audio systeem upgraden

Pagina: 1
Acties:

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 12:49

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Topicstarter
Okee situatie is als volgt, ik heb een onkyo integra stereo versterker, 2 b&w 2 dm602.5 s3 speakers. en een dvd speler.

En nu wil ik dus van dit systeem een dvd systeem maken om het volgende op af te kunnen spelen http://www.dance.com/speedtribe/front242.html?z=242

Het gaat me dus niet echt om films, maar meer om het geluid.

Kan ik mijn probleem (stereo) oplossen door een 5.1 voorversterker te kopen of doe ik er verstandiger aan om mijn integra versterker de deur uit te doen en een compleet nieuwe versterker aan te schaffen.

Iemand een idee?

Verwijderd

Het is me nog niet helemaal duidelijk.

Wil je gewoon DVD's kunnen decoderen en die dan in stereo afspelen of wil je een complete 5.1 setup maken (met dus nog 3 extra speakers + evt. subwoofer)?

In het eerste geval zal zo'n voorversterker wel voldoen mits je de goede aansluitingen hebt.

Verwijderd

Ik neem aan dat dat een gewone 2.0 versterker is? en dat je nu naar een 5.1 setup wilt? Aangezien je een 5.1 dvd wilt afspelen en om die goed af te spelen heb je dus wel een 5.1 setup nodig. Je kan dus niet via 2 boxen volledig genieten van die DVD

Daarvoor heb je een 5.1 voorversterker nodig, maar ook een 5 kanaals eindtrap om die kanalen te versterken. Het meest voor de hand liggend is dan om een volledige 5.1 receiver te kopen. Deze zijn verkrijgbaar vanaf €300. Welke het moet worden hangt onder andere af van jouw smaak en aan welke specs jij de meeste waarde hecht.

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Topicstarter
als ik het dus goed begrijp kan ik mijn gewone 2.0 versterker dus nergens meer voor gebruiken het is overigens idd zo dat ik een 5.1 setup wil

Ik snap overigens best dat ik wat moet upgraden, alleen vind ik het zo zonde van mijn versterker die 2 jaar geleden 1000 pieken heeft gekost.

[ Voor 132% gewijzigd door wielhelm op 01-04-2003 20:50 ]

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Topicstarter
nou kan ik natuurlijk idd een goedkoop (300€) setje kopen, maar volgens mij en vandaar ook mijn link zal er steeds meer muziek op 5.1 basis geproduceerd worden. en met films kun je met een goedkoop setje wel uit de voeten maar als ik naar muziek luister wil ik naar muziek luisteren :)

En om direct nog maareens een vraag te stellen, kan ik ook 2 versterkers op mijn speakers aansluiten? oftewel 1 paar kabels op een dvd set en naar m'n speakers, en 1 paar vanuit mijn stereo set? ik begrijp overigens best dat je het dan natuurlijk niet tegelijk aan moet zetten.

[ Voor 34% gewijzigd door wielhelm op 01-04-2003 20:57 ]

Verwijderd

Ja - Je wil een 5.1 setup?
Ja - Het is een gewone 2.0 versterker?
Ja - Je wilt een 5.1 cd afspelen?
Ja - Je hebt idd een voorversterker nodig?
Ja - Je wilt ook een 5 kanaals eindtrap?
Ja - Ja is je smaak?
ohw ok, dat is duidelijker ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2003 20:56 ]

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Je kan je versterker inzetten als eindversterker voor je frontkanalen. Waarschijnlijk klinkt dat beter dan de eindtrappen van je (aan te schaffen) receiver gebruiken.

Met een beetje geluk heeft je versterker een "eindversterkermodus", anders moet je hem steeds zelf op een vast volume zetten.

Great minds think alike!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:10

DarkSide

theres no place like ::1

je kan ook gewoon een 5.1 setje kopen. En die doorlussen met je stereo versterker.
Dan laat je de 5.1 alles decoderen maar stuur je de main speakers naar je stereo en laat deze de fronts voor zijn rekeningnemen. De rears worden dan verzorgd door de 5.1 versterker.
Voordeel. Is dat je stereo (waarschijnlijk) weergave beter zou zijn dan wanneer je alleen de 5.1 versterker zou gebruiken.
Moet je versterker wel pre-outs hebben (hebben ze tegenwoordig wel)
en je stereo versterker moet je ingangen hebben om de 5.1 aan te sluiten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Topicstarter
ja sorry :) verkeerde knop.

Maar dan is het dus zo dat een 5.1 set ook altijd nog gewoon stereo op de front speakers geeft?

Met die ingangen voor de 5.1 op de stereo versterker bedoel je gewoon een extra aansluiting zoals de cd-speler, tuner of cassette? zo ja dan dan dat want ik heb er een heleboel.

[ Voor 108% gewijzigd door wielhelm op 01-04-2003 21:15 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-08 21:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ja, je kunt ook op een 5.1 versterker gewoon stereo luisteren. Indien je een normale CD speler aansluit krijg je gewoon 2 kanalen stereo. Je moet wel alle trucken om van stereo meerkanaals te maken afzetten (I.e. DTS Dolby digital etc. ) Je 5.1 versterker moet natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om dat in te stellen maar ik geloof dat die mogelijkheid vrij universeel is. (even opletten bij koop)

Ik zou je stereo versterker nog effe niet weg doen als je een goedkope surround versterker koopt. Een surround versterker heeft op z'n minst vijf eindtrappen en zou dus in principe duurdr moeten zijn. Bij goedkoop gaat je kwaliteit dus meestal achteruit.
Pagina: 1