Sony DRU-500A(X) vs Plextor PX-504A.txt

Pagina: 1
Acties:

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 15:33
Op zoek naar een goede DVD brander ben ik na het lezen van verschillende reviews, reacties en andere shit die ik tegen kwam met google ben ik op de volgende 2 DVD branders uit gekomen (omdat deze naar mijn mening de beste "papieren" hebben:
- Sony DRU 500A(X)
- Plextor 504A
Ik zit nu dus heel erg te twijfelen welke te kopen en welke de beste is. Voor de duidelijkheid. Ik heb gezocht met google en ik heb gezocht op GoT, maar daar heb ik geen antwoord kunnen vinden/ op kunnen maken welke de beste is. Dit mede doordat de Plextor nog relatief nieuw is. (p.s. een slotje wordt niet gewaardeerd ;))

Op de sites van Plextor en Sony staat een hele hoop informatie wat overdreven is om allemaal te quoten, maar dit is volgens mij het belangrijkste:

Plextor PX-504A:

Writing DVD: 4x
Writing CD: 16x
Rewriting DVD: 2.4x
Rewriting CD: 10x
Reading DVD: 12x
Reading CD: 40x
Buffer Underrun Proof Technology
PoweRec Technology (Plextor Optimised Writing Error Reduction Control)
Access Time <120 ms for CD; <140 ms for DVD
2MB Buffer
Error Rate Mode1: less than 10-12bits
Mode2: less than 10-9bits
A black tray, to reduce the jitter and to increase the quality of the burned CD
Two year* full-warranty (parts, labor and replacement) with On-Site Collect & Return** service
De Plextor writer kan alleen DVD's branden met de + standaard!

Sony DRU-500A(X):

Write Speed
DVD+R 2.4x
DVD+RW 2.4x
DVD-R 4x
DVD-RW 2x
CD-R 24x
CD-RW 10x /4x

Read Speed
DVD-R 2x
DVD-RW 2x
CD-R 24x
CD-RW 10x
DVD-ROM 8x
CD-ROM 32x

Average access time: 200 ms (DVD 8x) 160 ms (CD 32x)
Data buffer: 8 MB
Buffer Under-Run Protection:Power-Burn (CD-R/RW only)
Guarantee: Backed by a three-year parts and labour warranty

Vergelijken:

De Sony staat bekend dat ze beide standaarden (de + en -) ondersteunen met hun DRU-500A(X) brander. De Plextor daarin tegen kan alleen de + standaard branden de plextor kan wel DVD's gebrand met de - standaard lezen. Volgens een review op gamepc zelfs beter dan de + standaard.

Pressed Data DVD:
Small File 2742 KB/s
Large File 6595 KB/s
Read Speed 6148 KB/s
DVD-R DVD Media:
Small File 1160 KB/s
Large File 3165 KB/s
Read Speed 2578 KB/s
DVD+R DVD Media:
Small File 805 KB/s
Large File 2876 KB/s
Read Speed 2584 KB/s

De access times zijn in het voordeel van de plexor, 120ms vs 160ms bij het openen van CD's.
DVD's "openen" duurt iets langer. 140ms met de plextor en 200ms als de DVD met de Sony brander wordt geopend.

Het branden van DVD’s gaan met beide drivers op 4 speed. CD’s kunnen met de Sony op 24 speed gebrand worden en met de Plextor slechts op 16 speed (al is het verschil maar een paar minuutjes). Ook heeft de Sony een 8MB buffer tegen 2 MB wat de plextor tot zijn beschikking heeft. Beide branders hebben buffer under run protection, maar die van de Sony werkt alleen op CD-R en CD-RW. Dus niet op DVD’s die gebrand moeten worden. De plextor heeft dit wel.

Uit de review van hardware.info over de Sony DRU-500A(X) kan ik opmaken dat de lees snelheden van de Sony alles behalve hoog zijn. Ze zijn zelf nog lager dan de leessnelheden van de Plextor brander die snelheden behaald om bijna van te gaan huilen.

