HD 8.5ms wat zegt dit nou ?

Pagina: 1
Acties:

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:12

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Topicstarter
Als er bij de spec. van een HD 8.5ms staat, wat wil dit dan zeggen ? De snelheid dat je data van je HD getrokken wordt?

XBL: theArthurrrr

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Iemand ???

Verwijderd

Dit is de Accestijd van je hd, in die tijd word je hd aangesproken |:(

Verwijderd

Dat is de toeganstijd

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Is dit onafhankelijk van je rpm's. Als ik de specs van sommige hd's zie, zou ik de conclusie trekken, dat sommige 5400 hd's sneller zijn dan hun 7200 broertjes. Of is dit totaal verkeerd begrepen ?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:19
8.5 ms is de gemiddelde tijd die je harddisk nodig heeft om de koppen van de schijf op een willekeurige positie te plaatsen + de tijd van een halve cycle van de disk.

Oftewel alle tijd die je hdd gemiddeld nodig heeft van het moment dat je hem een zoekopdracht hebt gegeven tot aan het moment dat de gevraagde bytes van de schijf worden gevist.

Gedeeltelijk afhankelijk van de rpms van de schijf.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-08 22:11
Wat mij opvalt, nu we het er toch over hebben, dat de accesstime in de laatste jaren nauwelijks nog is afgenomen, zeker bij IDE niet.
Mijn oude WDAC2850 850 MB harddisk van een paar jaar oud had al een accesstime van 9.5 ms.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:19
Tja, de koppen van een harde schijf worden niet ineens 10 keer zo snel...

BTW, geheugen is ook niet veel sneller geworden.
eerst 100 ns, later richting 60ns.
Maar de SDRAM (zogenaamd 10ns) is dus niet echt 10 ns. Je kan gewoon 6 opdrachten pipelinen, waardoor de accesstijd van 1 opdracht nog steeds 60 ns, maar bij meerdere achter elkaar lijkt het 10 ns.
Dat 10 ns is nog ietsje gedaald, naar +/- 7 ns (dus eigenlijk 42 ns ipv 60 ns in een 6 stappen pipeline).
En DDR is gewoon 2x data per kloktik sturen, dus ook niet echt sneller...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

En dan te bedenken dat nog niet zo lang geleden acces tijden van 140 ms supersnel waren :)
Pagina: 1