Multichannel Mp3/Ogg/enz

Pagina: 1
Acties:

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 06:35
Ik zit me af te vragen wanneer multichannel mp3's Ogg's enzo door gaan breken?

Nu SACD er komt zullen er dan toch wel rips gemaakt worden die later op p2p programma's weer te vinden zijn.

Hoe gaat dit dan straks gebeuren, Als dat al gaat gebeuren.
Want ik zie het nou al best lang als icoon staan in Powerdvd, en ik denk dat ze daar geen AC-3 mee bedoelen :?
Ow ja, als iemand een voorbeeld multichannel mp3 of ogg heeft.. deel het met ons :)
offtopic:
heb gesearched maar deze vraag is er nooit gesteld

[ Voor 10% gewijzigd door Animal op 31-03-2003 19:43 ]

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
AC3 is inderdaad een soort mp3, maar dan met meerdere kanalen (geloof 5.1, maar misschien zelfs meer).
mp3 en ogg zul je niet vinden in meer dan 2 kanalen, daar zijn ze simpelweg niet voor ontworpen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Animal
Magic schreef op 31 maart 2003 @ 19:46:
AC3 is inderdaad een soort mp3, maar dan met meerdere kanalen (geloof 5.1, maar misschien zelfs meer).
mp3 en ogg zul je niet vinden in meer dan 2 kanalen, daar zijn ze simpelweg niet voor ontworpen.
ok dan heb ik ooit nog gehoort dan AAC wel meer kanalen zou gaan ondersteunen maar ik denk niet dat die dan wel door gaat breken...

Maar denk jij dan aan AC-3's die je dan ript, en wat voor soort bestanden staan op SACD's?

• Magic
  • Niet online
dave01 schreef op 31 maart 2003 @ 19:47:
[...]

ok dan heb ik ooit nog gehoort dan AAC wel meer kanalen zou gaan ondersteunen maar ik denk niet dat die dan wel door gaat breken...

Maar denk jij dan aan AC-3's die je dan ript, en wat voor soort bestanden staan op SACD's?
om van een gewone cd AC3 te rippen heeft geen zin, ze zijn immers toch stereo, .Super Audio cd's hebben een eigen iso-formaat, die kun je ook niet afspelen op conventionele cd-spelers.

[ Voor 5% gewijzigd door Magic op 31-03-2003 19:50 ]

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-08 11:15
mp3 is alleen stereo (2kanaals). OGG kan met meerdere kanalen gebruikt worden, maar is momenteel nog zeer omslachtig (alpha-stage). AAC kun je de opvolger van mp3 noemen, het is onderdeel van de gehele MPEG4 standaard en kan ook meerderekanalen aan. Dan heb je natuurlijk nog Windows Media Audio 9, ook deze ondersteund 5.1 geluid en zover ik gehoord heb op een behoorlijk lage bitrate!

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Magic schreef op 31 March 2003 @ 19:46:
Dacht het niet :P
Does Vorbis support mid/side stereo modes? More than stereo?
Vorbis has hooks for mid/side stereo and continuous balance stereo, but the channel mappings for both are yet to be formally specified and implemented. Currently, Vorbis channels are uncoupled.
Vorbis does currently support greater than two channels; the default multichannel mapping in the 1.0 release supports up to 255 simultaneous channels.
Bron: http://www.xiph.org/ogg/vorbis/faq.html

255 channels dus :) , heel wat meer dan AC3.

• Magic
  • Niet online
Vlabakje90 schreef op 31 maart 2003 @ 19:53:
[...]

Dacht het niet :P

[...]

Bron: http://www.xiph.org/ogg/vorbis/faq.html

255 channels dus :) , heel wat meer dan AC3.
cool, dat wist ik niet.
ben benieuwd wanneer ik 255 speakers op mijn kamer heb staan. :P

• Animal
Ik snap dat je SACD niet met de volle kwaliteit kan afspelen op een cd speler, maar wel misschien op een computer DVD speler :P?
Dan zal er heus wel software worden ontwikkeld die zon SACD mooi ript naar een AAC of OGG(met meerdere kanalen :P)

[ Voor 32% gewijzigd door Animal op 31-03-2003 20:28 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-08 21:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Vergeet dat SACD maar even (om te rippen dan)

SACD is opgenomen en word afgespeeld volgens het DSD (direct stream digital ) principe. Normale CD en DVD spelers kunnen hie niet mee overweg. De reden waardoor je een SACD eventueel wel kunt afspelen op een normale CD (en DVD) speler is omdat veel SACD's als hybride schijf worden uitgebracht met twee lagen. Een laag met de SACD tracks in DSD formaat en een laag met het normale redbook cd formaat (16 bits /44 Khz samplingfreq.). het normale formaat is niets anders als de CD die je al 20 jaar kent. Voor het benaderen van de SACD tracks heb je echt een SACD compatible speler nodig.

Er zijn momenteel twee zigenoemde "high-res" formaten, beide redelijk niew en nog niet echt goed in de markt gepenetreerd: SACD uit het SONY/PHILIPS kamp en DVD-A (niet te verwarren met de normale DVD-V) die ondersteuning geniet door veel andere grote maatschappijen.