Dan als laatste de brandsnelheid. Op 4 speed (dvd) zou dit rond de 15 minuten moeten zijn. (4812MB per DVD delen door 5.27MB/s en dat delen door 60sec = 15,2 minuten).
De plextor deed er 22 minuten over! Dit is natuurlijk veel te lang. Waarschijnlijk wordt dit wel rechtgetrokken door een toekomstige firmware update, maar erg plezierig is het nu niet.
De Sony heeft al wel wat firmware updates gehad, maar uit reacties van de meuktracker kan ik opmaken dat dit ook niet altijd even goed is.
Wat ik nu eigenlijk wil weten/vragen is: Welke brander zouden jullie nemen of hebben jullie al genomen, of je er tevreden mee ben en of er misschien een andere brander aan deze twee toegevoegd kan worden, want naar mijn mening zijn deze 2 branders op dit moment de beste (specifiek de – standaard niet meegeteld).

Reviews en info:
plextor site
sony site
[url= [rml][ Ervaringen] Sony DRU-500A(X) DVD±RW brander[/rml]] topic over de sony op GoT[/url]
[url= meuktracker: Sony DRU500 Serie 2.0E] laatste firmware Sony[/url]
review Sony brander
review plextor brander
Er zijn meerdere reviews die ik ook wel gezien heb, maar uit deze heb ik de meeste informatie gehaald.

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 10:05
Ik moet zeggen dat ik hier ook al een tijdje over twijfel. Toch ben ik aan het overwegen om voor een plextor te gaan, hoewel mijn argumenten niet allemaal keihard zijn (ofwel, ik sta open voor discussie).
Waarom?
Naast de voordelen, die jij gaf, is de plextor DVD brander ook goedkoper. Zelfs Microsoft heeft zich achter de DVD+ formaat plaatst (dit zal toch het formaat worden, aangezien de meerderheid van de belangrijke bedrijven hierachter staat). en ik heb hele goede ervaringen met plextor cd branders (hoewel dit niets over de dvd brander zegt) Die branders slikten, lezen en branden werkelijk de goedkoopste cd prut, dat er bestaat. Overburning? No problem? Waar andere drives nog moeite hebben met bepaalde cd's, pakt de plextor werkelijk alles. Aangezien plextor toch een naam hoog te houden heeft, denk dat het met de dvd brander niet anders zal zijn.

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-03 13:32
de sony is geloof ik zeer moeilijk te krijgen; dat was voor mij de reden om em niet te nemen
Ik heb overigens nu de pioneer a05, een 4x dvd-rw, en nog 0 'coasters' gehad. (van de 60 gebrande dvds)
De dvd-r media is geloof ik ook goedkoper dan +r en in meer dvd readers te lezen.
Zelf zie ik geen reden om voor +r te kiezen.

• InterCC
De + en - R/RW discussie zou in een ander topic moeten.. Ik zelf ben er min of meer vanuit gegaan dat +R/+RW de standaard wordt gezien Dell en HP de + standaard (deal met philips) gaan gebruiken en, zoals trunksmd al zei, microsoft nu ook de kant van +R/+RW op lijkt te gaan.

Toch twijfel ik.. -R media is idd goedkoper, maar ik weet iig ZEKER dat de standalone DVD spelers bij ons thuis +R ondersteunen. (geprobeerd met een DVD die ik van iemand gekregen heb). van de - R weet ik dit niet zeker.

• whiteguy
  • Laatst online: 23-03 13:32
http://www.dvdrhelp.com/dvd
DVD-R is a non-rewriteable format and it is compatible with about 88% of all DVD Players and DVD-ROMs.
DVD-RW is a rewriteable format and it is compatible with about 69% of all DVD Players and DVD-ROMs.

DVD+R is a non-rewritable format and it is compatible with about 84% of all DVD Players and DVD-ROMs.
DVD+RW is a rewritable format and is compatible with about 70% of all DVD Players and DVD-ROMs
maar voor de hele + en - r discussie zou ik inderdaad een ander topique opzoeken :)

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 10:05
Het is niet mijn bedoeling om een + en - discussie op te starten. Ik heb slechts mijn argumenten voor de plextor gegeven, net zoals jij interCC dit voor beide branders hebt gedaan. Maar on-topic. Kan iemand ons nog een argument voor en/of tegen geven de beide branders (afgezien van de + en - problematiek dan)

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08

Rival24

I'll Be Back

Kan iemand ons nog een argument voor en/of tegen geven de beide branders
Als de standaard +/- je echt niets uitmaakt, dan kun je het beste voor de plextor gaan. Aangezien je voorlopig denk ik nog niet op 4x media gaat branden (ivm prijs) is de sloomheid van de plextor nog niet van belang. Deze zal zoals je al opmerkte wel recht worden getrokken in een toekomstige firmware update.

