Toon posts:

[ISA]Aan/uitzetten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had laatst een oud pc'tje weer eens aangesloten en win 98 geinstalled, maar toen kwam ik een raar iets tegen. Zowel mijn ISA geluidskaart als mijn ISA netwerkkaart werden niet door win 98 gevonden. Ik had het eerst alleen maar gemerkt van de netwerkkaart, dus ik dacht dat ie kapot was. Daar heb ik toen een nieuwe voor gekocht. Maar nu merk ik dat ook de geluidskaart niet gevonden wordt. Kan het zijn dat er ergens op het mobo/in het bios/in windows iets verkeerd staat waardoor ie die ISA kaarten niet ziet?
Ik heb de search gebruikt, maar ik vond geen enkel topic met een probleem zoals deze. Ik heb ook al zelf het BIOS doorgekeken, maar ik zag niks staan waar van ik dacht dat dat het wel eens zou kunnen zijn.

specs:
p 166
80 mb ram
oud 16 bits geluidskaartje
4,3 gig schijf
pci en isa sloten
rest boeit niet denk ik

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2003 20:57 . Reden: specs erbij ]

Verwijderd

Misschien de optie plug en play OS oid. :?

Anders moet je even je default settings laden. Misschien dat dat uitmaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Default settings al geprobeerd. Zou PnP OS aan of uit moeten staan?

Verwijderd

Ja dat zou kunnen, anders zou je natuurlijk nog w2k kunnen proberen

Verwijderd

In principe zou PnP OS op yes moeten staan, windows 98 is namelijk een PnP OS. Maar als de BIOS daarop ingesteld staat kan het nooit kwaat om 'm op NO te zetten, de BIOS zal dan de kaarten detecteren geloof ik.

Verwijderd

Topicstarter
Dus eigenlijk moet de pc met yes en no de kaarten vinden?
En win 2k lijkt me geen optie op een p166

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 19:22

Killjoy

Klingon lawn products

Het is best mogelijk dat deze kaarten niet automatisch gedetecteerd worden. We praten over nogal oude hardware die niet perse plug and play hoeft te zijn. In dat geval zal je ze handmatig moeten installeren.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

superwhimpy schreef op 31 March 2003 @ 23:58:
Het is best mogelijk dat deze kaarten niet automatisch gedetecteerd worden. We praten over nogal oude hardware die niet perse plug and play hoeft te zijn. In dat geval zal je ze handmatig moeten installeren.
+1 inzichtvol :D

Hoogstwaarschijnlijk gaat het om non-PnP hardware. Windows 98 kan non-PnP spul proberen te detecteren/installeren, gewoon 'Add new Hardware' draaien vanaf de control panel. Soms wil dat ook niet werken, of moet je handmatig de IRQ, DMA en base address (en voor de NIC vaak ook ROM address) instellen. Er zijn 3 manieren om deze te bepalen:

- PnP (maar dat is hier dus niet het geval blijkbaar)
- EEPROM (om deze uit te lezen/te veranderen moet je een progje van de fabrikant downloaden en in DOS draaien)
- jumpers (het echte werk :9 - zoek de settings op en je weet waar het op ingesteld staat (IMHO de enige echt betrouwbare manier van resourse allocation :) )

Voor manieren 2 en 3 is het nuttig de kaarten te identificeren. Soms heb je geluk en staan de jumper settings in de silkscreen op de kaart meegeprint, maar dat is lang niet altijd zo. Als het er niet op staat, probeer de fabrikant en model te achterhalen (evt pics, FCC-ID of andere relevante info hier posten) en ga dan in bijvoorbeld Total Hardware 99 kijken voor de juiste settings.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1