Toon posts:

power fan gaat af en toe ineens naar 0rpm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb sinds vanavond een vaag scary probleem.

elke 2 minuten ofzo stopt de voeding koeling met draaien voor ongeveer een minuut.

asus pc probe laat dit zien:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=80159

ik heb een Antec 1030B kast met bijbehorende 300W voeding. en hij is denk ik net over een jaar oud.

meer specs:

xp1900+
ti4200
Asus A7A266

het is plotseling gekomen, ik heb de pc niet aangeraakt tussendoor.
Hij gaat in 1 keer van +/- 3000 naar 0 toeren en een minuut later weer van 0 naar 3000, dus het loopt niet langzaam af, maar in 1 keer :(

heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29

JWO

foutje in pcprobe volgens mij, ff upgraden naar de nieuwste versie ?

Verwijderd

Topicstarter
nee, het is geen foutje want je hoort hem echt uitgaan, maar als je aan de achterkant van de pc voelt voel je nog wel een heel klein beetje luchtverplaatsing bij de voeding (ookal zou hij uit moeten staan), dus ik denk dat hij gewoon superlangzaam gaat draaien om de 2 minuten :s erg bizar

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

weet je zeker dat het niet normaal is.
antec heeft een aantal voedingen waarbij de fans temp. gestuurd zijn.

sorry, ik lees dat het opeens zo is gekomen.
misschien dat als het een temp gestuurde is dat de temp sensor kapot is.

[ Voor 55% gewijzigd door job op 31-03-2003 22:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een beetje gezocht naar de voeding die erin zit, de pp-303xp, maar ik heb nog niks kunnenzien dat op temp. gestuurde voeding duidt.

Verwijderd

Topicstarter
http://www.freelists.org/...alk/12-2002/msg00317.html

hier is een beetje hetzelfde probleem, alleen draait bij deze meneer de fan helemaal niet :(

Verwijderd

Heeft te maken met een te laag toerental van de fan.

Dan kan de pulsenteller de afzonderlijke pulsen niet goed genoeg meer tellen/delen omdat de 'telperiode' te kort is, en er te weinig pulsen binnenkomen.

Ik weet niet of je in dat programma een zgn 'Fan Divider' instelling kan vinden? Anders moet je MBM eens downloaden, daar zit zo'n instelling wel in.

'T is iig niet iets om je zorgen over te maken.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mbm gedownload, ook die fan divider gevonden, heb wat zitten pielen maar wat moet ik nou in godsnaam doen? kan iemand plz even helpen, bvd

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 16:40

Reptile209

- gers -

'k heb het hier ook (Asus A7V133 met low-budget coolers). Voor zover ik kan nagaan blijft 'ie netjes draaien als Probe zegt dat hij op nul gaat. De eerst volgende meting die het wel weer doet zit ook altijd weer op dezelfde lijn (net als bij jou).
Bij mij duurt het meestal ca. 10 seconden, maar die popup is wel de dood voor een leuk RTS-spel... "Oplossing": Probe er uit gegooid :)

BTW: als je de temp.monitor op record zet, zie je ook in die periode niet opeens een piek in de temperatuur, dus mijn fan blijft idd gewoon werken.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb naar mijn weten geen temperatuurmetertje in m'n voeding zitten, het rare is dat ik wel degelijk kan horen en voelen dat hij op z'n minst langzamer gaat draaien (veel langzamer), ik hoop dat hedkandi me nog verder kan helpen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2003 14:33 ]

Verwijderd

Mja vooruit dan. ;)

Je voeding is wel degelijk voorzien van een temperatuurgestuurde ventilator. Deze bevindt zich _IN_ je voeding (meestal naast/tegen/op een koellichaam) en regelt via een klein circuitje de snelheid van de exhaustfan.

Deze sensor (eigenlijk altijd een NTC-weerstand) kan je niet zomaar uitlezen, behalve als je voeding dit ondersteunt en je er een aansluiting voor op je moederbord hebt. Maar erg van belang is 't niet.

Maak je iig geen zorgen. Als jij de fan ziet draaien, of hij gaat draaien als de temperatuur toeneemt is er totaal niets aan de hand. Je hebt dan gewoon 'last' :P van een erg stille voeding. Prijs jezelf gelukkig :)

Wat betreft de instelling van MBM: Stel bij de Fans de juiste fan-sensor in, en zet de fan divider eens op '8'

In de Help file van MBM onder 't kopje "MBM 5 options explain in detail"-> "Fans" vind je meer uitleg over de 'Fan divider'

Hier nog een tabel uit de help file, die aangeeft welke stand de divider moet hebben om fans van een bepaald toerental weer te laten geven.

code:
1
2
3
4
5
Div.    Minimal RPM     Highest RPM 
1   5300        1350000 
2   2650        675000 
4   1325        337500
8   662         168750

Verwijderd

Topicstarter
ok thnx 4 de info, ik ga proberen het te fixen als dat kan met mbm, en anders laat ik het maar zo :s, blijf het raar vinden dat het plotseling verandert is dan.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 16:40

