Toon posts:

Flash MX - Action Script vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Voor een project ben ik bezig met buttons die forwards en backwards heen en weer bewegen. Ik heb de movieclip gemaakt met een verborgen button erin zodat wanneer je over de button gaat met je muis er een animatie speelt en zodra je er weer af gaat alles zich achterstevoren afspeelt. Tot dusver alles ok.

Daarnaast heb ik een blauwe mc met een knop erin gemaakt die naar het uiterst rechtse deel van het scherm schuift zodra je er op klikt. Wanneer je er nogmaals op klikt schuift íe weer naar links.

Het probleem dat ik heb is dat ik deze twee animaties aan elkaar wil koppelen... Dus wanneer je over de eerste knop rolt speelt de eerste animatie (button verschuift een stukje naar rechts en een plaatje verschijnt) speelt en wanneer je er op klikt moet ie zoals de andere button naar de rechterkant van het scherm verschuiven. En om het helemaal mooi af te maken wil ik dat het geheel zich weer achterstevoren afspeelt wanneer je op een andere knop klikt.

Kunnen jullie mij hier misschien mee helpen? Heeft iemand tips voor het linken van dit soort animaties aan elkaar? Ik heb attachmovie geprobeerd, de 2e knop aan de eerste, maar dit kreeg ik niet aan de gang. Ik hoop dat er iemand is die me op weg kan helpen, jullie zijn daar altijd zo goed in en ik ben nog niet zo heel ervaren met flash en actionscript op dit gebied. Het filmpje staat op:

http://www10.brinkster.com/emcoward/flash.html

Take care,
groetjes,
Andee

Verwijderd

Groetjes hoef je niet te doen; zie faq.

Erm, we zouden je allemaal best willen helpen, maar ik denk niet dat het heel makkelijk word om wijs te worden uit je nogal lange verhaal.
Misschien is het handig als je wat gfx post van wat het zou moeten doen, en dan uitlegt waar je concreet tegenaan loopt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok sorry voor de gr**tjes ;)

Ik snap dat het misschien niet helemaal duidelijk is, mijn gebrabbel. Nog een poging:

Bij rollover de button krijg je het volgende effect:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dekk2172/rollover.gif
Kortom, de rode knop verschuift naar rechts en blijft daar staan tot een klik of een mouseleave. Als de muis er weer vanaf rolt moet de zelfde animatie als rollover zich afspelen, alleen andersom: de knop rolt zeg maar weer terug.

Bij klikken rolt de hele knop helemaal naar rechts zoals hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dekk2172/click.gif
Die blijft daar ook staan tot er op een andere knop geklikt word, en wanneer dat gebeurd rolt ie weer terug naar zijn oude plek. Ik wilde ook nog ervoor zorgen dat wanneer men op de rode knop rechts drukt deze ook naar links schuift, net als bij een klik op een andere knop... snapt iemand het nog?

Is het zo iets duidelijker? De url die ik eerst gaf laat zien wat ik voor zover heb geprobeerd... ik hoop dat iemand me kan helpen en dat ik het zo heb verduidelijkt.

Groe.... ;)

Verwijderd

Maak een movieklip, met de animatie van de knop die HELEMAAL naar rechts gaat, DMV van een motion tween.

Gooi een stop op het eesrste frame, en plaats daar ook je button, inclusief roll over.

Op klik op de knop, zeg je tegen je movieclip, play, en hij speelt de animatie af, van het donkerrode vlakkie dat naar rechts verhuist. ( zet wel in het laatste frame een stop.

Zeg tevens tegen aale andere movieclips met die buttons dat ze weer naar frame 1 moeten gaan. ( om ervoor te zorgen dat er altijd maar 1 vlakje helemaal rechts staat.

Dat zou het moeten doen

movieclip 1 heeft dus op frame 1 een button, de button heeft gewoon een rollover animatie in zoch. en op frame 2 begint de motion tween, tot ongeveer frame 20 ofzo. Gooi een stop(); op het eerste en laatste frame van de movieclip een een on(release){play();} command op de knop.

Als je ook een animatie in je scroll over wilt, gooi je geoon in het Scroll overframe van je knop een mviecli met de animatie van het donkerrode vlak dat een stukje naar rechts gaat.

_root.movieclip2.gotoAndStop(1); zou ook op je knop moeten.