Overigens zei je dat er geen buffer underrun protection is tijdens het branden op dvd's bij de sony. Volgens mij is die er wel aangezien ik bij meerdere brandprogrammas een melding krijg dat "powerburn" activated is. Maar pin me er niet op vast.

• JSK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12-2025

JSK

Thunder K8WE

Ik zou (net zoals ik) voor de Plextor gaan. Belangrijkste reden voor mij is de ondersteuning van Plextor. Onsite garantie 2 jaar, en, ook heel belangrijk veel firmware updates, ook na lange tijd nog. Veel andere cdrw/dvd burner fabrikanten stoppen er na een jaartje wel mee, om klanten (zogenaamd) aan te sporen maar iets nieuws te komen. Plextor komt na 3 jaar nog met een nieuwe firmware.

Van die veronderstelde sloomheid heb ik iig niets gemerkt. DVD+r 4speed gaan echt gewoon binnen 15 minuten, alleen zijn deze media niet aan te bevelen door de prijs.

Specs Casemod

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik heb de PX-504A vorige week gekocht, en heb tot nu toe een stuk of 10 DVD+R's gebrand.
Geen enkel probleem, alles is op alle dvd(en rom) spelers die ik heb leesbaar.
Het is echt weer een top Plextor produkt.

Mijn advies: als je niet perse een - brander nodig hebt (voor je oude standalone ofzo), dan kan ik je de Plextor van harte aanraden.

Het enige wat hij niet heeft is Mount Rainier support, maar misschien komt dat nog met een firmware update.
Dit hebben ze ook net voor de 40x12x CD brander gedaan! (firmware 1.05).

• InterCC
QuarK schreef op 01 April 2003 @ 15:14:
Het enige wat hij niet heeft is Mount Rainier support, maar misschien komt dat nog met een firmware update.
Dit hebben ze ook net voor de 40x12x CD brander gedaan! (firmware 1.05).
Klopt, maar de Sony heeft ook geen Mt Rainier support, dus wat dat betreft zijn ze gelijk :)
JSK schreef op 01 April 2003 @ 14:14:Van die veronderstelde sloomheid heb ik iig niets gemerkt. DVD+r 4speed gaan echt gewoon binnen 15 minuten, alleen zijn deze media niet aan te bevelen door de prijs.
Dat zou mooi zijn, maar als je dit plaatje goed bekijk zie je dat de plextor er 23:40 over gedaan en brand ie wel gewoon op 4 speed. klik voor nero screenshot

[ Voor 40% gewijzigd door InterCC op 01-04-2003 15:21 ]

Verwijderd

Waar hebben jullie die Plextor gekocht? Ik heb 'm in bestelling staan bij Informatique, maar daar kunnen ze 'm vooralsnog niet leveren. Een paar weken geleden heb ik alle Pricewatch zaken benaderd en geen van die bedrijven kon 'm per direct leveren. Dat is inmiddels dus anders?

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Plextor zou deze of aankomende week weer een batch gaan leveren. :) Ikzelf heb hem in bestelling staan. Ik ben voor plextor gegaan vanwege m'n uitstekende ervaringen met dit merk, vooral hun firmware update's en garantie zijn erg goed.

• JSK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12-2025

JSK

Thunder K8WE

Dat zou mooi zijn, maar als je dit plaatje goed bekijk zie je dat de plextor er 23:40 over gedaan en brand ie wel gewoon op 4 speed.
Dat plaatje heb ik ook gezien. Moeilijk te zeggen of het representatief is. Deze `vertraging' kan veel oorzaken hebben. Ik heb de bijgeleverde dvd+r 4speed gebrand (4.35 GByte helemaal vol), en dat ging binnen 15 min.

Specs Casemod

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:00

Gaitman

The Real One

[bijna offtopic]
Is er ergens een lijst met DVD-branders die beide standaarden aan kunnen (+ en -)

Ik zelf overweeg om toch voor de Sony te gaan, maar ik wil eerst weten of er nog meer DVD-branders zijn die allebei de standaarden aan kunnen
[/bijna offtopic]

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-03 09:41
Zit nou al 4 maanden te wachten op m'n Sony DRU500-AX, dus ik hoop dat ie de moeite waard is

• Powerslave477
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02-2005

Powerslave477

wasted time till it wasted me

Ik heb net een Sony Dru 500A gekocht, toch omdat ie werkelijk alles brand en ik dus altijd de mogelijkheid heb om een dvd te branden die 100% zeker werkt in welke player dan ook.