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op 01 April 2003 @ 14:49:
Hier nog een tabel uit de help file, die aangeeft welke stand de divider moet hebben om fans van een bepaald toerental weer te laten geven.

code:
1
2
3
4
5
Div.    Minimal RPM     Highest RPM 
1   5300        1350000 
2   2650        675000 
4   1325        337500
8   662         168750
ff wat snel rekenwerk: een fan met een diameter van 8 cm heeft een omtrek van 0,251 m. Op de hoogste stand van dat progje (div = 1) meet hij tot max. 1.350.000 rpm. Dat is een snelheid (op het einde van het fanblad) van ca. 15.000 km/h ! (Mach 12,5 :) ).
Hou het maar op een Highest RPM van ~75.000, dan zit je nog net onder de geluidssnelheid. Wordt je blad nog steeds uit elkaar gegooid, maar boeie :X.

(voor de volledigheid: bij de snelheden van de TS zit je op ca. 45-50 km/h, dat doe ik op de fiets nog wel :) )

Ergo: de maker van dat progsel is wat optimistisch geweest, of HedKandi moet leren overtypen :P. Of zie ik nog wat over het hoofd??

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Reptile209 schreef op 01 april 2003 @ 15:17:
[...]

ff wat snel rekenwerk: een fan met een diameter van 8 cm heeft een omtrek van 0,251 m. Op de hoogste stand van dat progje (div = 1) meet hij tot max. 1.350.000 rpm. Dat is een snelheid (op het einde van het fanblad) van ca. 15.000 km/h ! (Mach 12,5 :) ).
Hou het maar op een Highest RPM van ~75.000, dan zit je nog net onder de geluidssnelheid. Wordt je blad nog steeds uit elkaar gegooid, maar boeie :X.
Afgezien van 't feit dat ik wel degelijk 'fans' ken die zulke snelheden halen (hoger zelfs - zitten in (ultrahoog-vacuüm) turbopompen :P ).

'T gaat niet om 't daadwerkelijk aantal rpm van de fans, maar om 't aantal pulsen die geteld kunnen worden. Dat die als RPM worden weergegeven in MBM, wil niet betekenen dat de fans ook daadwerkelijk zo snel draaien :P .
(voor de volledigheid: bij de snelheden van de TS zit je op ca. 45-50 km/h, dat doe ik op de fiets nog wel :) )
Dus jij komt buiten? 8)7
Ergo: de maker van dat progsel is wat optimistisch geweest, of HedKandi moet leren overtypen :P. Of zie ik nog wat over het hoofd??
/me heeft gewoon copy&paste gedaan..

Je ziet ook over 't hoofd dat er fans zijn die meerdere pulsen per omwenteling uitsturen....

Verwijderd

Topicstarter
ok, weer iets nieuws.. nu is hij volgens mij helemaal gestopt met koelen, hij is nu gloeiend heet, en ik hoop dat ie 't niet opgeeft.. ik ga em nu uitzetten.. zou hij kapot zijn of heb ik de instellingen fucked?

Verwijderd

En wat houd je tegen om een nieuwe koeler te kopen? Als je koeler kapot gaat dan neemt ie bijna altijd wel iets mee het graf in.. namelijk je voeding in dit geval, en misschien nog wel meer! :)

vage tijd trouwens om nog op GoT rond te hangen :p :z

Verwijderd

Topicstarter
update2, ik heb hem een flinke slap verkocht en hij draait weer, zou de connector met de fan IN de voeding misschien los zitten ofzo waardoor hij af en toe wel en af en toe niet draait.. en nu dus weer wel (na een flinke dreun) ?

Verwijderd

Topicstarter
update 3 :(

gister m'n computer nog gewoon uit kunnen zetten, maar nu doet m'n voeding niks meer, wat ik ook probeer, ik krijg m'n pc niet meer aan, ook het lampje op m'n mobo werkt niet:(

is nu m'n voeding kaput of niet?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 14:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
dit is echt vaag, ik ging nu met knopje kloten (1-0 knopje bij voeding) en dan gelijk aanzetten terwijl ik knopje overzette op voeding, en toen sloeg hij ineens aan :s :s, dus nu doet alles 't gewoon, inclusief koeler van de voeding, hij ratelt alleen een beetje :).

maar ik ga de voeding gewoon terugsturen naar antec ofzo, ik heb em namelijk pas in juni 2002 gekocht dus heb nog garantie :s

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
lijkt er wel erg op vind je niet :)

Zit niets anders op dan een nieuwe kopen. Maar gelukkig zijn ze ook niet zo duur.

Onder garantie is natuurlijk nog beter :)

[ Voor 17% gewijzigd door Quantor op 03-04-2003 14:44 . Reden: had laatste post nog niet gezien van ts ]

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
ik heb ook een asus maar dan de nforce en als ik met Probe de pwr fan meet meet hij echt de pwr fan aansluiten op mijn mobo en niet die van de voeding.

ik heb namelijk 3 fan aansluitingen; een cpu, pwr, en system. maar misschien is dat bij jou anders. ik heb de a7n8x
Pagina: 1