[Gentoo] Boot niet :(

Pagina: 1
Acties:

• JnX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-01 22:08
Alles is geinstalleerd en heb emerge lilo gedaan; lilo.conf aangepast met onderstaande configuratie en /sbin/lilo uitgevoerd.
Als ik de pc nu reboot krijg ik het lilo boot venster en na 10 sec start ie op.
Ik krijg dan te zien:
Loading Linux-2.4.20......................................
BIOS data check successful

En daarna doet hij niks meer :'( Heb al vanalles geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar.

lilo.conf:

lba32
boot=/dev/hda
prompt
timeout=100

change-rules
reset
vga=normal

image=/boot/vmlinuz-2.4.20
root=/dev/hdb1
label=Linux-2.4.20
read-only

(Voor de duidelijkheid: Ik heb 2 harde schijven. De 1e bestaat uit twee partities hda1 (boot) en hda2 (swap), de tweede uit hdb1 (root) en hdb2 (data).
De tweede harde schijf wordt door het BIOS niet volledig herkend (8 GB vd 80 GB), maar onder linux wel)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Heel misschien heb je met grub meer geluk?

Je kunt sowieso heel gemakkelijk weer in je systeem komen door met de CD te booten, gewoon alle partities te mounten onder /mnt, en dan 'chroot /mnt /bin/bash' te tikken. Dan kun je in ieder geval de config veranderen e.d.

• JnX
Wilke schreef op 01 April 2003 @ 16:59:
Heel misschien heb je met grub meer geluk?

Je kunt sowieso heel gemakkelijk weer in je systeem komen door met de CD te booten, gewoon alle partities te mounten onder /mnt, en dan 'chroot /mnt /bin/bash' te tikken. Dan kun je in ieder geval de config veranderen e.d.
In mn systeem komen lukt wel, dat gaat al op de automatische piloot: heb het al zo vaak gedaan :D
Kan grub idd wel proberen, maar waarom zou lilo niet werken?

• mor0n
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-03-2022
Zat laatst ook met lilo probleem en denk dat je hier op het forum wel aardig wat kunt vinden, met een bootdisk kun je ook heel veel doen om je systeem weer op gang te krijgen.
Zodoende heb ik het ook opgelost. Ligt aan je lilo config....maar wat...hmm...

• infirit
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-12-2022
Wat ik een groot voordeel van GRUB vind is dat je met de CLI van GRUB je systeem kan booten :) Mits je alle info over je systeem bechikbaar hebt, zoals boot part, locatie kernel image enz. Ook een voordeel van grub is dat je niet elke keer als je een wijzeging doet in de config je het opnieuw moet instaleren.

Nu ff over je probleem. Omdat de cd wel boot bij jouw denk ik dat het niet een HW probleem is. Ik zou opnieuw de gentoo cd booten, alle nodige partities mounten (root, boot, proc en dev) onder /mnt/gentoo zoals beschreven staat in de Instal guide. Compileer nu opnieuw je kernel met alle hardware in de kernel, dus niet als modules. Doe een make dep && make bzImage && make modules && make modules_install kopieer de bzImage (te vinden onder kernelsource/arch/i386/boot) naar /boot/vmlinuz-2.4.20 en reboot.

BTW ik weet niet of het iets uitmaakt, maar ik had altijd eerst Label dan pas root enz in mn lilo.conf

Good Luck ;)

[ Voor 3% gewijzigd door infirit op 01-04-2003 19:48 ]

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:47

MadEgg

Tux is lievvv

De melding: Loading linux-2.4.20...... geeft toch aan dat hij de kernel gevonden heeft?
Wijst dit dan niet op een verkeerd geconfigureerde kernel?

Tja

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Hmm... heb je virtual terminal (of iets in die trend) in Character Devices nie tper ongeluk uit gezet? Dit resulteert in een niet bruikbaar systeem omdat het OS zijn berichten nergens kwijt kan.

• JnX
LinuxUser schreef op 01 April 2003 @ 22:23:
Hmm... heb je virtual terminal (of iets in die trend) in Character Devices nie tper ongeluk uit gezet? Dit resulteert in een niet bruikbaar systeem omdat het OS zijn berichten nergens kwijt kan.
Heb ik volgens mij wel gedaan, maar moet dat gewoon met Y of moet dat als module in de kernel worden gebakken?

edit: ik ben nu opnieuw mn kernel aant installeren en nu is ie iig geselecteerd

[ Voor 10% gewijzigd door JnX op 02-04-2003 11:05 ]

• JnX
Kernel opnieuw gebakken, lilo opnieuw emerged..
Zelfde resultaat :(
Ook grub geprobeerd, die geeft: GRUB Read Error

[ Voor 3% gewijzigd door JnX op 02-04-2003 16:51 ]

• cpwins
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07-2025

cpwins

ut Grunn...

