Modereren is voor mij nog steeds naar mijn inzicht, als ik een flame/troll/interesante post zie, modereer ik deze zoals hij op mij afkomt.
Mocht iemand iets zeggen waar ik het mee eens kan zijn, hoeft het niet zo te zijn dat ik blind een +1 geef. Of het nou iemand is die ik mag of niet. Ik trek niemand voor, of stel niemand achter op persoonlijke gronden.
En daar gaat het dus mis, sommige hier kunnen niet langer objectief reageren en dus ontstaat er ruis en irritatie.
Ikzelf reageer dan ook altijd als en namens mijzelf en niemand anders, maar niet iedereen ziet dat en soms resulteert eerlijkheid in een hoop frustratie aan de andere kant van de lijn.
Hoe eerlijk je ook blijft, bij een aantal individuen gaat dat er niet in en die halen er alles bij om maar gelijk te kunnen krijgen.
Je hebt gelijk dat in een aantal gevallen mensen de zaak wel heel erg serieus nemen en zich te veel laten beïnvloeden door hun persoonlijke mening, dit hoeft overigens per definitie niet verkeerd te zijn, mits je maar open blijft staan voor de bewegingen en motivatie van een ander, als je dat al niet kan, heb je IMHO hier weinig toegevoegde waarde en kun je beter verhuizen naar een andere site en een ander forum.
Ik ben van mening dat de meeste bezoekers hier (zeker op dit forum en Lieve Adjes) goede bedoelingen hebben, maar (zoals altijd) wordt de zaak verstierd door een enkeling (of meerdere enkelingen).
Wanneer je ze aanspreekt op hun gedrag (op de nette en op de botte wijze), dan heb je het bij hun gevroten en krijg je de hoos van de dag of week over je heen (tot hate-mails aan toe).
Oplossingen:
*negeren
Werkt een tijdje, maar als het misbruik blijft, wil je toch dat er iets gaat gebeuren.
*reageren
Per definitie verkeerd, zeker bij de hard-core-misbruikers, die geven toch niet op
*corrigeren, werkt ook vaak niet, omdat ZIJ toch gelijk hebben, of dat in ieder geval willen hebben
*bannen, werkt tijdelijk, maar een nieuwe nick is zo gemaakt, ISP's zat
Kortom:
Ga er maar aanstaan, ik heb al gezegd dat in dit verband de regelgeving aangescherpt moet worden, je moet misbruikers weren en wel zo snel mogelijk, zeker mensen die steeds maar weer de boel verzieken voor de rest.
Je frustratie uiten mag (hoewel je zelf de veroorzaker bent van die frustratie), maar laat elkaar in de waarde en probeer elkaar duidelijk te maken waarom jij A vindt en het niet eens bent met B, schelden draagt meestal niet bij tot een zinvolle wijze van communicatie, roept agressie op bij de tegenpartij en is een teken van je eigen onmacht.
Even terugkomen op de eerste post in deze draad:
Ik kan het allemaal niet meer volgen.
Kan iemand nog ff op een rijtje zetten wat er nou allemaal nog van Xafer en Cookie/Testcase gemod moet worden?
Ik denk dat we er verstandig aan doen om die twee maar met rust te laten, hoezeer je ook van mening bent dat je de juist beoordeling geeft, wat voor beoordeling je ook geeft, het pakt (aantoonbaar) altijd verkeerd uit:
Cookie +1 -> Xafer over de zeik
Cookie -1 -> Xafer roept "Zie je wel dat ik gelijk had!"
Xafer +1 -> idem
Xafer -1 -> Xafer over de zeik
... en ga zo maar door ...
En als je dan toch wil modden, doe dat dan in stilte en ga dat hier niet aankaarten, dat brengt toch weer een hoop bagger met zich mee.
Wat Jaymz zegt: ga uit van je eigen gezonde verstand en vertrouw de rest dat zij dat ook doen, uiteindelijk kent het gros van de modders onder ons het verschil wel tussen goed of slecht.
Voorlopig wou ik het hier maar bij laten (alweer).
Ik kies onvoorwaardelijk voor optie A...