Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Maar post ff WELK LX mobo je hebt, dat kan nogal schelen. Misschien lukt 5.5x83=456MHz
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Alsof dat handig is voor je PCI busMisschien lukt 5.5x83=456MHz
maar verder, nee, dat gaat niet werken, ze snappen elkaar gewoon niet (duh)
Euhm, waarom staat er bovenaan mijn scherm een heel andere titel, in spiegelschrift geschreven
OC / CM - Begint eer ge Bezint
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Een PIII 500 Katmai op een LX ... en dan op 5*66= 330MHz
Resultaat ... ??
..
Een PII 200 draait er sneller op !!! .... STUKKEN sneller!!
't Was net alsof de L1 en L2 cache het niet deden ... was echt baggertraaaaaaaaag
.. maar het werkt wel
Mijn advies .. zoek een BX-mobo voor je Katmai en een PII of Celeron voor die LX
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
was dit voor onzin???Verwijderd schreef op 01 April 2003 @ 17:42:
[...]
Alsof dat handig is voor je PCI bus
maar verder, nee, dat gaat niet werken, ze snappen elkaar gewoon niet (duh)
ik heb ook een op een LX mobo een PII 333 op 5 x 83 = 415 MHz draaien zonder probs....
Dan heb je gewoon goede hardware in je AGP/PCI bus zitten die 41,5Mhz sliktT-Blizzard schreef op 01 april 2003 @ 17:49:
[...]
was dit voor onzin???
ik heb ook een op een LX mobo een PII 333 op 5 x 83 = 415 MHz draaien zonder probs....
nog meer edit:
Damn, bij het verkeerde rijtje gekeken
[ Voor 57% gewijzigd door iets op 01-04-2003 18:02 ]
tvw
Een Katmai doet vrolijk 2 Volt hoorShotGun schreef op 01 april 2003 @ 17:51:
Een LX geeft toch zelf te veel stroom voor een P3 Katmai? Minimaal 2V als ik het goed begrijp. Dan wordt je 1,7V Katmai wel iets warmer en over 366@2V zal hij ook niet zo blij zijn denk ik.
Een Coppermine doet 1,7V
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
ShotGun schreef op 01 April 2003 @ 17:51:
Een LX geeft toch zelf te veel stroom voor een P3 Katmai? Minimaal 2V als ik het goed begrijp. Dan wordt je 1,7V Katmai wel iets warmer en over 366@2V zal hij ook niet zo blij zijn denk ik..
Een Katmai 500 vraagt ook om 2V
ing._Buttje schreef op 01 april 2003 @ 17:58:
[...]
Een Katmai doet vrolijk 2 Volt hoor
Een Coppermine doet 1,7V
great minds ... ensow
[ Voor 34% gewijzigd door Alfa Novanta op 01-04-2003 18:07 ]
Hij ziet em als Pentium pro met een snelheid van 333 Mhz. Booten doettie zonder problemen maar windows opstarten gaat helaas niet. Om er zeker van te zijn dat het niet aan het OS lag (je weet maar nooit ;-) heb ik w2k opnieuw geinstalleerd. Maar helaas, hij boot nog steeds niet door.
In iedergeval bedankt voor alle tips!!
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
[ Voor 7% gewijzigd door EXX op 07-04-2003 13:46 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Um, kun je (zoals al eerder gevraagd) misschien wat meer informatie geven over de specs van jouw systeem, met name welk moederbord er precies inzit en welke BIOS versie erop zit. Volgens mij moet dit op te lossen zijn, maar dan moeten we wel genoeg informatie hebben om mee te denkenChojinZ schreef op 07 april 2003 @ 13:22:
Ik heb gister op mijn vrije dag dat "ding" er ingepropt maar helaas...
Hij ziet em als Pentium pro met een snelheid van 333 Mhz. Booten doettie zonder problemen maar windows opstarten gaat helaas niet. Om er zeker van te zijn dat het niet aan het OS lag (je weet maar nooit ;-) heb ik w2k opnieuw geinstalleerd. Maar helaas, hij boot nog steeds niet door.
In iedergeval bedankt voor alle tips!!
Verder zou dit nog wel eens handig kunnen zijn om de oorzaak van die vastlopers op te sporen: Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen
Oslik blyat! Oslik!
Het betreft een mobo van intel (dus niet alleen de chipset maar ook het merk ;-)dion_b schreef op 07 april 2003 @ 14:24:
[...]
Um, kun je (zoals al eerder gevraagd) misschien wat meer informatie geven over de specs van jouw systeem, met name welk moederbord er precies inzit en welke BIOS versie erop zit. Volgens mij moet dit op te lossen zijn, maar dan moeten we wel genoeg informatie hebben om mee te denken
Verder zou dit nog wel eens handig kunnen zijn om de oorzaak van die vastlopers op te sporen: Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen
Het mobo zit in een kant- en klaar systeem van unisys (Unisys aquanta DLX)
DOS werkt ook niet (memtest86 nog niet gedraaid)
Bios versie weet ik niet maar dat post ik nogwel (zit namelijk op mijn werk ;-)
Ik heb mijn coppermine 2 maand lang op 2V laten lopen. Volgens degene die hem ooit heeft overgekocht doet hij het nog steedsing._Buttje schreef op 01 April 2003 @ 17:58:
[...]