Ibanez RG550LTD, Hughes & kettner Attax 200, Boss BCB3+mt2 & ns2

Verwijderd

ik heb die plextor dvd branders hier liggen :) denk dat ik er maar 1 koop :P

• QuarK
De Sony heeft idd geen burnproof (Power-Burn in Sony termen) voor DVD's, alleen voor CD-R(W). Daarom heeft hij ook een 8mb buffer.

De Plextor heeft een 2mb buffer, maar heeft burnproof voor alle schrijfacties, dus ook DVD+R(W).

Dit vind ik zelf toch een heel groot pluspunt.

De keuze hangt helemaal af van het feit of jij perse - wilt kunnen schrijven. Ik (en vele anderen) kunnen prima zonder.
De Plextor is dan de perfecte drive (op dit moment).

• ErectionJackson
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Ik heb ze hier allebei liggen. Ik vind de Plextor het prettigst in gebruik, maar niet alle DVD+R's kunnen al met 4x omgaan, dus houd daar rekening mee als je schijfjes koopt. De compatibiliteit met software is niet optimaal, omdat ie vrij nieuw is, maar dit is met een paar weken voorbij waarschijnlijk. Verder is het een topapparaat! Ik zou dan ook zeker voor deze gaan. De snelheid is hoger en aan DVD-R heb je toch niets :P

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• QuarK
ErectionJackson schreef op 01 April 2003 @ 17:21:
Ik heb ze hier allebei liggen. Ik vind de Plextor het prettigst in gebruik, maar niet alle DVD+R's kunnen al met 4x omgaan, dus houd daar rekening mee als je schijfjes koopt. De compatibiliteit met software is niet optimaal, omdat ie vrij nieuw is, maar dit is met een paar weken voorbij waarschijnlijk. Verder is het een topapparaat! Ik zou dan ook zeker voor deze gaan. De snelheid is hoger en aan DVD-R heb je toch niets :P
I second that!
Alleen wil ik graag weten welke software de plex nog niet herkent. Alle software die ik gebruik kan prima branden (2.4x media als dat relevant is).

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08

Rival24

I'll Be Back

Hier nog even ter duidelijkheid van de buffer under-run bescherming
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~ccoppens/Zooi/bufferunderunprotection.jpg

• PROnline
  • Laatst online: 24-03 15:37
Neem ook de NEC ND-1100a mee in je beschouwing. De plextor is namelijk onderhuids gewoon een NEC volgens CD-Freaks. Deze ligt nu bij comptechworld op me te wachten.

• ErectionJackson
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

QuarK schreef op 01 April 2003 @ 17:25:
[...]

I second that!
Alleen wil ik graag weten welke software de plex nog niet herkent. Alle software die ik gebruik kan prima branden (2.4x media als dat relevant is).

RecordNow bijvoorbeeld

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

Verwijderd

De prijzen van +R beginnen op dit moment nogal te dalen, inkoopprijs van 25 stuks Datawrite DVD+R 2.4x lag bij ons op dit moment 2 euro lager dan de 2x -R van Datawrite

Mij boeit het allemaal niet, ik heb de Sony :)

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
dit is dus die NEC writer...is in mijn ogen precies hetzelfde als die plextor...
ik maak geen reclame voor de winkel (ik ben zelf een MyCom klant) hier onder ff snel een linkje naar pdf file van de brander.

http://www.paradigit.nl/pdf/10004850v.pdf

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:52
GJAman schreef op 01 April 2003 @ 16:18:
[bijna offtopic]
Is er ergens een lijst met DVD-branders die beide standaarden aan kunnen (+ en -)

Ik zelf overweeg om toch voor de Sony te gaan, maar ik wil eerst weten of er nog meer DVD-branders zijn die allebei de standaarden aan kunnen
[/bijna offtopic]
Kijkt u eens op de "DVD Writers comments list". De nodige vinkjes zijn al geplaatst :P. De NEC ND-1300A lijkt de enige concurrent te zijn. Komop tweakers, allemaal branders toevoegen die er nog niet staan :P.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

waarom niet de pioneer dvr-a05/105?