Kun je eens proberen om de kernel-image van de gentoo-CD to kopieren naar /boot (en eventueel de modules van /lib/modules op de CD naar /lib/modules op je HD)

Wat gebeurt er als je met de lilo op je harde schijf dat image probeert te booten? Als dat wel lukt dan heb je een fout gemaakt bij het maken van je eigen kernel-image. Anders ligt het aan lilo of de herkenning van je harde schijf door het BIOS.

Je kan ook proberen je BIOS te flashen naar een latere versie.

• cpwins
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07-2025

cpwins

ut Grunn...

O ja, vergeet niet dat je eerst
code:
1
# mount /boot

moet tikken voordat je je kernel-image van /usr/src/linux/arch/i386/boot naar /boot kopieert. In je /root is namelijk ook een directory aanwezig die "/boot" heet. Die hoort leeg te zijn, maar misschien is je image per ongeluk daarin terechtgekomen.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Wat voor een pc is het?

Al eens een zImage geprobeerd i.p.v. bzImage?

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• JnX
Mn BIOS heb ik al geflashed naar een nieuwere versie en ik mount eerst mn harde schijven vanaf de CD met:
mount /dev/hda1 /mnt/gentoo/boot

En irondog, wat bedoel je met zImage?

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Oorspronelijk maakte je je kernel images door "make zImage" te doen. Een zImage wordt al snel te groot (door de enorm feature-rich kernel codebase van tegenwoordig). Een bzImage heeft dat probleem niet. Ik vraag ten zeerste af of het gebruik van een zImage i.p.v. een bzImage ook maar iets gaat helpen hoor. Ik zou er geen geld onder durven te verwedden.

• JnX
Ik begin inderdaad toch steeds meer het vermoeden te krijgen dat mn kernel niet goed is zoals MadEgg al dacht. Ik probeer nu een standaard vanilla kernel ipv de gentoo geoptimaliseerde kernel. Ik heb nu ook het configuratiebestand van iemand anders gebruikt (met een paar aanpassingen van mezelf) omdat ik misschien ook wel iets over het hoofd heb gezien.

• JnX
En inderdaad, na het bakken van de vanilla-kernel en rebooten werd mijn linuxsysteem netjes geladen :) :) :) iedereen bedankt voor de reacties..

[ Voor 4% gewijzigd door JnX op 05-04-2003 12:20 ]

• GAEvakYD
  • Laatst online: 15:50
Ik heb het zelfde hegad onder Redhat. Had ik de kernel 2.4.20 gebouwd, grub aangepast. Toen had ik precies hetzelfde probleem. Wat bleek ik had de nieuwe kernel gemaakt met modules. Als je modules gebruikt moet je altijd een initrd image maken en in je grub erbij vermelden.

Dit heb ik toen toch niet gedaan, maar de kernel zo gemaakt voor alleen mijn hardware en alles in de kernel te bakken. Dan is en de kernel kleiner en je boot sneller omdat je geen modules hoeft te laden.

Dit is mijn grub.conf

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
title Red Hat Linux (2.4.20)
        root (hd0,0)
        kernel /boot/vmlinuz-2.4.20 ro root=/dev/hda1

title Red Hat Linux (2.4.18-3)
        root (hd0,0)
        kernel /boot/vmlinuz-2.4.18-3 ro root=/dev/hda1
        initrd /boot/initrd-2.4.18-3.img

• GAEvakYD
  • Laatst online: 15:50
Oeps het werkte al. LOL

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

GAEvakYD schreef op 05 april 2003 @ 12:43:Als je modules gebruikt moet je altijd een initrd image maken en in je grub erbij vermelden.
:? :?
* wzzrd gebruikt ook modules hoor, maar geen initrd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
default 0
timeout 10
splashimage=(hd1,0)/boot/grub/splash.xpm.gz

title=Windows XP
root (hd0,0)
chainloader +1

title=Gentoo linux w/ xfs patches latest (athlonxp)
root (hd1,0)
kernel /boot/bzImage root=/dev/hdb3 hdd=ide-scsi vga=791

title=Gentoo linux beta (2.5.65)
root (hd1,0)
# kernel /boot/bzImage_beta root=/dev/hdb3 hdd=ide-scsi vga=791
kernel /boot/bzImage_beta root=/dev/hdb3 vga=791

Een initrd gebruik je bijvoorbeeld als je kernel zelf de partitie waarop je modules staan niet direct kan mounten. Dat kan zo zijn als je met een minimale kernel op een bootflop werkt, met de modules op een andere floppy of zo. Zoals bij de installatie procedure van veel distro's. Het is echter zeker NIET zo dat elk systeem een initrd nodig heeft. Sterker nog (uit mijn .config):
code:
1
# CONFIG_BLK_DEV_INITRD is not set
Pagina: 1