[a7v133] Hoe Northerbridge koeler eraf ?

Pagina: 1
Acties:

• gerbruggeman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-07 17:39
Wie heeft ervaring met de verwijdering van de Northerbridge koeler
van een Asus A7V133 ?
Ik heb het geprobeerd maar dit lukt me niet en ben bang dat ik het moederbord mol :/

Vervangen voor een passieve koeler lijkt me het beste,
of moet er perse een andere koeler op ?

[ Voor 41% gewijzigd door gerbruggeman op 01-04-2003 03:41 ]

Help Java!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Clipjes aan achterkant dichtknijpen en dan doorduwen?

• gerbruggeman
BalusC schreef op 01 April 2003 @ 06:27:
Clipjes aan achterkant dichtknijpen en dan doorduwen?
Sorry geen ervaring mee zal wel iets stoms zeggen dus.
Ik neem aan dat je bedoelde dat dat "dichtknijpen" aan de achterkant
van het moederbord moet ?
Is het een zeker weten van jouw kant of een lucky guess ?

Misschien een idee of er perse een actieve koeler op moet of dat datook een passieve mag zijn ? Ik loop liever geen risico's.

Help Java!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Anders haal je toch even de mobo uit de kast B)

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:01
Ik heb het voor de Abit KX-333 ook al diverse keren geprobeerd.. Pinnetjes dichtknijpen en doorduwen. Mij lukt het ook niet. 100% doordat ik het niet goed durf.

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-08 20:13

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

As with the predecessor KT133, this northbridge runs very hot. On the A7V133, ASUS has followed the lead of other companies and included an active cooling fan on this north bridge instead of a typical passive heatsink.
Gevonden na ff wat googlen, ik denk dat je er beter wel een fan op kunt laten zitten dus
Meer info kun je hier vinden (als ik de url goed plaats tenminste :p)

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Fan heb ik er al tijden vanaf, alleen moet ik nog steeds een grotere heatsink er op zetten. Ik heb het zonder tang geprobeerd terwijl het mobo nog in de kast zat, dat werkt in ieder geval niet :P

Verwijderd

Volgens mij zit de koeler ook vastgelijmd..... Dus ff een fohn erop... dan zal je de pinnetjes ook los kunnen drukkken. Het is aan te raden om wel een goede passieve koeling erop te zetten, iets van zalman of zo....

• Ultra
  • Niet online
Koeler is er zonder problemen af te halen, heatsink is lastiger.

• gerbruggeman
Ultra schreef op 01 april 2003 @ 10:45:
Koeler is er zonder problemen af te halen, heatsink is lastiger.
Wil je me svp uitleggen hoe je dat hebt gedaan ? 8)7

Help Java!

• Ultra
  • Niet online
Hmm, het was zo makkelijk dat ik het weer vergeten ben. Losschroeven en eraf halen :?

• gerbruggeman
BalusC schreef op 01 april 2003 @ 09:14:
Anders haal je toch even de mobo uit de kast B)
En als ik die pinnetjes nou gewoon eens mol ? |:(
Mobo eruithalen zie'k nl niezo zitten, hoop gedoe......

Help Java!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:23
Mijn A7V133 draait ook prima zonder fan hoor.. en zelfs op een busspeed van 140 (niet dat dat zo extreem is maar even om aan te geven dat het zonder fan prima kan). Dus maak je niet te ongerust over eventuele oververhitting.

UNOX: The worst operating system

• gerbruggeman
Sjoko schreef op 01 april 2003 @ 11:49:
Mijn A7V133 draait ook prima zonder fan hoor.. en zelfs op een busspeed van 140 (niet dat dat zo extreem is maar even om aan te geven dat het zonder fan prima kan). Dus maak je niet te ongerust over eventuele oververhitting.
Na een tijd lawaai maken doet ie het niet meer.....
Lijkt me dat de koeling nu slechter is met een kapotte fan
dan wanneer ik de fan eraf haal ? :?

Help Java!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Fannetje kun je idd gewoon losschroeven :Y)

Om de heatsink ook nog eraf te halen zul je echt de mobo uit de kast moeten halen :)
Hoezo hoop gedoe? Lui?

• Korvaag
gerbruggeman schreef op 01 April 2003 @ 11:51:
[...]

Na een tijd lawaai maken doet ie het niet meer.....
Lijkt me dat de koeling nu slechter is met een kapotte fan
dan wanneer ik de fan eraf haal ? :?
Inderdaad.. zonder fan heeft de airflow in je kast nog iets zin. Mijn fannetje stond ook gewoon stil. Dit is een kwaal die bij elke A7V133 voorkomt. Hoeveel fannetjes ik daar wel niet van vervangen heb in de computerzaak waar ik werk.
Met het fannetje er nog op blokkeert het fannetje alleen maar het blokje.

Maar als je de fan erafschroeft heb je geen problemen hoor.. voel maar eens hoe 'heet' de chipset wordt. Valt best mee. En hij loopt niet vast. (als ie dat wel doet wordt ie wel te heet).

