Toon posts:

vraagje over fans en mijn systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

twee dingetjes:

1) Ik zie regelmatig in gallery's van die casemodde pc's met ventilatoren aan de zijkant, in de buurt van de processor en videokaart. Simpele vraag (en dit heeft meer met overclocken dan casemodden te maken, dus vandaar dat ik het hier zet):
zijn dit nou intakes of outtakes?

Ps. heb zelf nu een 8 cm intake vanondervoorin en 2 x 8 cm outtake zo'n 40 cm daarboven, maar dan achterin.

2) Een beetje eenzelfde probleem als wat ik ergens anders las. Ik krijg mijn bussnelheid bijna niet omhoog. Ik run nu op een miezirige 135 mhz ipv 133 mhz. Ik vrees dat dat vooral eraan ligt dat mijn agp-poort niet vast staat, maar mee oploopt en ik mijn geforce4ti4400 ook nog overclock. Een beetje klooien en testen wees uit dat ik mijn geforce veel beter kan overclocken met een bussnelheid van 135 mhz ip 136 mhz. En als ik nauwelijks kon opstarten met 137, leek mij het probleem dat de videokaart het niet meer trekt qua bussnelheid.

Mijn systeem is voor de rest:
xp 1800+
geforce4 ti4400
1 gb intern PC133
en het probleem wellicht: een MSI K7T-Turbo met Via KT133 chipset.

Heb ik het mis of is het een verstandig idee om mijn moederbord eens te vervangen?

(ander probleem is dat ik dan mijn 1 gb pc133 weer moet omruilen naar pc333, wat dus op 512 mb neerkomt... zucht :) )

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:33

Reptile209

- gers -

Wat vraag 1 betreft: kijk eens in Frequently Asked Questions DOC (laatste update 27-03-03) hoe het moet _/-\o_ (ff zoeken op titel "Airflow"). Je hebt het goed gedaan: in onder, uit boven. Warme lucht stijgt op, dus moet het er daar uit kunnen.

Wat 2 betreft: geen idee...

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Reptile209 schreef op 01 April 2003 @ 01:55:
Wat vraag 1 betreft: Je hebt het goed gedaan: in onder, uit boven. Warme lucht stijgt op, dus moet het er daar uit kunnen.
Ja, okee, maar als je dus een extra ventilator aan de zijkant van de kast plaatst, in of naast een casewindow zeg maar, dan moet dat dus ook een intake zijn?

en nou ja, subvraag: helpt dat nog veel dan als je al een 8 cm intake van voren had?

Verwijderd

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een AGP kaart een lichte overklok niet trekt, dit heeft alleen betrekking op het dataverkeer naar de kaart wat niet vaak gebeurt (bij laden van spel bv). VIA chipset zijn vaak ook niet vies van een beetje overklokken. Ik vermoed dat het aan je geheugen ligt, wat voor iets is het? Een grote 1 GB module? Wat voor timings?

[waarschuwing] Heb wel na 2 jaar gebruik op 75 MHz mijn AGP slot en mijn Matrox G200 uitgefikt bedenk ik me net. Moederbord werkt nog prima, zonder AGP weliswaar [/waarschuwing]

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2003 02:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
eh tja... een mengelmoesje.

Een 256 mb dimm van Dane-Elec in ieder geval... Dan nog een 256 mb en een 512 mb waarvan er een van TwinMos. Allemaal 133 Mhz dat dan weer wel. Hoe het met de CAS-latency zit, weet ik niet, wel dat het bios dat automatisch regelt.

nou ja, als het aan het geheugen ligt, geeft dat zoveel niet - raid-controller van mijn mobo is onderhand ook al kapot volgens mij, dus naar een mobo met DDR geheugen is ook geen slecht idee natuurlijk....

Verwijderd

Je kunt nog 1 single-sided module gebruiken om te kijken hoever je daarmee komt, ik denk dat de TwinMos 256 MB wel een goede daarvoor is. Dat maakt de taak van de memory-controller ook een stuk eenvoudiger. Ik heb zelf de beste ervaringen met identieke single-sided modules.

En een nieuw moederbord krijg je zeker geen spijt van, de rest kan nog makkelijk mee (afgezien van het geheugen dan).

Verwijderd

Topicstarter
Ja, nee, dat had ik ook al door [dat ik daar geen spijt van kreeg]. 't Enige is dat ik nog wel even moet wachten tot ik weer genoeg geld daarvoor heb en natuurlijk de vraag wat ik dan met het oude geheugen weer moet doen. Maar ja, ach, dat zien we dan wel weer.

Kzal morgen eens de kast weer openschroeven...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 april 2003 @ 03:15:
Ja, nee, dat had ik ook al door [dat ik daar geen spijt van kreeg]. 't Enige is dat ik nog wel even moet wachten tot ik weer genoeg geld daarvoor heb en natuurlijk de vraag wat ik dan met het oude geheugen weer moet doen. Maar ja, ach, dat zien we dan wel weer.

Kzal morgen eens de kast weer openschroeven...
Er zijn altijd wel wat mede-tweakers die een brokje geheugen kunnen gebruiken... tegen een zacht prijsje natuurlijk!! :9

Verwijderd

Topicstarter
Mja, okee, maar is er hier dan een vraag/aanbod-forum of zo?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:43
Verwijderd schreef op 01 April 2003 @ 18:50:
Mja, okee, maar is er hier dan een vraag/aanbod-forum of zo?
op de tweakers.net hoofdpagina :)

http://www.tweakers.net/aanbod

Verwijderd

Topicstarter
ow zo :)

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens zou het dit ook niet eens kunnen zijn:

[rml][ frustratie topic] k*t msi bord :([/rml]

volgens iemand op die topic zijn de condensatortjes van de k7t-serie nie helemaal flex. Zeker niet voor overclocken. Nou, dan weet ik dat. Echter geen reden om de volgende keer geen MSI te kopen.
Pagina: 1