Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding Chieftec stiller maken

Pagina: 1
Acties:

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11 20:37
Ik ben zoals veel mensen hier al een tijdje bezig met het stiller maken van mijn pc. Met een Zalman 6000Cu en ZM80A-HP is het al een stuk stiller op mijn kamer. Nu is mijn voeding aan de beurt. Het is een standaard 360 Watt voeding van Chieftec, die volgens mij in al hun kasten zit. Ik heb hier enkele vragen over:
1) Heeft iemand hier zijn voeding al gemod, bijvoorbeeld door er een andere fan in te monteren of de originele fan op een lager voltage te laten draaien. Zo ja, hoe en merk je ook effecten op de werking van de voeding?
2) Ik heb de draad voor het monitoren van de voeding op mjn moederbord aangesloten. Ik heb berichten gehoord dat je voeding op een lager toerental draait als je deze niet aansluit. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen? Kan maar weinig informatie vinden over deze voedingen op de site van Chieftec.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

andere fan moet goed lukken
maar geen garanties want die zijn er natuurlijk niet..

en het lijkt me sterk als je fan langzamer draait als je een connector vergeet aan te sluiten

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Waarom zou je die fan willen vervangen? Bij mij issie echt SUPER stil :S Veel stillere vind je denk ik niet.... (misschien is jou fan een beetje brak?)

just my 2 cents

• The_Resetter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-11 07:15
mijn chieftec 360 watt die er bij zat is ook heel stil hoor, olie anders je fan ff :D

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 21:56

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

die dingen zijn ztil het is eerder je hd of cpu fan of je gpu fan

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-10 09:11
Die zalman koelers die die op zn CPU en GPU heeft zitten zijn al heel stil....
Zit dr bij je voeding een fingerguard of zijn dr gewoon wat vna die soort gaten/gleufel uit et metaal geboort ? Als je dat eruit dremelt en er een fingerguard voor in de plaats zet helpt dat ook wel een beetje...

Die soort gaten die er standaard in zitten zijn niet egt optimaal, lucht kan er niet zo goed langs, en maakt soort blaas geluid

• AgeOfPanic
De voeding is inderdaad vrij stil, maar ik was gewoon benieuwd of je de fan niet kon vervangen door bijvoorbeeld een Papst van 12 Db. Nu hoor ik toch altijd een brom op de achtergrond.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Je kan in principe altijd je voedings fan vervangen, maar ik zie het nut er niet van in ivm dat de voedingen van chieftec al zeer stil zijn.

Harde schijven maken ook vaak veel lawaai. Je kan ook gewoon je kast gaan insoleren dat werkt ook zeer fijn :)

Verwijderd

een 12dB Papst? Waar vind ik die en welk type is et :D

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11 13:19

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Kijk ook eens op www.silentpcreview.com

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Verwijderd

Ze zijn inderdaad al erg stil, maar als je kan de fan altijd nog op 5 of 7 volt laten draaien. Dit heb ik bij een aantal andere pc's (andere voedingen ook natuurlijk) wel met succes gedaan. Ze waren gelijk stil.

Verwijderd

Magic product: PAPST...

Verwijderd

In mijn geval is het vooral de CPU fan... daar wil ik nog een keer een rheostat tussen hangen, of misschien een of twee weerstanden. Als hij maar stiller wordt. De PSU fan is echt bloedstil, en das gewoon de originele, alleen wordt die wat te warm nog, das wel minder. Anyway, ik ben toch aan et modden als een gek, ik bestel binnenkort wel een paar nieuwe fans :D

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

De standaard voeding van de Chieftecs is idd al heel stil, ook omdat ie temp. controlled is. Max RPM is geloof ik 2500, maar meestal draait ie (bij mij dan) op een hele nette 1800-1900rpm. Ik hoor em alleen als ik m'n hoofd er naast houdt, dus vervanging lijkt me niet echt nodig? Je voeding gaat niet langzamer draaien als je de connector niet op je mobo aansluit, die connector is alleen maar om rpm uit te lezen :)

LinkedIn
Instagram

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11 13:19

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Mystical product: Panaflo at 5V... :)

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

• AgeOfPanic
Het is gewoon zo dat hoe stiller je je pc maakt hoe meer geluidsbronnen er naar voren komen. Ik heb al even in de voeding gekeken en volgens mij moet de fan wel te vervangen zijn, alleen weet ik nog niet precies hoe ik dan de nieuwe fan moet voeden. Ben alleen nog bezorgd of de voeding dan wel genoeg gekoeld wordt. Is er iemand die dit al gedaan heeft?

