Toon posts:

[Gentoo] Software RAID1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat onze server alle mail en via samba de homedirs de data van de gebruikers bewaard, dient deze server wel safe te zijn voor hdd-crashes :Y)

Vandaar dat ik nu van plan ben 2x 40gb in raid1 (software) te gaan draaien. Ik volg deze howto: http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=8813 en daar staat dat ik de swap niet op deze hdd's moet zetten.

Maar ik kan alleen deze hdd's erin mikken (niet meer plaats in case). Of kan ik wel gewoon de swap op deze raid-drive zetten?

Hoe fix ik dit? :/

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-05 09:26

pistole

Frutter

zo te horen: niet.
Tipje: doe iets met een deugdelijk backup medium.

Ik frut, dus ik epibreer

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
je kan het wel doen, maar waarom zou je de hel disk in raid zetten? Maak gewoon een kleine swap partitie die je _niet_ in de raid hangt en de rest wel. Overigens draait een systeem waar de swap partitie op de een of andere manier crashed wel goed door hoor. Puntje is wel dat je de swap beter niet over 2 disken kan verdelen, dus ik zou de swap niet gaan mirroren of stripen. Kortom, je swap niet in de soft-raid opnemen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom raid-1 voor backup?

Gebruik rsync om van alle relevante data op disk 1 een kopie te maken op disk 2.

Voorkomt je probleem met de swapdisk, gunt je cpu meer rust, lijkt me beter :)

Verwijderd

swap word vanzelf al gestriped...

je kan dus gewoon 2 keer swapon /deh/hdXX doen...

heb hier hetzelfde, 2 schijven, beide disks 1 swap partitie, en deze niet in raid zetten...

• Zwerver
  • Niet online
denk niet dat de TS hier backup bedoeld, volgens mij wil die gewoon mirroren? Zodat die zeker is dat als er een disk dood is dat de data 99,9% up2date is? * Zwerver kan het mis hebben natuurlijk

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

ff topicje op gentooforum gezocht, met dit topic mooet het lukken :)

*klik*

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2003 13:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
zwerver schreef op 01 April 2003 @ 13:26:
denk niet dat de TS hier backup bedoeld, volgens mij wil die gewoon mirroren? Zodat die zeker is dat als er een disk dood is dat de data 99,9% up2date is? * Zwerver kan het mis hebben natuurlijk
Yep, complete hdd in raid1, dus op beide disks exact dezelfde data.. De data die op die drives wordt gezet is nogal van belang voor bepaalde personen & bedrijven (m'n pa is leraar/schrijver van schoolboeken, misschien dat je daar een link ziet :)).
Verwijderd schreef op 01 April 2003 @ 13:38:
ff topicje op gentooforum gezocht, met dit topic mooet het lukken :)

*klik*
Die gaf ik ook al, maar daar stond dus dat ik die swap niet op raid moest zetten, daarom opende ik dit topic :)

Hmm, ik moet dus eerst per disk de partities maken (hdds zijn identiek, dus dat moet geen probleem zijn), en dan in /etc/raidtab aangeven welke partities samen de raid1 drive moeten gaan vormen?

Dan kan ik nl. gewoon per disk een partitie maken van 30gb (die wordt dus /home in raid1), 500mb voor swap, 50mb voor boot, rest van 1 hdd voor / en de overige 10gb voor ftp :). Of zit ik er nu naast ?

Verwijderd

nee hoor dat kan best, alleen zou ik die ftp,boot en / ook op/in raid 1 zetten, als er dan een hdd crashed, blijft je systeem gewoon doordraaien

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 april 2003 @ 15:45:
nee hoor dat kan best, alleen zou ik die ftp,boot en / ook op/in raid 1 zetten, als er dan een hdd crashed, blijft je systeem gewoon doordraaien
Hmm, dat zou wel kunnen ja.. dus gewoon alle partities op beide hdds hetzelfde maken, per mount-point instellen en gewoon de swaps 'per stuk' met 'swapon' activeren ?

