Geluidskaarten met 1.5 mbit/sec optical output

Pagina: 1
Acties:

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:38

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een geluidskaart die een optische output heeft die een datarate van 1.5 mbit/sec ondersteunt.

Mijn vader heeft namelijk sinds kort een multimedia-boxje, een VIA Epia M10000 mini-ITX systeempje, met een Terratec DMX X-Fire 1024 geluidskaart. Nu blijkt het afspelen van DTS audio-CD's (via PowerDVD) een hakkelend/haperend geluid op te leveren op de DD5.1/DTS decoder, wat volgens mede-tweakers hoogstwaarschijnlijk wordt veroorzaakt door een output die geen full-rate DTS aankan (dat zou namelijk een signaal van 1.5 mbit/sec zijn).

Nu heb ik ergens in een topic gelezen dat een user zei dat zijn Trust SoundExpert Optical (zie hier) het wel aankon. Kan iemand dit bevestigen?

Verder ben ik ook benieuwd naar andere (niet al te dure) geluidskaarten die full-rate aankunnen...

[ Voor 11% gewijzigd door Wildfire op 01-04-2003 13:01 . Reden: Trust URL even aangepast ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Philips Acoustic Edge kan dat

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-07 22:19
misschien moet je even kijken naar de frequentie van de output, ik denk dat het wel moet lukken hoor. Maar er zijn al heel wat topics over de epia, kijk daar eens in

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
arjandijk schreef op 01 April 2003 @ 12:52:
misschien moet je even kijken naar de frequentie van de output, ik denk dat het wel moet lukken hoor. Maar er zijn al heel wat topics over de epia, kijk daar eens in
Het gaat dus NIET over de on-board sound van de Epia zelf. Dat is alleen coaxiale output en die heb ik dus niet nodig.

Wat betreft frequentie: als de CD 44.1 kHz zou zijn (wat het niet is, DTS is ook gewoon netjes 48 kHz voor zover ik weet) dan zou ik andere problemen ondervinden ipv hakkelend geluid...
Verwijderd schreef op 01 april 2003 @ 12:49:
Wordt die ondersteund door PowerDVD XP? Anders heb ik er natuurlijk nog niets aan.

--edit--
De Acoustic Edge heeft gèèn optische output, dus heb ik niets aan die kaart...
--edit--

Verder moet het normale Windows-geluid ook gewoon via de optische output lopen zodat MP3tjes en films met normaal geluid ook gewoon kunnen worden afgespeeld (dat kan dus met de huidige Terratec DMX X-Fire 1024, alles loopt via de optische output zonder noodzaak om te schakelen).

[ Voor 37% gewijzigd door Wildfire op 01-04-2003 13:01 ]

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

dat laatste kan volgens mij de optical expert ook.
Maar die andere vraag kan ik je niet bij helpen, ik heb nog geen DTS (full bitrate) kunnen testen. (als je een voorbeeld filetje hebt test ik het vanavond voor je). :)

ActueleWind

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Lurge schreef op 01 April 2003 @ 13:34:
dat laatste kan volgens mij de optical expert ook.
Maar die andere vraag kan ik je niet bij helpen, ik heb nog geen DTS (full bitrate) kunnen testen. (als je een voorbeeld filetje hebt test ik het vanavond voor je). :)
Nee, ik heb helaas geen voorbeeldbestanden... misschien dat iemand anders wel iets weet?

Verwijderd

Hmm, moest optisch zijn, niet gezien :)

Dan heb je nog bijvoorbeeld de Hercules Gamesurround Fortissimo II Digital Edition... die heb ik ook en heeft optisch in EN uit.... en support DTS.

Maar volgens mij zijn er nog veel meer kaarten die dit doen....

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2003 17:04 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 april 2003 @ 17:04:
Hmm, moest optisch zijn, niet gezien :)

Dan heb je nog bijvoorbeeld de Hercules Gamesurround Fortissimo II Digital Edition... die heb ik ook en heeft optisch in EN uit.... en support DTS.

Maar volgens mij zijn er nog veel meer kaarten die dit doen....
Psstt... die Fortissimo II heeft dezelfde chipset als mijn huidige DMX X-Fire 1024 dus dat schiet niet echt veel op... dus tenzij een heel ander systeem gebruiken voor de optische output...

• Nostro
  • Laatst online: 07-01-2022
de Audigy 2 platinum EX kan dat ook wel. Kost nu 130 euro...

[ Voor 50% gewijzigd door Nostro op 01-04-2003 18:22 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Nostro schreef op 01 april 2003 @ 18:19:
de Audigy 2 platinum EX kan dat ook wel. Kost nu 130 euro...
Hmmm, buiten m'n prijsklasse èn ik heb een hekel aan Creative Labs...

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:20

JWO

Wildfire schreef op 01 April 2003 @ 18:56:
[...]