Een Katmai doet vrolijk 2 Volt hoor
Een Coppermine doet 1,7V
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
Lijkt het hieropChojinZ schreef op 08 April 2003 @ 15:28:
[...]
Het betreft een mobo van intel (dus niet alleen de chipset maar ook het merk ;-)
Het mobo zit in een kant- en klaar systeem van unisys (Unisys aquanta DLX)
DOS werkt ook niet (memtest86 nog niet gedraaid)
Bios versie weet ik niet maar dat post ik nogwel (zit namelijk op mijn werk ;-)

De Intel AL440LX 'Atlanta'
Zo ja: met de laatste BIOS erop ondersteunt hij zelfs Coppermine CPUs
Sowieso is een BIOS upgrade meestal de aangewezen manier om CPU mogelijkheden te verhogen. Het is overigens typisch van Intel OEM planken dat ze volstrekt weigeren te werken met niet-herkende CPU's. Upgraden en gaan met die banaan als het dus de AL440LX is
Oslik blyat! Oslik!
Nee, het mobo wat ik heb liggen heeft de pci sloten niet op het bord zelf maar op zo'n haakse insteekkaart (raiserkaart???) zitten.dion_b schreef op 08 april 2003 @ 16:39:
[...]
Lijkt het hierop
[afbeelding]
De Intel AL440LX 'Atlanta'
Sowieso is een BIOS upgrade meestal de aangewezen manier om CPU mogelijkheden te verhogen. Het is overigens typisch van Intel OEM planken dat ze volstrekt weigeren te werken met niet-herkende CPU's. Upgraden en gaan met die banaan als het dus de AL440LX is
Ook het ik gekeken naar een nieuwer bios. Helaas.... de bios die er nu opstaat is al de laatste.
Ik ga nog het 1 en ander proberen en als het me alsnog lukt laat ik het jullie zeker weten maar ik ben bang dat dit niet gaat lukken....
Verwijderd
Sowieso is een BIOS upgrade meestal de aangewezen manier om CPU mogelijkheden te verhogen. Het is overigens typisch van Intel OEM planken dat ze volstrekt weigeren te werken met niet-herkende CPU's. Upgraden en gaan met die banaan als het dus de AL440LX is :)[/quote]
Ik heb de atlanta, met de laaste bios van intel kan hij maximaal een P2 333 of P celeron 466 aan. Hoe kom jij aan een bios dat ook snellere pentiums ondersteunt?
De fsb blijft volgens mij gewoon 66Hz
P2-350 en hoger gaat idd niet in-spec lukken omdat de FSB niet op 100MHz te krijgen is (wel 83MHz met SoftFSB overigens), maar hij kan zonder ingrepen met Celeron tem 533MHz (Mendocino) gebruiken (dat Intel zegt dat het maar tot 433MHz kan komt doordat Intel het gebruik van So370->Slot 1 convertors niet ondersteuntVerwijderd schreef op 09 April 2003 @ 15:06:
Ik heb de atlanta, met de laaste bios van intel kan hij maximaal een P2 333 of P celeron 466 aan. Hoe kom jij aan een bios dat ook snellere pentiums ondersteunt?
De fsb blijft volgens mij gewoon 66Hz
Daarnaast wil de BIOS CuMine wel herkennen, maar moet je wel een voltage-regulerende convertor gebruiken. Ik heb ff gezocht en je kunt zat mensen vinden die zo'n setup hebben draaien.
Let wel dat het hier om de CuMine Celly van 533A tem 766MHz gaat, niet de 100/133MHz FSB P3 gevallen.
Overigens schiet me net iets te binnen over waarom deze P3 niet wil draaien- de B21 pin. Die moet je op een Slot1 Celly afplakken om het op 100MHz draaiend te krijgen. Misschien dat het ook op deze P3 afgeplakt moet worden om het op deze Intel mobo op 66MHz te krijgen.
Edit:
Nee, zo simpel als de B21 afplakken is het niet, maar daar ligt het probleem wel waarschijnlijk. Die B21 geeft momenteel een 0 (FSB=100MHz of hoger) en moet een 1 geven (FSB=66MHz). De meeste retail mobo's trekken zich weinig of niets van deze pin aan, maar Intel uiteraard zelf wel. De LX mobo is ontworpen voor 66MHz, dus zal een Intel LX mobo niet met een 100MHz CPU draaien. Ik ben geen electronica wonder, maar als ik de Guide op THG omkeer kom ik tot de conclusie dat je in de Slot1 behuizing de weerstanden van R5 en R6 uit moet schakelen. Dat zou je kunnen doen door te solderen of te kloten met geleidende lijm. Potlood gaat denk ik niet lukken. Maar als je die weerstanden kunt passeren, zal je mobo denken dat het een 66MHz FSB CPU heeft en dan alsnog aanspringen, gok ik zo.
Enige belemmering zou zijn dat het alsnog niet de Katmai kan herkennen...
[ Voor 30% gewijzigd door dion_b op 09-04-2003 19:15 ]
Oslik blyat! Oslik!