Toon posts:

Eigen 'ISP' beginnen.

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik woon in een dorp dat niet zo groot is, en dat daarom KPN heeft besloten maar geen MXstream aan te leggen.. :(

Nu zeuren ook een heleboel mensen over de kwaliteit en betrouwbaarheid van casema, het enige snelle internet voor ons verkrijgbaar.

Nu WiFi zo in opmars had ik dus samen met iemand een plan:

Als we een 25-tal gebruikers kunnen vinden, en die laten we gebruikmaken van een 10-mbit huurlijn. Dan heeft iedereen beschikking tot +-400 kbit. Dit is aardig snel, en als we dan een WiFi zendding oprichten die +- een straal van 1.5 km dekt, of mischien iets meer. Dan zou zit best een mooie oplossing kunnen zijn, en leuk/mooi werk voor mij en die ander.

Is dit niet een uitstekend haalbaar plan voor alle 'kleine' dorpjes?

Is WiFi ook betrouwbaar genoeg hiervoor, en gaat het ook goed met regen en storm etc.?

Verwijderd

Dit is natuurlijk een leuk idee :)
Voor zenders enzo kun je even kijken op www.2ghz.nl, in de search staat ook veel over wifi.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:55
Met gewoon WiFi kan het legaal niet omdat het vermogen te beperkt is, maar ook met meer vermogen en richtantennes heb ik er weinig vertrouwen in. Om over afstanden van meer dan een kilometer een stabiele verbinding te bereiken voor veel mensen is nauwelijks te doen, daar heb je wel wat professionelere spullen voor nodig. Er zijn een hoop mensen die denken dat het wel moet kunnen maar de berichten die ik tot nu toe heb gehoord over dit soort projecten zijn niet erg positief, er zijn veel problemen. WiFi is meer geschikt voor binnen een gebouw oid maar niet voor een heel dorp. En vergis je trouwens niet wat zo'n 10 mbit lijn kost, zelf als je het deelt door 25 wordt je waarschijnlijk niet blij van het bedrag.

Verwijderd

Dit kan. Probleem is alleen dat het ingewikkelder is dan het klinkt. Die huurlijn is erg duur. Denk aan honderden euro's per maand (zoniet duizend), plus dat de aanleg ervan geheel op jouw kosten is (zeker over de duizend).
Daarbij komt nog eens dat die 'mast' die je neer wilt zetten erg duur is. Bovendien moet je daar ongetwijfeld vergunningen voor hebben.

Je hebt het over 25 gebruikers. Ik meen me te herinneren dat er een project was van een stichting die voor €50 per maand een WiFi verbinding aan kwam leggen. Vanaf 25 gebruikers per dorp was dat volgens mij. Is dat niet een idee?

Tot slot: Je hebt het over geen ADSL. Voor ADSL moet je binnen 2 km van een 'wijkcentrale' van KPN zitten. Begrijpelijk dat dit in je (bijkbaar kleine) dorp niet kan. Niet de schuld van KPN dus.

En waarom in godsnaam gigantische bedragen neertellen als je kabel hebt :? Wees blij met wat je hebt, er zijn een hoop dorpen zonder enige vorm van breedband.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:35
Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 21:44:

Is dit niet een uitstekend haalbaar plan voor alle 'kleine' dorpjes?
Het plan wat jullie 'bedacht' hadden is al uitgewerkt door itslogic. Die bieden het namelijk ook aan als er 25 of meer personen zich daarvoor aanmelden.
http://www.itslogic.nl/

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:55
Je hebt idd een mast, bouwvergunningen, zendvergunningen, richtantesses etc nodig en je moet een huurlijn betalen die idd vele duizenden euro's per maand gaat kosten. Ik denk dus dat niet alleen wat de mogelijkheden betreft maar ook financieel gezien dit niet zal lukken.

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
We zitten dik dicht genoeg bij die centrale, maar er is niet genoeg animo, blijkbaar :(

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 22:01:
Tot slot: Je hebt het over geen ADSL. Voor ADSL moet je binnen 2 km van een 'wijkcentrale' van KPN zitten. Begrijpelijk dat dit in je (bijkbaar kleine) dorp niet kan. Niet de schuld van KPN dus.
Dat is niet voor alle providers waar. BabyXL en anderen gaan tot zeker 8 kilometer, alleen dan niet meer de volle 8Mbit is dan mogelijk.

On topic:

Je kan ook een plaatselijke actie opzetten, waarbij je serieus (dus via de kranten) gaat inventariseren wie er nog meer echt geinteresseerd is in ADSL. Bij voldoende animo zal BabyXL zo overstag gaan en het wel aan gaan leggen. Zo is het hier in Aalsmeer/Kudelstaart in ieder geval gegaan. Een plaatselijke Telecom firma heeft dat zo geregeld.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-06 14:48
Zelf met legale spullen kan je enkele kilometers overbruggen. Geen theorie maar praktijk. Ik heb een 10 dBi omnie met het legale 100mw aan uitzendvermogen. De verste link (waarvan ik weet) is ruim 2 kilometer van mij vandaan. En hun zitten met een standaard WAP11 (van Linksys) en een 20 dBi richtantenne.

Met een standaard 13 dBi rondstraal antenne kan je makkelijk 5 kilometer rondom bedienen in een landelijke omgeving. De antenne’s worden wel groter naarmate de afstand toe neemt. Maar dat zal de klant er wel voor over hebben ;)

Ik zou als ik jou was niet in een public band een commerciële dienst beginnen. Maar dat moet je zelf weten. Je zou als bedrijf een vergunning kunnen aanvragen om (al dan niet in de band) met groter vermogen te mogen uitzenden. De WLL frequenties zijn nog ruim beschikbaar b.v.

Verwijderd

c70070540 schreef op 31 maart 2003 @ 22:06:
Dat is niet voor alle providers waar. BabyXL en anderen gaan tot zeker 8 kilometer, alleen dan niet meer de volle 8Mbit is dan mogelijk.
De vraag is dan alleen of BabyXL dit aan kan leggen over KPN's verbindingen, als KPN dit niet wil.
On topic:

Je kan ook een plaatselijke actie opzetten, waarbij je serieus (dus via de kranten) gaat inventariseren wie er nog meer echt geinteresseerd is in ADSL. Bij voldoende animo zal BabyXL zo overstag gaan en het wel aan gaan leggen. Zo is het hier in Aalsmeer/Kudelstaart in ieder geval gegaan. Een plaatselijke Telecom firma heeft dat zo geregeld.
Dit lijkt mij een beter plan :)

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
(jarig!)
ADSL gaat over 8 Km gegarandeerd aan een redelijke snelheid (en ik heb nog gevallen gehoord in Nederland die maar 64K hebben) Je kunt beter een ISDN verbinding nemen.
WiFi voor 25 gebruikers, daar begint geen enkel bedrijf aan. In Amerika hebben ze bepaalde streken waar ze het draadloos doen door een zender ergens te plaatsen omdat het dan gemakkelijker te distribueren is.
Jij hebt dus investeerders nodig (voor 25 klanten), een huurlijn aanleggen en betalen (betaal maar), een zendpaal van een kilowatt, een vergunning om zo te verzenden, access computers, een beveiliging. Kortom; als je zo'n 200 klanten zou hebben zou ik misschien es eraan denken.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1