Hmmm, buiten m'n prijsklasse èn ik heb een hekel aan Creative Labs...
en dus kom je maar aan met trust :D _/-\o_

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
JWO schreef op 01 April 2003 @ 19:06:
[...]

en dus kom je maar aan met trust :D _/-\o_
Wat is daar mis mee? Als die Trust SoundExpert Optical idd doet wat ik wil, wat is dan het probleem? :?

Verwijderd

Heb zelf ook de Trust soundexpert en kan je zeggen dat DTS geen enkel probleem voor dit kaartje. Voor het geld (40 euro) een toppertje !!
Tevens kun je met o.a. bsplayer divx-jes met dolby 5.1 afspelen. :9

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 17:14

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb zelf de Aureon Space 7.1 van Terratec in mijn systeem hangen, die volgens de website van Terratec:
"To guarantee not only the sound technology, but also that all hardware and software functions perform optimally, all prevalent standards are supported, such as Sensaura 3D with EAX, A3D, DirectSound, MacroFX and the "None-audio-mode," which allows the transmission of AC3 and DTS streams through the (optical) digital interface."

Is dit wat je zoekt? Ik heb het zelf nog niet getest.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 April 2003 @ 19:59:
Heb zelf ook de Trust soundexpert en kan je zeggen dat DTS geen enkel probleem voor dit kaartje. Voor het geld (40 euro) een toppertje !!
Kijk, ik kan ook wel DVD's met DTS afspelen, dat gaat probleemloos. Maar DTS audio-CD's gaan fout omdat die blijkbaar full-rate DTS zijn op ongeveer 1.5 mbit/sec

Heb jij weleens DTS audio-CD's gedraaid? Als je alleen DVD's kijkt dan is dat helaas geen betrouwbare indicatie omdat het merendeel van de films onder de 1 mbit/sec blijft...

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 08:41

Willem2

Ω is futile

Toshiba TOTX173: http://www.toshiba.com/taec/components/Datasheet/TOTX173.pdf

Datarate: tot 6Mbit/s

kosten: +/- 10 euro

tijd: 5 minuten solderen

schema: Afbeeldingslocatie: http://www.vddh.com/pix/spdif-opt.jpg

en aangezien je al een coaxiale uitgang hebt...

Deze gebruik ik zelf icm een Shuttle; met een filetje kan ik testen voor je of hij ook full data rate DTS trekt... :)

[ Voor 19% gewijzigd door Willem2 op 01-04-2003 22:46 ]

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Willem2 schreef op 01 April 2003 @ 22:43:

[..]

en aangezien je al een coaxiale uitgang hebt...
De coaxiale uitgang van de Epia zelf werkt niet goed, veel storing. Daarom heb ik nu een geluidskaart met een optische uitgang. Maar die trekt blijkbaar geen full bitrate DTS... :(

Daarnaast ben ik op electronica-gebied (qua zelf maken enzo) een absolute n00b en daarom zal ik ook echt niet iets zelf in elkaar proberen te gaan zetten.

Ik moet morgen toch nog naar de stad hier, ik denk dat ik dan wel probeer ergens zo'n Trust SoundExpert Optical op te snorren.

[ Voor 30% gewijzigd door Wildfire op 02-04-2003 00:15 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 April 2003 @ 19:59:
Ik heb vandaag goedkoop een Trust SoundExpert Optical kunnen regelen, maar helaas - geen full bitrate support. DTS Audio CD's haperen nog steeds, ongeacht of ik de output op 44.1 of 48 kHz instel.

Verder herkent AC3Filter de SPDIF output niet zodat ik DivXjes met AC3 niet kan afspelen.

K*t!! :( :( :(
Verwijderd schreef op 01 april 2003 @ 12:49:
Om daar nog even op terug te komen... mijn JBL DD5.1/DTS decoder heeft naast de optische input ook een coaxiale input, dus het zou wel kunnen. Ik had alleen optisch aangegeven omdat ik hier een kwaliteits optische kabel heb liggen die ik onlangs had gekocht... :)

Twee vragen over de Philips Acoustic Edge:

1) Weet je erg zeker dat hij full bitrate DTS aankan? Zijn er ergens duidelijke specs te vinden hierover?

2) Ondersteunt PowerDVD XP de SPDIF output van deze geluidskaart?

[ Voor 34% gewijzigd door Wildfire op 02-04-2003 13:54 ]

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Verder herkent AC3Filter de SPDIF output niet zodat ik DivXjes met AC3 niet kan afspelen.
Dan heb je echt iets verkeerd gedaan. Bij mij werkt dit wel, mijn setup:
pc met Trust sound expert optical
optische kabel
receiver met DD, DTS enz.

ActueleWind

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Lurge schreef op 02 April 2003 @ 14:14:
[...]

Dan heb je echt iets verkeerd gedaan. Bij mij werkt dit wel, mijn setup:
pc met Trust sound expert optical
optische kabel
receiver met DD, DTS enz.
Ik heb AC3Filter opnieuw geïnstalleerd, toen aangegeven dat 'ie Wave-out moest doen, ZoomPlayer op Default Waveout device ingesteld, reboot, en toen werkte AC3Filter gelukkig weer wel.

