Tip voor US Robotics 8000-02 en printers er aan

Pagina: 1
Acties:

• endeavor334
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08-2021
Voor degene die een US Robotics 8000-02 (=8000a) heeft en bij het aansluiten van een printer op de printerpoort een device error krijgt is er een oplossing.

Ik heb gemerkt dat die error weg is als je van de printerkabel de draad op pin 16 (=3e van links van de sub-D van onder), desoldeerd of de draad door jast. De printer, een Epson 640, heeft bij mij geen enkele last er van ook niet op de printerpoort van de pc. Ik weet niet meer wat voor een functie die pin heeft maar het werkt.

ter verduidelijking:
code:
1
2
3
4
5
-------------------------------------------
\  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  /
 \  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  /
  -------------------------------------
          ^ pin 16

Misschien werkt dit ook op andere routers met een printerpoort

Voor elk probleem is er een oplossing. Dus dat is het probleem niet. De oplossing dat is het probleem.

• Lex_van_H
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Lex_van_H

Moet ik nu wat bedenken?

endeavor schreef op 31 March 2003 @ 20:30:
Voor degene die een US Robotics 8000-02 (=8000a) heeft en bij het aansluiten van een printer op de printerpoort een device error krijgt is er een oplossing.

Ik heb gemerkt dat die error weg is als je van de printerkabel de draad op pin 16 (=3e van links van de sub-D van onder), desoldeerd of de draad door jast. De printer, een Epson 640, heeft bij mij geen enkele last er van ook niet op de printerpoort van de pc. Ik weet niet meer wat voor een functie die pin heeft maar het werkt.
Ehhh, mag ik vragen hoe je op dit idee bent gekomen?

Weet nog steeds niks.....

• endeavor334
Ik had mijn printer op de router aangesloten en kreeg 'device error'. In de handleiding stond apparaat defect, maar dat kan niet want ik kan er via de normale poort mee printen. Dus de printer is goed. Toen ben ik gaan rommelen met de stekker er in te doen, bij toeval kwam precies bij een refresh de melding 'device ready'. Daardoor wist ik dat het in de kabel zat en aan de stand te zien(hij zat er schuin naar boven er in) moest het de onderste rij pennetjes zijn. Dus 1 voor 1 er afhalen en testen en en dan weer er aan solderen. Ik begon met pin 25, ik dacht dat het daar was. Na tijdje desolderen en solderen had ik toevallig de juiste. gelukkig was de fout maar in 1 draadje.

Andere mogelijkheid was dat het in meer draden zat, dan was het meer werk geweest (dan had ik de onderste rij pennen kaal gemaakt en dan 1 voor 1 er aanzetten)

Voor elk probleem is er een oplossing. Dus dat is het probleem niet. De oplossing dat is het probleem.

Verwijderd

dit trukje heeft bij mij ook gewerkt nu staat er gewoon device ready
wel heel raar want bij mij heeft de printer een keer gewerkt en daarna nooit meer,

nu werkt hij gewoon, bedankt voor de tip

• endeavor334
Mijn idee was goed bedacht maar klopt niet helemaal.
Ik weet nu ook waarom. Pin 16 op de paralellepoort van de pc is een init. Het init signaal geeft aan dat de printer intern is gereset (zie 2de link).
ALs je kijkt op de links bliks dat er aan de printer kant (de centronics poort) 2x en init pin is NL pin 16 en pin 31. Beide zijn Init signalen maar werken kennelijk toch anders.
Op mijn paralelle kabel zit aan de pc kant de init op pin 16 en aan de centronics kant op pin 31.

Ik heb nu aan de pc kant het draadje weer op pin 16 gesoldeerd en de draad op pin 31
verplaatst naar pin 16 (is overigens bjij mij een oranje draad). Dat blijkt ook te werken.

Bij na meten aan de centronics poort van mijn printer, is een epson 640, heb ik een vermoeden waarom. Pin 16 van de centronics is een ground. Pin 31 (init) is 5V als de printer aan staat.
Als ik in de informatie goed leest dan is het Init signaal Laag actief. Mijn printer geeft daarintegen een hoog actief signaal af. Vandaar dat de router fouten geeft, maar waarom de printer het wel op de pc doet ben ik nog niet achter. Misschien gebruikt de pc Init niet. Misschien kan iemand die ervaring op dit gebied er iets zinnigs over kan zeggen.

edit:

Het nadeel is als je de init open laat de printer niet meer remote (vanuit de pc) kan resetten. Dus als je een printeropdracht afbreekt terwijl hij aan het printen is, print de printer zijn buffergeheugen leeg en stopt. het papier wordt er niet uitgedraaid. Pas als pin 31 low active is (dus 0V) dan wordt de printer gereset en wordt het papier uitgedraaid. Bij het afbreken van een job laat de router pin 16 niet zakken.

Als je tijdens een normale uitdraai Pin 31 laag maakt dan wordt de printer onmiddelijk gereset.
Ik denk dat het een bug is in de Us robotics Router. Ik zal eens USR gaan mailen.

edit:

2. Ik heb hem er weer aan gesoldeerd, en hij doet het goed. Bij het afbreken van een printjob, wordt de printer gereset. De status blijft nu op ready staan. Ik heb de uitgang van de routerpoort naar 0 getrokken door hem even op de ground aan te sluiten. Dat werkte. volgens mij zit er een ontwerpbug in deze router.

Als je de poort naar beneden trekt geeft de router een device error aan, laat je hem los wordt de status weer ready.

Voor meer informatie over de pinlayout en de parallelle poort zie de volgende links.
http://www.pcaktief.be/p1519.htm
http://www.computerhope.com/help/parallel.htm
http://inf33-www.informat...ial/eprmhtml/eprm/257.htm (refereert aan de standaard)
http://computer.howstuffworks.com/parallel-port.htm (www.howstuffworks.com is overigens een interessante site met meer dingen)
http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par/doc/regpins.html

[ Voor 25% gewijzigd door endeavor334 op 06-04-2003 21:42 ]