Free Air...

Pagina: 1
Acties:

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Topicstarter
Ik zat even op de conrad site te kijken naar de állergoedkoopste drivers, en kwam op zo'n 8 euro uit voor een 8". Helaas is deze voor free air bedoeld, en komt er dus geen enkele bastoon uit in een gesloten behuizing (en BR wil niet aangezien alleen Qts is gegeven)

Ik wilde gewoon wat prutsen en 8 euro per driver stond me wel aan :)
Kan ik gewoon normale speakers bouwen maar dan zonder achterkant, of zal de demping/uitroeiing daardoor zo hoog worden dat er geen geluid meer uitkomt?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Free-air betekent geenzins dat je niet gesloten of BR zou kunnen werken. Een simulatie terzake geeft daarin al veel meer inzicht.

Overigens kan je beter net wat meer centjes uitgeven aan een leuk drivertje om mee te pielen, want een betere driver kan je nog bruikbaar inzetten na het bouwen :)

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Ik heb het al berekend, onder de 100 hz geeft 'ie wel aardig weer in een gesloten kast, van 1000 liter. BR is niet mogelijk omdat ik te weinig gegevens heb.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

hehe een 8 inch in 1000 liter? als je een geloten kistje wilt maken dan een liter of 25-30 maximaal denk ik

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Dat ga ik dus inderdaad écht niet doen he :P maar daarom stelde ik ook mijn vraag of ik kan smokkelen door gewoon een groot gat in de achterkant te maken, de inhoud van je kast neemt dan toe tot 'oneindig'. Probleem is dat de geluidsgolven die precies aan de achterkant uit je driver komen precies in tegenfase zijn van het geluid wat uit de voorkant komt. Als je een laagdriver gewoon los op tafel legt en dan aansluit zal je bijster weinig horen.

Plaats je hem in een kast met schotten die bijvoorbeeld 50cm naar achteren doorlopen, maar wel een open achterkant heeft, dan zou dat effect in principe veel minder moeten zijn, ik heb er alleen nog geen ervaring mee dus weet niet of het werkt.

• Dewoudloper
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03-2025
ik ben een paar weken geleden bezig geweest met het ombouwen van mijn free-air auto woofer, naar mijn kamerwoofer, zie link: Vervanging subwoofer!

In de 1ste instantie was het compleet bagger maar na 6 planken mdf 1,6 cm dik te hebben gekocht en daar een dichte kubus van te hebben gemaakt van 44cm bij 44cm komt er al een aardige diepe lage brom uit, heb niet meer gepost in dat topic maar dat terzijde.
Maar free-air woofer in een grote gesloten behuizing geeft dus wel z`n voordeel

[ Voor 16% gewijzigd door Dewoudloper op 01-04-2003 16:41 ]

• beschuitfluiter
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

misschien een stomme vraag, maar hebben ze niet gewoon een andere speaker in die prijsklasse die wel gewoon in een kist werkt :?

¯\_(ツ)_/¯

• Dewoudloper
  • Laatst online: 16-03-2025
beschuitfluiter schreef op 01 april 2003 @ 16:37:
misschien een stomme vraag, maar hebben ze niet gewoon een andere speaker in die prijsklasse die wel gewoon in een kist werkt :?
ja bij de praxis 2x300watt in gesloten behuizing voor 50 euro :X

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Nee :) Maar het is niet zo dat ik te gierig ben om meer dan 8 euro aan een driver uit te geven, maar ik bedacht gisteren dat het wel leuk zou zijn om een kast te bouwen met 8 speakers erin :) en tja dat is wat duur als je dan units van 40 euro/stuk neemt. Ondertussen ben ik al weer wat anders tegengekomen, een 12" woofer met aluminium conus (70 euro). Ben nu eens aan het simuleren hoe laag die komt.

Inderdaad mijn handen jeuken :P vanmiddag al even naar de praxis geweest om een mooie grote plaat mdf te halen (18mm), en die gaat er doorheen ook, binnen 2 weken.

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Mwah, een f3 van 40Hz, niet echt superlaag, maar ik denk voor mij laag genoeg. Kastje van 60 liter, niet te groot. Rendement van het dingetje is trouwens 92dB. Ik ben wel benieuwd hoe aluminium klinkt, heb het nog nooit gehoord eerlijk gezegd.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3708/full.png
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3709/full.png

Helaas is de Group delay bij 40Hz wel aan de hoge kant, de top is 16ms. Om deze op de hifi-verantwoorde 10ms moet ik de inhoud verkleinen naar 33 liter, maar daardoor krijg ik wel ventmach. 2 poorten of een grotere poort kan wel maar dit zorgt er voor dat deze zo lang moet(en) zijn dat ik waarschijnlijk een opgerolde siliconenslang in de kast moet proppen om aan de gewenste lengte te komen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MM op 01-04-2003 17:02 ]

Pagina: 1