[gentoo]printen met een lexmark Z53

Pagina: 1
Acties:

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
middag gij allen,

ik heb hier de volgende situatie:

gentoo met 2.4.20-gentoo-r1 kernel
usbprinter als module compiled
usbcore als module compiled

een lexmark z53 printer via de usb kabel naar mijn desktopje lopen

beide gemodprobed, printer wordt herkend, er wordt een /dev/usb/lp0 aangemaakt. Maar nu komt het, als ik
code:
1
cat testbestand.txt > /dev/usb/lp0
geef, komt er niks uit de printer rollen, niet eens chinees, gewoon helemaal niks. Ik heb daarna maar eens gezocht bij gentoo en deze
documentatie gevonden. Maar daar doen ze toevallig hetzelfde als wat ik doe. Dus ik denk, ik creeer de volgende situatie

lexmark via lpt1 en printerkabel naar desktop
paralelle zut in kernel
dmesg checken na reboot, printer wordt netjes herkend als lexmark z53, maar er wordt geen /dev/lp0 aangemaakt :?

maar printen ho maar. Iemand een idee wat ik mis? Oja, cups geeft aan (ben ff eigenwijs doorgegaan uiteraard):

code:
1
2
3
4
5
 Description: Lexmark
"Media tray empty!"
Device URI: usb://Lexmark/Z53?serial=c400

en dan heb ik toch de hele howto doorgelopen. Ik ga er van uit dat media tray papier tray is? Daar zit papier in, verder zitten er netjes cardridges in, en print de testpage vanuit de printer goed af.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Zwerver
  • Niet online
never mind werkt nu

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Okee, en wat heb je nou gedaan om het aan de praat te krijgen uiteindelijk?

Verwijderd

Wilke schreef op 01 April 2003 @ 15:50:
Okee, en wat heb je nou gedaan om het aan de praat te krijgen uiteindelijk?
Yep, is idd wel handig voor andere gebruikers die hier ook mee te maken krijgen :)

• Zwerver
  • Niet online
als ik het wist.... ik heb de oude lexmark drivers van lexmark eraf gegooid, en de stappen op linuxprinting voor de derde keer uitgevoerd en toen deed die het ineens.

Heb nu geinstalleerd (misschien dat het daar ergens zit):

code:
1
2
3
4
cups 1.1.18-r4
gimp-print 4.2.5-r1
en de foomatic toolkit 
(http://www.linuxprinting.org/download/printing/lexmark-foomatic-kit.tar.gz)

that's all, en waarom die dat eerst niet deed? No idea, weet wel dat hij de eerste keren bij het uitvoeren van de lexmark-foomatic-kit een foutmelding gaf over client-error-connect, maar die kreeg ik de laatste keer ook. Feit is wel dat ik nu de calibratie vanuit de toolkit heb gedaan en dat die daarna ineens werkte, alsof de usb-connectie ineens daardoor ingesteld werd oid.... maar zeker weten doe ik het niet
* Zwerver vraagt zich af of hij dit probleem kan reproduceren op een andere bak

ga het iig wel proberen morgen, dat reproduceren