Blijft alleen nog steeds het DTS audio-CD probleem... haperend geluid, ik kan dus gewoonweg geen DTS audio-CD's afluisteren tenzij ik PowerDVD XP het laat omzetten naar een normaal stereo-signaal met Dolby Surround ProLogic. Maar ja, da's natuurlijk niet de bedoeling.

Iemand enig idee hoe ik de digitale output van de DVD-ROM drive kan gebruiken? Ik heb vanalles geprobeerd in de instellingen van zowel MediaPlayer (analoog of digitaal spelen) en de soundcard mixer (SPDIF doorschakelen enzo). Ofwel ik krijg geen geluid, ofwel ik krijg het "sneeuw" (ruis) geluid dat je ook krijgt als je in een normale CD-speler een data-CD afspeelt...

[ Voor 16% gewijzigd door Wildfire op 02-04-2003 14:31 . Reden: Spelvauten + tekst toegevoegd ]

Verwijderd

Kijk, ik kan ook wel DVD's met DTS afspelen, dat gaat probleemloos. Maar DTS audio-CD's gaan fout omdat die blijkbaar full-rate DTS zijn op ongeveer 1.5 mbit/sec

Heb jij weleens DTS audio-CD's gedraaid? Als je alleen DVD's kijkt dan is dat helaas geen betrouwbare indicatie omdat het merendeel van de films onder de 1 mbit/sec blijft...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

MUZIEKDVD ELO IS FULLRATE DTS EN IS GEEN PROBLEEM MET TRUST SOUNDEXPERT ( HEB IKZELF NAMELIJK GETEST )

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 April 2003 @ 14:54:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

MUZIEKDVD ELO IS FULLRATE DTS EN IS GEEN PROBLEEM MET TRUST SOUNDEXPERT ( HEB IKZELF NAMELIJK GETEST )
Ik heb hier diverse DTS audio CD's (da's dus iets anders dan een muziek-DVD) en die haperen allemaal, terwijl ze het voorheen via de standalone DVD-speler perfect deden op de JBL DD5.1/DTS decoder...

Verwijderd

Eh, als je DVD-ROM speler nog niet digitaal aangesloten is lijkt het me dat we direct op kunnen ophouden met gissen ?

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 April 2003 @ 15:20:
Eh, als je DVD-ROM speler nog niet digitaal aangesloten is lijkt het me dat we direct op kunnen ophouden met gissen ?
Die was al digitaal aangesloten. Maar wat blijkt nu... ik had in MediaPlayer de boel wel op analoog gezet, maar bij de eigenschappen van de DVD-ROM zelf stond alles nog op digitaal... :)

Eventjes verzet en nu werkt het perfect!!! Olé! :)

Verwijderd

Eindelijk erkenning dat TRUST wel werkt !! :)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 april 2003 @ 15:20:
Dat bleek dus ook dè oorzaak van mijn probleem met de Terratec... ik was er stilzwijgend vanuit gegaan dat het geluid zou worden ingelezen door PowerDVD en dan omgezet naar de SPDIF output...

Bij de Trust had ik die kabel wèl aangesloten maar ik had de digitale output bij de eigenschappen van de DVD-ROM niet uitgeschakeld. Nadat ik dat had gedaan werkte de Trust perfect. En toen heb ik de Terratec weer terug geplaatst en de digital-in op de kaart gebruikt... tsja, dat werkte dus gewoon perfect.

Tsja, ik ben niet altijd even slim... :P

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Wildfire schreef op 02 April 2003 @ 19:42:
[...]

Dat bleek dus ook dè oorzaak van mijn probleem met de Terratec... ik was er stilzwijgend vanuit gegaan dat het geluid zou worden ingelezen door PowerDVD en dan omgezet naar de SPDIF output...

Bij de Trust had ik die kabel wèl aangesloten maar ik had de digitale output bij de eigenschappen van de DVD-ROM niet uitgeschakeld. Nadat ik dat had gedaan werkte de Trust perfect. En toen heb ik de Terratec weer terug geplaatst en de digital-in op de kaart gebruikt... tsja, dat werkte dus gewoon perfect.

Tsja, ik ben niet altijd even slim... :P
Misschien de Trust (no one :X nofi) maar weer doorverkopen ;)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
MST_Morpheus schreef op 02 April 2003 @ 20:17:
[...]

Misschien de Trust (no one :X nofi) maar weer doorverkopen ;)
Was ik ook al van plan... :)

Aangezien mijn Terratec nu ook gewoon werkt hou ik liever die kaart (vanwege de Crystal SoundFusion chipset), maar de Trust werkte ook probleemloos hoor. Plus je kon bij de Trust de SPDIF output zelf instellen op 44.1 kHz of 48 kHz, ook wel handig.

Iemand interesse? ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Wildfire op 02-04-2003 20:51 . Reden: Paar keer tekst iets anders geschreven ]

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Firefox2002 misschien? :P

Pagina: 1