[Proftpd] Meerdere ftp logins naar dezelfe user

Pagina: 1
Acties:

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Topicstarter
Ik zoek al enkele dagen naar een mooie oplossing voor het volgende probleem.

Ik heb een aantal users op een systeem, user1, user2, user3 die zitten allemaal in de groep webusers.
Door proftpd krijgen die als root dir mooi ~

Maar nu zouden er een aantal ftpusers bijmoeten die dezelfde, eigenlijk kopies zijn van de 1e.

Dus ftpuserA = user1 dus die heeft dezelfde rechten als user1 op het systeem, uid en gid van de files die hij maakt.

Ik heb hier al ff wat voor geprobeert en gezocht met google maar ik vind er weinig over.

Is het mogelijk ?

AuthUsingAlias, UserAlias, enz kom ik tegen maar echt uit de man kom ik ni uit.

Ff wat info: Debian stable (ProFTPD Version 1.2.5rc1) en es testing (ProFTPD Version 1.2.6)

Iemand van jullie soms een idee of een link naar een concreet voorbeeld ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Verwijderd

Ik snap niet precies wat je wilt :?

Je hebt een aantal users (die kunnen ftp'en) en je wilt meer users toevoegen (useradd / vipw)? Of wil je users aanmaken die alleen maar bekend zijn binnen proftpd? (AuthUserFile / AuthGroupFile)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Volgens mij hoef je dan alleen maar je /etc/shadow aan te passen naar de UID en GID van root, dan heb je dus een aantal users die ook root-rechten hebben. Al ontgaat mij een beetje het nut :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Tja, users klonen

maak gewoon handmatig nieuwe users aan in /etc/passwd en /etc/shadow en geef ze dezelfde uid en gid, hebben ze EXACT dezelfde rechten. Als je hun homedirs dan ook nog gelijk set in /etc/passwd, zijn het zelfs exact dezelfde users.

edit:
tweede optie is een pdb zoals LDAP te gebruiken met proftpd-ldap, daar worden bij ons op school zoveel fouten mee gemaakt dat er onbedoeld hetzelfde is ontstaan als wat jij wilt ;)

[ Voor 28% gewijzigd door _JGC_ op 01-04-2003 18:17 ]

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Topicstarter
Dat met die user in /etc/passwd zal ik es proberen ik vroeg me af of het kon in proftpd alleen.

Wat ik bedoel (ik zal het iets duidelijkerproberen uitleggen)

Met adduser heb ik de user gebruiker1 met homedir /var/sites/gebruiker1 met uid 1025 en die zit in de group webusers.

Nu heb ik soms nog een of meerdere users nodig met een andere username dus die ook kunnen inloggen op die ftp en bestanden kunnen wijzigen, maken maar dat de owner gebruiker1 blijft. Gewoon dus een site met extra webmasters. Die extra users moeten alleen in proftpd gekend zijn.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"