Ik heb een Linksys WRT54G router en dat werkt allemaal prima. De uplink van de router is verbonden met mn chello modem en de normale poorten zijn verbonden met 3 pcs. Twee keer een WindowsXP PC, deze doen het al twee weken prima.
Nu wil ik een derde pc daarnaast aansluiten, ditmaal Windows98
Probleem is echter dat er iets fout gaat met de DHCP lease
Als Win98 opstart, dan kan ik in mn router zien dat hij een IP heeft gekregen en een lease van 1 minuut. Deze lease verloopt echter gewoon en windows wijst zelf een IP aan (waar ik dus niets aan heb en ik kan dus niet op internet of andere computers pingen in het netwerk). Als je met winipcfg de netwerkkaart forceert om een nieuwe lease te krijgen, dan zie je dat hij een paar keer een lease van 1 minuut krijgt, maar dat windows na een minuut met het antwoord komt dat de DHCP niet beschikbaar is.
Het lijkt er dus op dat Windows98 het antwoord van mn DHCP server (die linksys router dus) niet snapt
Volgens de instellingen in de router zou de PC een lease van 666 minuten moeten krijgen. Voor de WindowsXP computers is dat inderdaad ook zo.
Ik heb meerdere netwerkkaartjes geprobeerd, maar steeds hetzelfde probleem.
Wat nu? Een bug in de Linksys router misschien? Of toch eoa instelling in Windows veranderen?
mn instellingen zijn:
Automatisch IP adres verkrijgen
DHCP voor WINS-omzetting gebruiken
geen gateways opgegeven
DNS uitschakelen
Bindingen aan ATM toestaan: ja (dit protocol als standaardprotocol)
Netbios (lichtgrijs; niet beschikbaar dus) activeren via TCP/IP
Nu wil ik een derde pc daarnaast aansluiten, ditmaal Windows98
Probleem is echter dat er iets fout gaat met de DHCP lease
Als Win98 opstart, dan kan ik in mn router zien dat hij een IP heeft gekregen en een lease van 1 minuut. Deze lease verloopt echter gewoon en windows wijst zelf een IP aan (waar ik dus niets aan heb en ik kan dus niet op internet of andere computers pingen in het netwerk). Als je met winipcfg de netwerkkaart forceert om een nieuwe lease te krijgen, dan zie je dat hij een paar keer een lease van 1 minuut krijgt, maar dat windows na een minuut met het antwoord komt dat de DHCP niet beschikbaar is.
Het lijkt er dus op dat Windows98 het antwoord van mn DHCP server (die linksys router dus) niet snapt
Volgens de instellingen in de router zou de PC een lease van 666 minuten moeten krijgen. Voor de WindowsXP computers is dat inderdaad ook zo.
Ik heb meerdere netwerkkaartjes geprobeerd, maar steeds hetzelfde probleem.
Wat nu? Een bug in de Linksys router misschien? Of toch eoa instelling in Windows veranderen?
mn instellingen zijn:
Automatisch IP adres verkrijgen
DHCP voor WINS-omzetting gebruiken
geen gateways opgegeven
DNS uitschakelen
Bindingen aan ATM toestaan: ja (dit protocol als standaardprotocol)
Netbios (lichtgrijs; niet beschikbaar dus) activeren via TCP/IP
[ Voor 10% gewijzigd door T.T. op 01-04-2003 00:25 ]