Behringer mengpaneel & Alesis Midiverb 4

Pagina: 1
Acties:
  • 625 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gash
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05-2022
Voor een vriend van mij moet ik een audio/zang-installatie aansluiten.

Nu heeft hij o.a. het volgende:

- Behringer DX-1000 mengpaneel
- Alesis Midiverb 4 effect-apparaat
- Shure beta 87 draadloze microfoon

Mijn vraag is eenvoudig maar uit de gebruiksaanwijzing van het mengpaneel kan ik het niet opmaken: hoe sluit ik het geheel aan? :?

Op kanaal 1 van het mengpaneel sluit ik de microfoon direct aan. Om galm/reverb etc. aan het microfoongeluid toe te voegen moet ik de Alesis ook aansluiten op het mengpaneel.

De Alesis heeft 2x jack-in en 2x jack-out. Achterop het mengpaneel het ik voor een effect-apparaat 1x jack 'effect send' en 2x jack 'effect return'. De gebruiksaanwijzing van de DX-1000 zegt dat ik de 2x jack 'effect return' moet koppelen aan de 2x jack line-out van de Alesis maar wat doe ik dan met de 2x jack line-in van de Alesis en de 1x jack 'effect send' van de DX-1000????

Iemand wist mij ook nog te vertellen dat ik de Alesis op de 2x jack van stereo input 7 van het mengpaneel moet zetten zodat ik het volume & hoog/midden/laag/gain van de Alesis ook onafhankelijk van de microfoon kan regelen, maar ik heb geen flauw idee wat nu wijsheid is!

Kan iemand mij advies geven? Alvast bedankt! :)

Plaatje van de achterkant van de Behringer DX-1000:
Afbeeldingslocatie: http://www.comtronics.nl/images/behringer.jpg

Achterkant van de Alesis Midverb 4:
Afbeeldingslocatie: http://www.comtronics.nl/images/alesis.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Effect send van je mixer sluit je aan op de inputs van de Alesis. Aangezien je op de mixer maar 1 uitgang hebt (waarschijnlijk mono) dien je deze uitgang van je mixer te splitten. Kabeltje is makkelijk te maken.

De output van de Alesis kun je
OF aansluiten op de effect return van je mixer (dan kun je met 1 knopje op je mixer de hoeveelheid effect regelen die je bij je microfoonsignaal wil hebben)
OF aansluiten op een de normale inputs (bijvoorbeeld kanaal 7 omdat je daar ook al jacks hebt). Voordeel daarvan is inderdaad dat je nog iets kunt wijzigen aan de klank van je effect voor zover dat al niet kan met die Alesis.
Zorg als je kiest voor de laatste methode dat je het signaal van kanaal 7 niet ook naar de effect uitgang stuurt omdat je dan last krijgt van rondzingen (signaal gaan van en naar de Alesis en wordt alsmaar versterkt, vervelende pieptoon).

Gewoon proberen, je mixer leren kennen is belangrijk zodat je weet wat je moet doen als het foutgaat.
Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 11:59

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

nee, die effect sound output is stereo, zo'n uitgang had ik ook op een yamaha power mixer, die moet je dus naar die alesis module doen. dus ff naar de elektroboer voor een stereo jack naar 2 x mono jack kabel en je ben klaar :)

ik zou die alesis op de effect return zetten, daar is ie voor, op die yamaha had ik dat niet als ik mn reverb dan op een gewoon kaneel deed ging ie idd rondzingen... echt bagger dus, maar die was wel te linken op een tape ingang, naja, gewoon op de effect return dus

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

is het stereo of gebalanceerd...?
dat kan natuurlijk ook nog...

bovendien maakt het niet zoveel uit of je er een stereo bron of een mono bron in gooit, er komt toch stereo terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy Z
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-07-2024

Tommy Z

zelfkennis siert de mens

Bij vrijwel alle (semi- en profi-) mengtafels e.d. is 1 aansluiting mono, 2 losse aansluitingen stereo, oftewel 2 kanalen. Zo ook bij de DX-1000. Deze aansluiting is ook niet gebalanceerd. Een standaard jack kabel naar de linker in van je Alesis en vandaar 2 kabels naar de effect return.
Het is überhaupt maar de vraag of je een verschil zou horen tussen een mono en stereo ingang van je Alesis omdat dit signaal toch op diverse manieren intern gemixt wordt (voor het effect, dus).

...I do not regret the things I've done, but those I did not do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gash
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05-2022
Mijn dank is groot! :) :)
Ik ga het morgen direct aansluiten! Jack-snoertjes heb ik hier al liggen!

Ik ga hem aansluiten zo aansluiten:

- effect send met 1 jack-snoertje op het linker line-in kanaal van de Alesis
- de 2 line-outs van de Alesis met jack-snoertjes op kanaal 7

Dit moet dus kunnen en het gevaar van rondzingen is er niet aangezien alleen kanaal 1 & 2 een effect-knopje hebben

Nog één vraagje: werk de knop aan de voorkant: 'effect return'-level in deze opstelling nog wel? Je gebruikt immers de ''effect-return'' aansluiting op de achterkant niet meer. Of vervang je deze knop door de fader van kanaal 7? :?

[ Voor 73% gewijzigd door Gash op 01-04-2003 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Helemaal goed geraden ;)
Let wel ff op dat je die effect send post-fader schakelt (als je die optie hebt tenminste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

ja, dus soms kan je beter aux 2 nemen, omdat aux 1 pre is, of andersom, of iets met aux 3 of 4...
Pagina: 1