Toon posts:

FTP en Sweex router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na de FAQ te hebben gelezen en de hele search te hebben doorgespit is het me nog niet gelukt om het werkende te krijgen. Probleem is het volgende: ik wil een FTP server draaien op mijn pctje. Dit is de situatie nu:

- HCCNet ADSL Lite met niet getweakt alcatel modem
- Sweex router
- default server op modem is het ip van de router
- in de router worden poort 20 en 21 geforward naar mijn interne ip
- Serv-U FTP server, listening on port number 21, IP 192.168.2.102

Maar ff een tekeningetje gemaakt om het duidelijker te maken:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/m.krikke/images/ftp.JPG

Wat doe ik fout :?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
wat ik niet snap (zal wel aan mijn gebrek aan ervaring met ADSL liggen) is dat je router een intern IP-adres heeft (192.168....) en volgens jouw tekenin je modem ook.
Je zou toch verwachten dat de router en een intern adres heeft (192.168...) en een internet-adres (62.251.....), oftewel dat je router vanaf buiten bereikbaar is.
In dit geval lijkt me dat je nog zoveel poorten kunt forwarden met de router, maar dat requests van buiten nooit bij de router aankomen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
TD-er schreef op 01 April 2003 @ 17:42:
wat ik niet snap (zal wel aan mijn gebrek aan ervaring met ADSL liggen) is dat je router een intern IP-adres heeft (192.168....) en volgens jouw tekenin je modem ook.
Je zou toch verwachten dat de router en een intern adres heeft (192.168...) en een internet-adres (62.251.....), oftewel dat je router vanaf buiten bereikbaar is.
In dit geval lijkt me dat je nog zoveel poorten kunt forwarden met de router, maar dat requests van buiten nooit bij de router aankomen.
het modem dient in dit geval om het internetverkeer te regelen, en heeft dus het externe ip adres. Het interne adres wordt gebruikt om je TCP/IP protocol te configureren op je pc. Om gebruik met meerdere pc's mogelijk te maken zit er nu een router tussen met ook een intern ip. Deze geeft aan alle andere pc's automatisch interne ip adressen uit.

In dit geval worden (als het goed is) alle poorten geforward van 10.0.0.138 (modem) naar 192.168.2.1 (router). Deze stuurt dan bepaalde poorten, in dit geval 20 en 21 voor ftp, dan weer door naar 192.168.2.102 (mijn pc). Maar ergens gaat het dus fout, want andere mensen kunnen niet inloggen op mijn ftp...

ow ja: de shields up van www.grc.com ziet de ftp poort als Stealth...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2003 18:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
ow ja...ik log ook niet bij mezelf in op de ftp. Dit laat ik door iemand anders doen, schijnt nl. niet te kunnen... :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2003 18:20 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
Is 10.0.x.x jou IP-adres naar buiten? Dat is namelijk ook een zgn. intern netwerk-range en is dus niet bereikbaar vanaf het internet.
Als ik vanaf mijn @home verbinding zou proberen te connecten naar 10.0.x.x, dan zou het dus niet moeten lukken.

Maar goed, om nog ff terug te komen op je probleem....
Je zegt dat je modem dus ook fungeert als een soort router, al is het dan in dit geval voor 1 computer.
Dan lijkt het me logisch dat je geen verbinding krijgt vanaf buiten.
Je modem zou dan namelijk alle binnenkomende pakketten op die poort moeten forwarden naar je router (adressen achter de router zijn voor de router niet bekend/te bereiken) en die moet dan alles weer forwarden naar je FTP-machine.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
TD-er schreef op 01 April 2003 @ 18:23:
Is 10.0.x.x jou IP-adres naar buiten? Dat is namelijk ook een zgn. intern netwerk-range en is dus niet bereikbaar vanaf het internet.
Als ik vanaf mijn @home verbinding zou proberen te connecten naar 10.0.x.x, dan zou het dus niet moeten lukken.

Maar goed, om nog ff terug te komen op je probleem....
Je zegt dat je modem dus ook fungeert als een soort router, al is het dan in dit geval voor 1 computer.
Dan lijkt het me logisch dat je geen verbinding krijgt vanaf buiten.
Je modem zou dan namelijk alle binnenkomende pakketten op die poort moeten forwarden naar je router (adressen achter de router zijn voor de router niet bekend/te bereiken) en die moet dan alles weer forwarden naar je FTP-machine.
mijn ip adres naar buiten is 62.251.---. Dit is gewoon goed. Ip adres van het modem is dus 10.0.0.138 (internal). Deze forward m.b.v. de default server instelling alle poorten naar 192.168.2.1, wat de router is. En deze forward (als het goed is) alle pakketjes op de poorten 20 en 21 (FTP) naar mijn interne ip-adres van de pc, nl. 192.168.2.102.

Dit is volgens mij allemaal goed...maar het werkt niet 8)7

Verwijderd

Topicstarter
verder nog iemand met suggesties...ik kom er echt niet uit :N

Verwijderd

*Niet* kicken binnen 24 uur :{

Mag ik vragen waarom je je firewall uit hebt staan?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 April 2003 @ 20:00:
*Niet* kicken binnen 24 uur :{

Mag ik vragen waarom je je firewall uit hebt staan?
sorry...

ehzm...is niet nodig met NAT neem ik aan. dit houd automatisch poorten dicht tot je ze open zet. Er zit ook een firewall in, maar waar die voor dient??
In ieder geval forward het modem alle poorten naar de router, waarbij de NAT functie wel werkt uiteraard...

Verwijderd

Topicstarter
probleem opgelost...moest modem forwarden naar externe ip van de router (10.0.0.150), die ik bij toeval tegenkwam in een log...

slotje 8-)

Verwijderd

Kan je even een soort samenvatting geven van hoe het nu allemaal ingestelt staat bij jou, ik zit namelijk met hetzelfde probleem alleen dan met een http server............
Pagina: 1