deze brander is leverbaar
deze brander kost nog geen 300 euro
dvd-r is meer compatible
dvd-r is goedkoper
dvd-r is veruit de meest verkochte dvd media op dit moment

de 4x4all firmware voor deze brander is bijna klaar
http://forum.rpc1.org/vie...s=0&postorder=asc&start=0
met deze firmware kun je ook 1-speed dvd-r op 4 speed branden

• PROnline
  • Laatst online: 24-03 15:37
Verwijderd schreef op 02 april 2003 @ 11:03:

dvd-r is meer compatible
dvd-r is goedkoper
de NEC ND-1100 is te krijgen vanaf zo'n 220 euro.
DVD-r is ongveer even compatible als DVD+r volgens de meest recente peilingen.
Subsidie van Pioneer wordt gestopt en dan wordt het prijsverschil een stuk kleiner.
Tevens is er voor DVD-r veel meer budgetmedia te krijgen en lijkt daardoor een stuk goedkoper.
Maar dit veranderd feitelijk weinig aan het feit dat de pioneer een goede brander is.

• InterCC
Verwijderd schreef op 02 April 2003 @ 11:03:

deze brander is leverbaar
dvd-r is meer compatible
dvd-r is goedkoper
dvd-r is veruit de meest verkochte dvd media op dit moment

de 4x4all firmware voor deze brander is bijna klaar
http://forum.rpc1.org/vie...s=0&postorder=asc&start=0
met deze firmware kun je ook 1-speed dvd-r op 4 speed branden
Omdat IK denk dat + de standaard wordt en omdat ik 100% zeker weet dat de standalone DVD spelers bij ons thuis (2 stuks) de + standaard aan kunnen. Van de - weet ik dat niet.

Dat het goedkoper is... Ach, de prijs zal vanzelf wel lager worden dus gelijk.

Dus de - standaard is voor mij eigenlijk no-go.

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04-2025
Misschien dat dit onderstaand stukje niet mag:

Voor degene die de interne versie van de Sony DVD fikker willen --> Mediamarkt Zwolle (waar ik werk) heeft er vandaag 14 stuks van binnen gekregen voor de prijs van 399.-
Succes! :)

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

• InterCC
ck2000nl schreef op 02 April 2003 @ 18:27:
Misschien dat dit onderstaand stukje niet mag:

Voor degene die de interne versie van de Sony DVD fikker willen --> Mediamarkt Zwolle (waar ik werk) heeft er vandaag 14 stuks van binnen gekregen voor de prijs van 399.-
Succes! :)
Zou niet weten waarom het niet mag.. Ik zie het tenminste niet als spam, omdat jij er echt niet ineens meer om ga verdienen en je help alleen maar, omdat de brander slecht te krijgen is..

Ik zal er geen gebruik van maken, maar toch bedankt!

• TD-er
  • Laatst online: 12-03 23:26
Persoonlijk zou ik niet meer gaan voor een +/- drive. Voor m'n gevoel is zo'n dubbel-brander een stuk minder degelijk.
Dit omdat de NEC-1100 oorspronkelijk een +/- brander zou worden, maar dat later toch niet werd (werd een + brander). Daarvoor is de 1300 uitgebracht. Oftewel de complexiteit was toch iets groter dan vooraf verwacht.
Verder hoor je toch wel veel verhalen van de Sony, dat 'ie vrij veel defect gaat. Dit kan natuurlijk komen omdat het op dit moment een hele populaire brander is en dus ook veel verkocht wordt.
Daarnaast heeft LiteOn de release van hun +/- brander nog weer wat uitgesteld tot Q3 dit jaar, oftewel die zullen ook wel wat problemen hebben ondervonden. En niet te vergeten dat de Sony brander ook vrijwel nergens te krijgen is, mogelijk omdat ze problemen zijn tegengekomen? of omdat de productie van bepaalde onderdelen verkeerd is ingeschat?

Ik verwacht dat de +media de standaard zal worden, maar dat de min-media nog wel de komende 2 a 3 jaar verkrijgbaar zal zijn. Mede ook omdat de DVD+R niet door het DVD-forum ondersteund wordt (DVD+RW wel geloof ik)

Ik heb in november (HCC) gekozen voor de Pioneer, omdat die niet meer de echte nadelen van de min-media had (disc helemaal moeten wissen voor op de RW weer iets te kunnen schrijven) en al een 4-speed brander is (andere 4-speeds waren er toen nog niet)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1