Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VCO vs Schakelen voor- en nadelen

Pagina: 1
Acties:

• dexter07051982
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 09:34
wij zijn bezig met een project om een spanning te meten met de geluidskaart.
Wij moeten ook een gelijksspanning meten en omdat een geluidskaart alleen maar een wisselsignaal kan meten moeten we een gelijksspanning omzetten in een wisselspanning.

Nu hadden we twee manieren in gedachten. (mag niet te duur zijn) namelijk:

een VCO of aan en uit schakelen van het gelijkspanning signaal.

Weet iemand mij de voor en nadelen van elk princiepe mij te vertellen of weet iemand waar ik die kan vinden?

Verwijderd

Je geluidskaart kan ook gelijkspanningen meten, met behulp van de gameport. Je weet wel, waar je een joystick op aan sluit. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar op google is vast wel te vinden hoe je de AD converters van een gameport kan uitlezen.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:12

almightyarjen

When does the hurting stop?

http://www.benchtest.com/gp_Temp.html Hier vind je info over het gebruik van de gameport, ze maken hier dan wel een temperatuurmeter maar het principe is hetzelfde.

Als je toch voor de Line-in van je geluidskaart gaat, zou ik een VCO gebruiken. Je geluidskaart kan idd alleen wisselspanning lezen en als je gelijkspanning aan- en uit zet, heb je nog geen wisselspanning en zal de geluidskaart er erg veel moeite mee hebben om dat te kunnen lezen. De naukeurigheid kan je dus wel mooi bepalen met een VCO, bijvoorbeeld 100Hz per Volt ofzo.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• dexter07051982
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 09:34
Hoeveel bits heeft een gamepoort?
ik dacht 8 bit maar als ik op de site kijk (die link) dan lijkt het wel 16 bit te zijn.
dus is het nu 8 of 16 bit?

• almightyarjen

almightyarjen

One of the problems of using the gameport as a thermistor interface is that the gameport only reads values from 0 to 65535, while the thermistor curve assumes infinite ohms. Fitting an infinite number into 65535 is a tight squeeze at best. The game port also does not read each individual number between 0 and 65535, but reads by intervals - as in 088, 188, 288, etc
Dat-ie tot 65535 telt, daar kunnen we van opmaken dat-ie met 16 bits telt, maar er staat dus ook dat-ie met intervallen telt wat weer aanduid dat-ie minder dan 16 bits gebruikt. Ik ga daar eens naar kijken of ik daar wat over kan vinden.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Waarchijnlijk is het een 16 bits teller, maar worden de LSB's genegeerd omdat het geheel waarschijnlijk toch te onnauwkeurig is om daar iets met zekerheid over te kunnen zeggen.

• almightyarjen

almightyarjen

AcouSE schreef op 03 April 2003 @ 14:25:
Waarchijnlijk is het een 16 bits teller, maar worden de LSB's genegeerd omdat het geheel waarschijnlijk toch te onnauwkeurig is om daar iets met zekerheid over te kunnen zeggen.
Woei en wat krijg je dan? Een onnauwkeurige Voltmeter... :|

Mag je trouwens niet gewoon een COM of LPT poort gebruiken om een spanning te meten, dan is het veel makkelijker. Ik kan zo gauw niet veel info vinden over het programmeren van de gamepoort.

[ Voor 24% gewijzigd door almightyarjen op 03-04-2003 14:41 . Reden: spuugkameel ]

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Misschien kun je het zo maken -->

Maak een schakeling die als input de gelijkspanning heeft, en als output een wisselspanning. Dit sluit je aan op de line-in.

Zorg er voor dat de amplitude van de wisselspanning het zelfde blijft, en ga de frequentie varieren, naarmate het voltage van de gelijkspanning hoger word.

Bijvoorbeeld:

1V = 100Hz
2V = 200Hz
3V = 300Hz
4V = 400Hz
5V = 500Hz
.. enz enz....
.. enz enz....

Als je steeds met 100Hz blijft verhogen dan kun je tot 20KHz gaan (tenminste, ik ga er van uit dat een geluidskaart tussen 20Hz en 20KHz aan kan).

Zo kun je een best groot bereik aan. Je moet alleen nog wat software maken die herkent hoeveel Hz het is, en die dan het bijbehorende voltage weergeeft.