[ Voor 4% gewijzigd door Korvaag op 01-04-2003 11:56 ]

Verwijderd

Beste gert,

Heb 2 weken geleden de fan + heatsink eraf gehaald. Het is op zich best wel even peuteren: 2 mini pinnetjes inknijpen, en door de gaatjes heen wurmen. Het lukte mij in eerste instantie niet met een schroevendraaier en schoot ook nog eens uit, resulterend in een klein krasje op de achterkant van het board. Dit heeft geen gevolgen gehad, heb board dis dik genoeg om echt het datapad te beschadigen.
Toch heb ik een nijptang gebruikt en ze gewoon afgeknepen, dus inzoverre idd risicovol omdat je met de tang kan uitschieten. Maar, er zitten geen soldeerpuntjes vlakbij de pinnetjes.
Anyway, de pinnetjes had ik niet meer nodig omdat deze werden meegeleverd met een nieuwe heatsink.

Ik heb op de duitse asus site gratis een nieuwe passieve heatsink besteld. Voor de a7v133 wordt deze kostenloos in duitsland verstuurd. Als je toch wat zou moeten betalen, kan je wellicht beter voor de zalman a 6 e gaan.

good luck

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08 04:53

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb die fan er ook niet meer opzitten, aangezien de service van ASUS zoooo ownijs goed is en ik dus nooit een andere fan heb gekregen via garantie ;)

• Korvaag
Verwijderd schreef op 01 april 2003 @ 11:59:

Ik heb op de duitse asus site gratis een nieuwe passieve heatsink besteld. Voor de a7v133 wordt deze kostenloos in duitsland verstuurd. Als je toch wat zou moeten betalen, kan je wellicht beter voor de zalman a 6 e gaan.
Waar op de site dan? Als dat toch gratis kan ben ik wel benieuwd. Ik kan het zo snel even niet vinden. Enschede is bijna Duitsland dus ik vind dat ze hier ook wel kostenloos bezorgen :P

Verwijderd

Zoals hershey al opmerkte, pas wel op dat je niet uitschiet met een tang als je die pinnetjes samenknijpt. Ik heb zo ook al es een paar traces blootgelegd :X

• gerbruggeman
Verwijderd schreef op 01 april 2003 @ 11:59:
good luck
De support voor de A7v133 is ingetrrokken, een tijdje terug al, helaas.
Ik zal eens zoeken naar die Zalman.....
Meer goede ervaringen met passieve koelers welkom !

Help Java!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-08 06:48
OT maar angezien hiet a7v133 gebruikers zijn. Geeftr deze een piep bij het booten?

• gerbruggeman
paragon schreef op 01 april 2003 @ 13:40:
OT maar angezien hiet a7v133 gebruikers zijn. Geeftr deze een piep bij het booten?
Ja, bij mij wel, hoezo ?

Help Java!

Verwijderd

toastingnow schreef op 01 april 2003 @ 10:17:
Ik heb het voor de Abit KX-333 ook al diverse keren geprobeerd.. Pinnetjes dichtknijpen en doorduwen. Mij lukt het ook niet. 100% doordat ik het niet goed durf.
ik heb het zelfde moederbord , gewoon die pinnetjes dichtgeknopen en ze schoten eruit. Zalman erop en go , hij draait nu op 192 Mhz fsb dus die zalman is ZEKER een aanrader

hier is een linkje naar de zalman : http://www.zalman.co.kr/english/product/nb32j.htm

gebruik btw een spitsbektang , zet deze op de clip met een afstand van 0.5-1 mm van het moederbord af. Druk stevig op de tang en duw de clip een stukje door het moederbord heen. Dan kun je de tang eraf halen en hem met de hand doorduwen.
(wat ook helpt is de pin aan de voorkant iets indrukken terwijl je de tang op de clip zet )

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2003 14:12 ]

• gerbruggeman
BalusC schreef op 01 April 2003 @ 11:54:
Fannetje kun je idd gewoon losschroeven :Y)
Om de heatsink ook nog eraf te halen zul je echt de mobo uit de kast moeten halen :)
Hoezo hoop gedoe? Lui?
Nee helaas, fannetje kan er niet afgeschroef worden. :'(
En om het mobo uit mijn kast te kunnen halen moet ik ALLES uitbouwen....
|:(
Daar zit je dan met je kast met zijpanelen........ 8)7

Trouwens doet het fannetje het ineens weer, zal waarschijnlijk niet voor lang zijn.
(Denk dat ik toch maar extra koelers in zij-paneel en bovenpaneel doe)

[ Voor 16% gewijzigd door gerbruggeman op 01-04-2003 22:26 ]

Help Java!

Verwijderd

http://www.asuscom.de/sup.../forms/a7_nb_fan_form.asp

Daar vind je een bestelformulier voor een vervangende koeler. Volledig alu, dus beter is er niet ;)

• gerbruggeman
Da's mooi !
Helaas geldt dit alleen voor "binnen Duitsland-verzendingen".
:(

Help Java!

Pagina: 1