Toon posts:

geluidskaart problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste allemaal,

ik ben zo groen als gras op dit forum. Ik hoop dat jullie dat er niet van weerhoudt om mij te helpen met mijn 'probleempje'.

Nadat ik mijn computer had geformatteerd deed mijn geluidskaart raar. Als ik mp3's via winamp afspeel hoor ik alleen maar gestotter en gehik. Ook als ik ze afspeel via mediaplayer of wat dan ook, blijft het stotteren. Als ik CD's afspeel via de cdplayer van Windows 98, doet-ie het wel gewoon. Zonder problemen.

Ik heb de nieuwste drivers al geinstalleerd. De kaart uit het lijstje van hardware verwijderd en vervolgens windows de kaart opnieuw laten 'ontdekken'. Ik heb zelfs de kaart fysiek uit de computer gehaald en 'm in een ander slot geplaatst. maar niets mocht baten tot nu toe.

Misschien kunnen jullie mij helpen?
Het betreft een Creative Labs Sound Blaster AWE64
Model:CT4500
Draaiende onder windows 98

Bedankt alvast!

Verwijderd

IRQ conflict. Je sound kaart shared een IRQ met een andere kaart / onboard optie.

Verwijderd

Topicstarter
eeh ja :-) en hoe verhelp ik dat IRC conflict? Ik heb daar nog nooit van gehoord nl.

Verwijderd

control panel / systeem / kaart selecteren / properties / irq veranderen

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Je kan even proberen op te starten in Veilige Modus en dan alles wat met je geluidskaart te maken heeft te verwijderen, opnieuw opstarten en in het BIOS je PnP instellingen resetten en vervolgens Windows opnieuw de geluidskaart laten vinden waarna je de nieuwste drivers of de drivers waar het wel goed mee werkte nog eens proberen

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
staat irq voor interrupt request? Die staat nu op 9. Waarin moet ik die dan veranderen?

Verwijderd

heb je al nieuwe drivers geprobeerd van de creative site? http://www.creative.com ;)

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

1. FAQ gelezen ? " 't is hier geen helpdesk ", staat mij bij als 1 van de basisregels.
2. oké alle begin is moeilijk, maar de vraag is:
- juiste (laatste) drivers van geluidskaart geïnstalleerd ?
- harddisk op dma ingesteld
- defragmenteren kan het lezen van hd volgens mijn ervaring versnellen
- heb je per ongeluk nog een programma 'resident' lopen, wat het lezen van hd van mp3 verstoort ?

eagle

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 21:23:
staat irq voor interrupt request? Die staat nu op 9. Waarin moet ik die dan veranderen?
Controleer eerst even of er een ander apparaat hetzelfde irq gebruikt ?
Normaliter wil de soundcard irq 11 het liefste hebben.

Heb je de 16-bits (dos) emulatie mischien mee geinstalleerd ?
Dat wil ook nog wel eens voor problemen zorgen.

Verwijderd

IRQ conflict. Zeg maar dat twee apperaten allebei hun informatie over hetzelfde draadje willen sturen. Dat kan niet. Vaak los je dit op door de kaart in een ander slot te plaatsen, maar dat hoeft niet te werken. Het kan dus zo zijn dat de geluidskaart op IRQ10 wil zitten, terwijl je netwerkkaart, of je videokaart, of het geluid van je moederbord (dan heb je dus sound on board) ook op IRQ10 wil zitten. Dat kan niet, dus dan krijg je een IRQ-Conflict. Iets wat je onder Windows98 helaas wel eens tegenkomt.

Je moet er dus achter komen of er inderdaad sprake is van een IRQ-Conflict. Je moet dus gaan kijken op welk IRQ alles zit.
Volgens mij kun je dat zien onder start, accessories, System tools, system information.

Hmm.. mijn videokaart en mijn geluidskaart zitten beide op IRQ5. en ik heb nooit ergens last van en draai WindowsXP. Vaag, nou snap ik het ook niet meer :)

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 21:26:
[...]

Heb je de 16-bits (dos) emulatie mischien mee geinstalleerd ?
Dat wil ook nog wel eens voor problemen zorgen.
die kan je ook gewoon uitzetten bij system ;)

maar dat was meestal alleen een probleem bij winME >
niet bij win98.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

IRQ's kunnen gedeeld worden. Gaat zelfs meestal goed.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

niet alle kaarten zijn bereid een interrupt te delen. met name de oudere niet.
Truc is dan: opstarten met de nieuwste kaart verwijderd, dan de opnieuw met ook de nieuwere kaart erin.
Bij mijn ISA-geluidskaarten reserveer ik in de Bios ook de interupts.
Bij PCI-kaarten kun je de interrupt per slot vastzetten.
Dat geeft hier misschien de oplossing.

[ Voor 64% gewijzigd door Brothar op 31-03-2003 21:33 ]

eagle

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 maart 2003 @ 21:28:
IRQ's kunnen gedeeld worden. Gaat zelfs meestal goed.
Gaat dat dan niet ten koste van de snelheid?

Verwijderd

Niet echt, ligt een beetje aan de hoeveelheid interrupts.
Op het moment dat je de PCI bus aan het overvoeren bent, gaat het dus mis.

Verwijderd

Topicstarter
jongens en met name vteuniss, allemaal HEEL erg bedankt. hij doet het weer. ik had nooit gedacht dat ie het ooit nog zou gaan doen ;). maar ik weet nu wat irq's zijn en wat die dingen doen. ik heb 'm gewoon op een ander nummertje gezet, rebooten en hoppa. de mp3's schallen weer door mijn kamertje!
merci!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 maart 2003 @ 21:33:
Niet echt, ligt een beetje aan de hoeveelheid interrupts.
Op het moment dat je de PCI bus aan het overvoeren bent, gaat het dus mis.
Ok, ik las net al dat IRQ de interrupt request kabel is. Dus ik ga er van uit dat dat niet zo'n ramp is, daar een kaart vast niet non-stop bezig is mijn processor te interupten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 21:36:
[...]

Ok, ik las net al dat IRQ de interrupt request kabel is. Dus ik ga er van uit dat dat niet zo'n ramp is, daar een kaart vast niet non-stop bezig is mijn processor te interupten.
Doet ie dus wel, hoewel de south-bridge normaliter het meeste werk doet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 maart 2003 @ 21:37:
[...]

Doet ie dus wel, hoewel de south-bridge normaliter het meeste werk doet.
Maar onder Windows XP laat de IRQ zich niet zo gemakkelijk wijzigen.

netwerkkaart zit ook al op irq 5. Al mijn kaarten zitten dus op irq 5

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2003 21:41 ]

Verwijderd

XP kan het op een andere manier oplossen (APIC mode geloof ik).
Dit kun je in je bios aan (of uit) zetten.
Dan wordt er altijd maar een IRQ gebruikt waarbij XP heel goed mee overweg kan.
Is voor XP de ideale optie !!!
Pagina: 1