Toon posts:

subnetting

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hey!

ik heb een probleempje, ik heb al een hele tijd gezocht en kon niks vinden..

ik heb:
2 w2k servers.
1 win98 pc
1 w2kpro pc

deze wil ik in 3 subnetten plaatsen en deze laten communiceren via rras op de domain controler...verder wil ik ip adressen uit gaan geven via dhcp, maar nou is mij vraag hoe geef je die computers een ander subnet als je met dhcp werkt ?
want er is 1 server en de rest hangt er dhcp aan...deze moeten dus in verschillende subnetten..

wie kan mij helpen..ik heb veel gelezen op tweakers maar niet iets zoals dit...
alvast bedankt...

gr. arjan

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-04 11:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

waarom zou je in hemelsnaam 4 pc's in 4 subnetten willen stoppen :?
iig moet je het gewoon in de dhcp server aangeven, en hoe je dat doet ligt er weer aan welke dhcp server je gebruikt..............

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik 3 subnetten, en het is voor project op sgool..en ik gebruik de dhcp optie in win2k sever

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-04 11:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 23:51:
ik gebruik 3 subnetten, en het is voor project op sgool..en ik gebruik de dhcp optie in win2k sever
mm die is toch best wel rijkelijk gedocumenteerd op msdn.
en ik heb eerlijk gezegd geen zin om jouw schoolwerk te doen, leef je eens uit op www.microsoft.com en www.labmice.net zou ik zeggen. (8>

[ Voor 36% gewijzigd door heuveltje op 31-03-2003 23:58 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
daar heb ik al gezocht maar kon er niks wijs uit worden

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 11:42

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Als je maar 1 netwerkkaart in je server hebt wordt het moeilijk. Die zou je dan moeten multi-homen, maar omdat de DHCP Server dan niet weet op welk adres de DHCP Request binnen komt, weet ' ie ook niet precies welk IP adres hij uit moet geven. Met een DHCP Reservation zou het kunnen lukken.

Eenvoudige wordt het als je voor elk subnet een separate netwerkkaart in je server hangt, en die elk een adres in hun eigen subnet geven

Voorbeeld:

NIC-1, IP 192.168.101.1, mask 255.255.255.0
NIC-2, IP 192.168.102.1, mask 255.255.255.0
NIC-3, IP 192.168.103.1, mask 255.255.255.0

Maak in je DHCP Server dan 3 scopes aan, elk met een paar adressen in elke range (dus 101.x, 102.x, 103.x)

Zodra er dan een DHCP Packet op een interface binnen komt zorgt de DHCP Server er voor dat de juiste scope een adres uitdeelt. Op een echt ge-routeerd LAN/WAN wordt dit geregeld doordat het DHCP Packet door een Router wordt geforward.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

DaRealRenzel schreef op 01 April 2003 @ 00:06:
Als je maar 1 netwerkkaart in je server hebt wordt het moeilijk. Die zou je dan moeten multi-homen, maar omdat de DHCP Server dan niet weet op welk adres de DHCP Request binnen komt, weet ' ie ook niet precies welk IP adres hij uit moet geven. Met een DHCP Reservation zou het kunnen lukken.
Je hebt wel de bel horen luiden maar de klepel mis je. Multi homed is dan wel is waar een correcte term maar, dit gaat met wins fout. dus een multihomed netwerk voor een WINS servers is niet handig(ervaring:() Met DHCP is het te doen maar daar zitten wat haken en ogen aan.
het feit dat hij niet weet wat hij uitdeelt tja dat klopt wel 0.0.0.0 en 255.255.255.255 zijn broadcast adressen (1 voor reply de andere voor send) tja daar kan artifacts aan overhouden als je meerdere dhcp scopes aanbied (bad Idea tenzei je een backup DHCP server(s) hebt staan met dezelfde ranges. een DHCP reservation is de oplossing wel deels maar wat let je dan om het hard te conffigen in de settings van je netwerkkaart ?
Eenvoudige wordt het als je voor elk subnet een separate netwerkkaart in je server hangt, en die elk een adres in hun eigen subnet geven
is een idee maar je moet dan wel de juiste "bindingen" toepassen (rechter muisknop op de DHCP server zelf tabblad "geavanceerd" --> knopje bindings
Zodra er dan een DHCP Packet op een interface binnen komt zorgt de DHCP Server er voor dat de juiste scope een adres uitdeelt. Op een echt ge-routeerd LAN/WAN wordt dit geregeld doordat het DHCP Packet door een Router wordt geforward.
als je router als een DHCP relay kan dienen, of broadcasts door/toe-laat. anders stopt het toch echt bij de router.

je zou een superscope kunnen maken en dan deze doormiddel van "classID" een eigen range kunnen laten toewijzen. dus: je kan op je dhcp server een super scope aangeven met daarin 3 "ranges" en deze per range aan een classid toewijzen. afhankelijk welk type "classid" je client heeft welke range hij toegewezen krijgt.

classid voor een netwerk kaart zet je via de dos prompt:
c:\>ipconfig /setclassid classid

voorbeeld ik heb toegang tot 3 locaties en 3 verschillende domains op elke locatie. door op elke locatie een dhcp server te hebben staan met een range per classID krijg ik altijd de juiste router/gateway en heb ik altijd toegang tot de domain shares van een betreffende Pc die in een domain hangt.

www.labmice.net of een MS 215 + 216 boek is hier zeer handig.

ps een subnet met zo weinig computers ? ik vraag me af of je er wijzer van word. om dit redelijk te laten werken zou ik 2 pc's per subnet en 2 servers gebruiken (1 voor DHCP + RRAS de andere voor overige zaken (WINS, AD ?)

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 01-04-2003 06:00 ]

Tja vanalles

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 14:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het lijkt me dat er leraren voor zijn om je hierbij te helpen, verder kun je hier met ms.com en google.com echt wel zelf uit komen.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.