• Zwerver
  • Niet online
ja idd, zie alleen niet het punt met 2x swap aanmaken, gebruikt dat systeem zoveel geheugen dat die twee swap's nodig heeft? Overigens vraag je eens af hoe dat je performance gaat bena- danwel bevoordelen, twee swap partities, is dan 1 grote niet beter?

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:51

JJJ

zwerver schreef op 01 april 2003 @ 17:54:
ja idd, zie alleen niet het punt met 2x swap aanmaken, gebruikt dat systeem zoveel geheugen dat die twee swap's nodig heeft? Overigens vraag je eens af hoe dat je performance gaat bena- danwel bevoordelen, twee swap partities, is dan 1 grote niet beter?
Logisch denken ;) Als swap toch al gestriped wordt maakt het niet uit of je 1 grote swap op 1 schijf hebt of 2 kleinere op je beide schijven. Ik draai hier ook software raid (0 dan wel), en heb gewoon niet de hele schijf ge'raid'ed ;) Een klein stukje heb ik als /boot, het andere kleine stukje dat overblijft is swap. Daarna nog op beide stukken nog een los stuk swap (ja, ik weet dat je 1 swappartitie zou kunnen 'mergen' met die andere) en de rest (mijn /) draait in raid0.

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 14:11

Arioch

<geek>

Je hebt 1 swap partitie per disk nodig. Of is dit niet meer nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Swap wordt gewoon bij elkaar opgeteld, maar omdat ik toch beide schijven hetzelfde indeel (makkelijker :)), heb ik dus gewoon 2 partities, die ik beide kan gebruiken :)

Verwijderd

Topicstarter
Bl4cKH4T schreef op 01 april 2003 @ 18:03:
Je hebt 1 swap partitie per disk nodig. Of is dit niet meer nodig?
Uh? zou niet handig zijn :P je hebt idd niet meer perse een swap partitie nodig, alhoewel ik het altijd toch wel met doe :)

Verwijderd

Ik zie overigens niet in waarom je swap/system niet in raid 1 zet. Ik doe dit bij de 'grote' os'en standaard ook. Nu draait je systeem altijd door, ook al is er een disk crash. Dit neemt een klein beetje performance, als je systeem veel swapt, maar dit weegt niet op tegen de voordelen mijns insziens...

En je heb inderdaad technisch gezien geen swappartitie nodig, wel geef je je systeem daarmee een stuk meer ademruimte. Vooral als je het niet steeds een swappartitie noemt, maar een paging space, wat het eigenlijk is.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2003 18:40 ]

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jij kunt je swap natuurlijk ook in een bestand gooien in plaats van in een partitie:

dd if=/dev/zero of=/tmp/swapfile bs=1M count=512
mkswap /tmp/swapfile
swapon /tmp/swapfile

Gewoon in je bestaande /
Of is dit omstreden :?

Verwijderd

AlterEgo schreef op 01 April 2003 @ 18:49:
Jij kunt je swap natuurlijk ook in een bestand gooien in plaats van in een partitie:

dd if=/dev/zero of=/tmp/swapfile bs=1M count=512
mkswap /tmp/swapfile
swapon /tmp/swapfile

Gewoon in je bestaande /
Of is dit omstreden :?
Nee is niet omstreden, maar dit doe je alleen in het uiterste geval van nood. Dit is namelijk de meest trage manier waarop je swap kan configureren. Vooral als dit filesysteem nog eens gemirrored is ook.. Nu moet je om bij je swap te komen door 2 vertragende lagen, namelijk je filesystem drivers en je software mirror.
Daarbij is de swapspace nu ook nog eens hopeloos verdeeld over je partitie, waardoor je koppen voor 1 page in het ergste geval soms de hele schijf over kunnen vliegen..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2003 18:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er denk ik uit hoe ik het ga doen: gewoon per disk:
code:
1
2
3
/boot   50mb
swap    300mb
/       rest

dan de /boot en / in raid1 zetten dmv software-raid (dus in /etc/raidtab toevoegen) en dan dmv swapon /dev/hdax en swapon /dev/hdbx de swap-partities erbij zetten :)
Pagina: 1