Is toch vrij simpel of niet :)

[ Voor 7% gewijzigd door M14 op 03-04-2003 14:41 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• almightyarjen

almightyarjen

M14 schreef op 03 april 2003 @ 14:41:
Misschien kun je het zo maken -->

Maak een schakeling die als input de gelijkspanning heeft, en als output een wisselspanning. Dit sluit je aan op de line-in.

Zorg er voor dat de amplitude van de wisselspanning het zelfde blijft, en ga de frequentie varieren, naarmate het voltage van de gelijkspanning hoger word.

Bijvoorbeeld:

1V = 100Hz
2V = 200Hz
3V = 300Hz
4V = 400Hz
5V = 500Hz
.. enz enz....
.. enz enz....

Als je steeds met 100Hz blijft verhogen dan kun je tot 20KHz gaan (tenminste, ik ga er van uit dat een geluidskaart tussen 20Hz en 20KHz aan kan).

Zo kun je een best groot bereik aan. Je moet alleen nog wat software maken die herkent hoeveel Hz het is, en die dan het bijbehorende voltage weergeeft.

Is toch vrij simpel of niet :)
Dat had ik ook al bedacht, nadeel is wel dat je best wel wat electronicakennis in huis moet hebben om een goede VCO te maken...

• almightyarjen

almightyarjen

Hier, chippies voor het omzetten van Volt naar Herz:

http://www.analog.com/Ana...D1%2526lind%253D0,00.html

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

almightyarjen schreef op 03 April 2003 @ 14:43:
[...]

Dat had ik ook al bedacht, nadeel is wel dat je best wel wat electronicakennis in huis moet hebben om een goede VCO te maken...
Ik denk dat dit best meevalt. Ik kan het helaas niet voor je ontwerpen (zoveel electro kennis heb ik nog niet), maar hier of op www.circuitsonline.net zullen er best mense zijn die dat voor je kunnen ontwerpen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Indien je het gelijkspanningssignaal schakelt zodat er een blokgolf ontstaat zal het door worden gelaten door het ingangsfilter van je geluidskaart. Je moet alleen rekening houden met eventuele spanningsverliezen in de schakelende elementen Als je met een transistor schakelt heb je bijvoorbeeld een verlies van 0.7V en bovendien het nadeel dat je of alleen positieveof alleen negatieve ingangsspanningen kunt verwerken.

De opmerking dat een gameport kan worden gebruikt als AD-converter is niet altijd waar, maar bracht me wel op een idee. Een gameport hoeft alleen maar een weerstand te kunnen meten. In goedkope gamekaarten kwam je nog wel eens een constructie tegen waarin de externe weerstand werd gebruikt om een condensator op te laden en de tijd die hiervoor nodig is, is een (grove) maat voor de spanning.
Je zou een soortgelijke constructie kunnen gebruiken: gebruik de gelijkspanning om via een weerstand een condensator te laden. Gebruik een opamp om de spanning over de condensator te vergelijken met een vooraf ingestelde spanning en laat de condensator ontladen als deze spanning te groot wordt. De periodetijd van ontladen/laden is een maat voor de ingangsspanning en kan worden gemeten door je geluidskaart. Dit soort DAC's kom je nog wel eens tegen in schakelingen met een eenvoudige uPC.

PS. Indien je de meetopstelling slecht op een enkel station wilt gebruiken kun je ook overwegen om het laagdoorlaatfilter van je geluidskaart te solderen. Meestal kan dit door de condensator die in serie staat met de ingang kort te sluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door AFR op 03-04-2003 15:16 . Reden: PS ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-11 17:58
Euuhm, volgens mij meen ik mij te herinneren dat een gameport uit een 555 (/556) bestaat welke een oscilator vormt waarvan de frequentie afhankelijk is van de weerstand van de joystick. De uitgelezen waarde is van een teller die de frequentie meet van het signaal. Er zit dus geen A/D converter in. Omdat de weerstand direct aan de massa of aan de voeding (weet niet meer welke) zit kun je in principe (met serieweerstand) wel spanning meten, maar de meting is wel erg onnauwkeurig. Is het niet makkelijker om een standaard v/f (zie elektuur) converter aan een geschikte (seriele/parallele/game) poort te hangen en de frequentie te meten? Of anders inderdaad het filter op de geluidskaart kort te sluiten?
Pagina: 1