HTML/CSS>Divjes, P'tjes, ID'tjes wanneer gebruik je nou wat?

Pagina: 1
Acties:

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 01:22

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Ik ben sinds een tijdje bezig om HTML en CSS nou eens goed onder de knie te krijgen in plaats van dat gefröbel met dreamweaver.

Goede HTML heeft goede css nodig, zover ben ik nog wel, maar wat ik niet weet is wat de goede manier is om CSS aan te roepen in de HTML-code.

Ik wil graag weten wanneer ik nou een div moet gebruiken en wanneer een P en uiteraard wat er nog meer aan "oproep afkortingen" zijn. Ik heb wel een beetje gezocht op goegel, maar daar vond ik heeel veel, behalve het goede.

Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een link waar de datum voor moet staan. Zoals de headlines in het menu van tweakers.net. Als ik met div aan de datum een css style hang, komt de link zelf daaronder te staan. Dat is niet de bedoeling. Hoe krijg ik alles op één regel?

Mijn tweede vraag hoort niet helemaal in dit topic, maar het is ook erg slordig om twee topic hiervoor te openen :).

Hoe krijg ik het voor elkaar om twee verschillende soorten stijlen voor links te maken. Bijvoorbeeld het menu krijgt linkstijl 1 en de links in mijn nieuwsitems krijgen stijl 2.

Thx alvast :)

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik pak ff de makkelijkste vraag :P
Als ik met div aan de datum een css style hang, komt de link zelf daaronder te staan. Dat is niet de bedoeling. Hoe krijg ik alles op één regel?
Gebruik een <span> tag.

http://www.designplace.org/tutorials.php?page=1&c_id=24 legt uit waarom.

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
wat je eerste vraag betreft: volgens mij zijn daar niet echt regels voor maar leer je gewoon door ervaringe wat het beste werkt
wat je tweede vraag betreft: dat is (eer)gister nog gevraagd, gebruik de zoekmachine even

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Blaise schreef op 01 April 2003 @ 00:32:
Ik pak ff de makkelijkste vraag :P

[...]
Gebruik een <span> tag.

http://www.designplace.org/tutorials.php?page=1&c_id=24 legt uit waarom.
K dan...dat was vraag 1. Thanks, hij doet het ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Rexomnium op 01-04-2003 00:35 ]

Verwijderd

Hartstikke goed dat je echt html aan het leren bent.
Ik kan je eigenlijk vooral www.handleidinghtml.nl aanraden.
Daar staat de antwoorden op al je vragen.

Wat betreft het gebruik van div's: je gebruikt in principe alleen div's als je voor een bepaalde blok html een afscheiding nodig hebt, terwijl er geen html-tag voor te vinden is. Een p-tag is een paragraaf-tag; deze gebruik je dus voor elke alinea. Als je een lijst hebt dan gebruik je ol/ul icm met li-tags. Voor koppen gebruik je H1,h2 etc.

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
4 posts naar beneden (op dit moment) staat ie zelfs ;)

[rml][ website design] Frames vs Tabels en CSS vraagje[/rml]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 22:08
Met CSS is alles te doen :)
denk aan je margins en paddings.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
willem169 schreef op 01 April 2003 @ 00:45:
Met CSS is alles te doen :)
denk aan je margins en paddings.
Nou moet je niet van die enge woorden zeggen :D

Maarre...waar moet ik nou aan denken? Margins en paddings, wat moet ik declareren en waarom :)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 22:08
Hangt af van wat je wilt, maar opmaak technisch is vrijwel alles mogelijk met CSS zonder al te moeilijk te doen :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je hyperactief met CSS aan de slag gaat, is topstyle lite wel een handige prog. Je krijgt dan een idee wat er alleaal mogelijk is in de wereld van CSS, en met welke browsers de stijlelementen(heet dat zo? :P) compatible zijn.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 21:44

MBV

kijk eens op www.w3.org, en als je klaarbent even http://validator.w3.org. Dat helpt met vraagjes als 'kan dit nou met .... ?'. Volgens mij stond er ook een tutorial op.

• Rexomnium

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Mensen, bedankt voor de antwoorden. Ben nu bezig met topstyle te downloaden. Ook heb ik w3.org in mijn favo's gezet.

Ik ga maar eens ff goed lezen :)

Pagina: 1