Verwijderd

Met wat geluk staat er een typenummer op de fan *geen ervaring met chieftec*, aan de hand daarvan kun je denk ik op google wel wat vinden over de hoeveelheid lucht die er per uur wordt verplaatst, en dus met wat voor fan je deze moet vervangen :)

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-11 18:37
Ik heb zo het gevoel dat als me pc langer anstaat de fan in me voeding sneller gaat draaien :?
Kan dat kloppen :?

Verwijderd

Ja dat kan, er zit dan waarschijnlijk een temperatuurmeter in je voeding en als de temp dan boven een bepaalde temperatuur komt gaat de fan sneller draaien, en als de temp weer gedaalt is gaat hij weer langzamer draaien

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Of je maakt de set compleet en je koopt een Zalman voeding ;) Bij mij draait ie echt supersloom, mede omdat ik dus 2 Papst fans heb draaien (die van 12dB dus) en mijn voeding dus weinig hoeft te koelen :)

Wat overigens ook erg goed werkt is om de 'tralies' weg te halen voor de fan. Daar komt het meeste geruis vandaan. (moet het zelf nog fixen bij mijn case)

Verwijderd

maar die tralies beschermen de fan ook wel weer duz als je dat wil doen moet je opzich zoeken naar "tralies" waar heel weinig weerstand bij komt

• AgeOfPanic
Ik heb de fingerguard al verwijderd, maar dat scheelt nog niet echt. Ook heb ik even gekeken en de fan die standaard in de voeding van Chieftech zit is van een Chinese firma. Zij geven een airflow aan van 33 CFM en een geluidsniveau van 29 dB. Papst geeft een airflow van 19 CFM bij 12 dB op voor hun 8412NGL fan. Dat scheelt dus behoorlijk. Zou de mindere airflow een probleem geven?

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat je ook nog kan overwegen is de standaard fan te vervangen door een 8 cm casefan van bijvoorbeeld Arctic. Deze is temperature controlled en de airflow is 14-30 cfm met een corresponderend geluid van 13-26 dB.

Verwijderd

Mijn standaard-fan in de Chieftec Voeding heb ik vervangen door een Papst en dat scheelt een hoop geluid. De fan is niet temp. geregeld , die heb ik op een molex aangesloten.
Heb dit al een half jaartje draaien en geen problemen kunnen ontdekken mbt instabiliteit, etc.

Verwijderd

als je die papst (8412ngl) erop zou zetten zou deze sneller gaan draaien om de voeding te koelen. Als het goed is de voeding die je hebt temp controlled is. Een andere optie is een iets luidere fan (zoals de 8412 NGLM). Hij maakt wel meer herrie maar koelt ook beter

Verwijderd

Voeding openschroeven en dan draadje aan 7v draadje solderen helpt ook. Vraag maar aan ShotGun, die heeft dat ook gedaaan. Goedkoop en effectief. Moet je wel oppassen dat ie niet te heet wordt.

• Thanatos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 16:33
AgeOfPanic schreef op 01 April 2003 @ 19:47:
Ik heb de fingerguard al verwijderd, maar dat scheelt nog niet echt. Ook heb ik even gekeken en de fan die standaard in de voeding van Chieftech zit is van een Chinese firma. Zij geven een airflow aan van 33 CFM en een geluidsniveau van 29 dB. Papst geeft een airflow van 19 CFM bij 12 dB op voor hun 8412NGL fan. Dat scheelt dus behoorlijk. Zou de mindere airflow een probleem geven?
Mwah, denk het niet zo... Tenzij je voeding nu te warm wordt, dan kun je het beter bij de originele houden :)
Overigens, als je ook een extra casefan monteert zou het denk ik wel kunnen :)
Pagina: 1