from the ash rose a great bird

Onze systeembeheerder gebruikt gewoon Serious Samurize om de citrix-server in de gaten te houden. Alleen als je die ook nog groot wil laten waarschuwen zal je zelf met Visual Basic Scripts aan de bak moeten. Verder kan dat proggie wel zo'n beetje alles.....

There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't.

Verwijderd

Als je een opstelling hebt zoals jij gebruikt, is er mischien wel budget voor Microsoft Operations Manager (http://www.microsoft.com/mom/)
Niet goedkoop ($349 per processor) maar doet wel wat jij wil: health monitoring en het volgen van Event Logs, SNMP,...
Je kan allerlei scenario's programmeren die dan weer allerlei events triggeren (bv. <500MB free op een HD->stuur een mail, 2 van de 4 proc's stuk -> beep de monteur z'n bed uit,....)
Pagina: 1