Kun je garantie controleren?!

Pagina: 1
Acties:

• chux
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-05 01:03
Ik weet niet zeker waar ik deze vraag zou kunnen stellen, dus doe ik het hier maar, excuses als het niet juist is...

Al een tijdje check ik regelmatig 2ehands sites op zoek naar een betaalbare laptop van een betrouwbare bron, dus gewoon legaal en met garantie etc.

Nu vraag ik me alleen af of het uberbaupt te checken is of er wel echt garantie op zo'n ding zou zitten, of dat hiermee gefraudeerd zou kunnen worden.
Ik neem aan, dat als men echt een beetje handig is, men wel een valse aankoopbon en garantiebewijs zouden kunnen maken.

Heeft imand enig idee hoe je dit het beste zou kunnen testen? Als ik de winkel of fabrikant zou bellen, en zou vragen, zouden zij dan die gegeven kunnen/ willen checken?

(ik ben nog niet zover dat ik al een laptop op het oog heb, maar ik wil er natuurlijk wel uiteindelijk een met garantie)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

hmm..
Enige wat bij een fabrikant bekent is, zijn de serie-nummers van gestolen exemplaren. Het aankoopsbewijs is natuurlijk van een winkel zelf. Wat je wel zou kunnen doen is, vragen naar de factuur/aankoopsbewijs, en aan de hand van het factuursnummer bij de desbetreffende toko vragen of die aankoopsdatum klopt. Iets anders zou ik niet weten

Ey!! Macarena \o/

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

de fabrikant heeft natuurlijk een lijst van alle serienummers met bijbehorende productiedatum. aan de hand van het serienummer (en dus de productiedatum)bepalen ze of een product nog garantie heeft of niet.

de vraag echter is of de fabrikant jouw die informatie wil geven.
op de maxtor site kan je bijvoorbeeld je serienummer van je hd opgeven en kan je daar zien of je nog garantie hebt.
misschien dat sommige fabrikanten van laptops die gegevens ook op hun site hebben staan. en anders zou je ze nog een mailtje kunnen sturen.

[ Voor 10% gewijzigd door job op 01-04-2003 12:47 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Productie-datum maakt niet zoveel uit. Garantie wordt bepaald op de verkoopsdatum van de winkel.
Zou leuk zijn als je een oud model koopt van 1 jaar, en dat je dan in de winkel te horen krijgt dat je maar 3 weken garantie hebt.
Dan kan natuurlijk niet.

Ey!! Macarena \o/

• DaaNium
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-07 10:01

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

nee, maar ze kunnen inderdaad wel aan de hand van serie-nummers controleren wanneer de garantie ingegaan is.. vaak moet je daarom ook zo'n kaartje invullen met de aankoop datum erop.. vanaf dan heb je meestal 'n jaar garantie.. inderdaad niet vanaf de productie datum :)

..maar ik denk dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn..

Verwijderd

Je bent ook afhankelijk van de voorwaarden die een fabrikant\leverancier heeft. In sommige gevallen is de garantie namelijk niet op naam overdraagbaar.

• chux
aha, wat ik dus gewoon maar het beste eerst kan doen is de winkel bellen, en dan factuur/aankoopbewijs checken. En dan dus hopen idd dat de garantie op naam overdraagbaar zou zijn.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RaZ schreef op 01 April 2003 @ 12:49:
Productie-datum maakt niet zoveel uit. Garantie wordt bepaald op de verkoopsdatum van de winkel.
Zou leuk zijn als je een oud model koopt van 1 jaar, en dat je dan in de winkel te horen krijgt dat je maar 3 weken garantie hebt.
Dan kan natuurlijk niet.
Hehe, en dat levert problemen op tussen winkel en fabrikant >:)

De fabrikant geeft namelijk garantie vanaf verscheping aan de winkel...

Geen probleem met goede, snelle doorstroomspullen, maar zeker als er geruild zut tussen zit kun je nog wel rare situaties meemaken

Typisch voorbeeld: klant 1 koopt product, is ontevreden en brengt het terug (terwijl er technisch niets aan mankeert), winkel zet het dan (meestal afgeprijsd) weer te koop. Als klant 2 het koopt, loopt zijn garantie bij de winkel vanaf dat moment, maar voor de fabrikant loopt het vanaf de eerste aankoop.

Juridisch gezien is het simpel: klant heeft overeenkomst met winkel en winkel moet zorgen dat de garantie gehonoreerd wordt. Maarja, dan blijkt de winkel niet meer bij de fabrikant te kunnen aankloppen en probeert het vaak (volkomen onterecht) op de klant af te wimpelen.

* dion_b heeft zowel dealer support als klantenservice gedaan en deze situatie tig keer van beide kanten meegemaakt :z

Enig antwoord die je als fabrikant kunt (of hoeft te) geven is dat de winkel het maar moet oplossen. De klant heeft recht op garantie, maar de fabrikant geen plicht dat te regelen :o

Oslik blyat! Oslik!

• chux
ahja..
toevallig vandaag interesse in een 2ehands Dell Inspiron 8200 gekregen (incl. 1 jaar garantie, zegt men), heb even Dell gebeld en zij hebben een netjes formulier (online) voor het overzetten van eigenaarsschap (en hiermee dus de garantie), duurt wel een maand of anderhalf voordat ze dat dan voor elkaar hebben. Als ik de technische dienst het serie nummer van het ding even doorbel, kunnen zij voor me checken hoeveel garantie er nog op zit, en eventueel of hij gestolen opgegeven is komt daar dan natuurlijk ook uit, ik hoop dus niet op dat laatste dan. Dit is dus in ieder geval wel een okay regeling, maar met een tussenhandelaar zal het idd waarschijnlijk wel een lastig kunnen zijn..
Pagina: 1