Het lijkt een beetje op de VHS versus Betamax oorlog maar het is toch net even anders. Beide formaten ondersteunen multichannel hoge resolutie. DVD-A (= DVD-AUDIO) werkt volgens hetzelfde principe als de CD maar dan met 24 bits 96 Khz op 6 kanalen of met 24 bits 192 KHz in stereo

Gelukkig voor de twijfelaars onder ons zijn er spelers die beide formaten aankunnen (misschien iets minder goed dan een dedicated speler maar toch)

Die heb ik dus gekocht (heet niet voor niets indoubt)

• Animal
maar vallen de SACD's wel te LEZEN op een dvd speler voor in de pc?

• Animal
dave01 schreef op 31 March 2003 @ 22:06:
maar vallen de SACD's wel te LEZEN op een dvd speler voor in de pc?
?

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 12:57

mr_fragle

Don't forget the guide

Nee dus :)

Denk ook niet dat dat er snel aan zit te komen. Heb je aparte speler voor nodig, zoals Indoubt al zei. Daarnaast zal het nog langer duren voor je sacd kan branden :)

Voordeel SACD: klinkt gewoon beter
Nadeel SACD: klant is niet bereid om meer te betalen voor een medium dat in hun ogen overbodig is. (SACD is 2* zo duur ongeveer, en hoeveel mensen gaan er nou naar muziek zitten luisteren? Meeste hebben het gewoon aanstaan als achtergrond. Is dus echt voor de zogenoemde neuzels. Helaas heb ik het geld er niet voor (student) en zou zelf dan nog niet weten of het de moeite loont. Denk persoonlijk dat het niet echt door zal breken, maar wel blijf bestaan en dan langzaam doodbloed. Oa doordat het aanbod nog erg klein is (al worden er dagelijks nieuwe titels aangekondigd). Denk dat het ongeveer hetzelfde verhaal wordt als voorbespeelde MD)).

And now the most interresting part of deze grot

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-08 15:59

jasjenl

Liab A Tymo

mr_fragle schreef op 01 April 2003 @ 23:54:Nadeel SACD: klant is niet bereid om meer te betalen voor een medium dat in hun ogen overbodig is. (SACD is 2* zo duur ongeveer, en hoeveel mensen gaan er nou naar muziek zitten luisteren? Meeste hebben het gewoon aanstaan als achtergrond. Is dus echt voor de zogenoemde neuzels.
Eeh... say what....? Dus alle audiofielen en muziekliefhebbers zijn 'neuzels' in jouw ogen?

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

jasjenl schreef op 02 April 2003 @ 00:13:
[...]
Eeh... say what....? Dus alle audiofielen en muziekliefhebbers zijn 'neuzels' in jouw ogen?
Staat toch _zogenoemde_ 'neuzels' . Zeg toch niet dat ik een audiofiel een neuzel vind. Alleen is het zo dat veel mensen dat wel denken (inc me ouders/kennissen :P).
Ben ook een muziekliefhebber. En heb wel audiofiele neigingen, moet alleen nog paar jaar wachten tot ik zelf wat meer te besteden heb. Maar ik kan je nu ook wel vertellen dat daar dan een onevenredig groot deel van mijn salaris aan op zal gaan :)

Was dus totaal niet als flame/belediging bedoeld zoals je ziet :)

[ Voor 3% gewijzigd door mr_fragle op 02-04-2003 07:51 ]

• Animal
Ik denk dat Sacd WEL gaat doorbreken, ik had namelijk gehoort dat ze ALLES zouden gaan produceren naar SACD(correct if i'm wrong) Later dan he ;)

Maar waarom zou een SACD niet te lezen/rippen vallen op een DVD station ?

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:26
i.d.d., als de fysieke indeling van zo'n SACD schijf ook DVD is...dan zal er wel een Linux geek gek genoeg zijn om een filesystem drivers ervoor te schrijven...LOL, stel je voor...

# modprobe sacd
# mount /dev/dvd1 /sacd
# sacd123 /sacd/*

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

dave01 schreef op 02 april 2003 @ 21:42:
Ik denk dat Sacd WEL gaat doorbreken, ik had namelijk gehoort dat ze ALLES zouden gaan produceren naar SACD(correct if i'm wrong) Later dan he ;)

Maar waarom zou een SACD niet te lezen/rippen vallen op een DVD station ?
Hmmz, lijkt me sterk. Zal bij veel soorten muziek geen winst opleveren denk ik. Kan niet toveren met oude opnamens. Denk ook dat het bij veel cd's gewoon te duur is om te doen. Zullen alleen bij de topper gebeuren. Heb er ook nog niks over gehoord dat het gaat gebeuren. En zelfs als ik het zo lezen zou ik denken dat het een lokkertje is :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
SACD rippen heeft niet veel zin, aangezien de meeste geluidskaarten toch maar 16-bits 44.1KHz af kunnen spelen, terwijl SACD een veel grotere bandbreedtte heeft (96KHz 24-bits meen ik). Dat kun je wel downsampelen naar de CD-standaard, maar dan kun je net zo goed de gewone CD rippen :)
Zoiezo zijn MP3 en Ogg ook niet geschikt voor meer-dan-16-bits en meer-dan-48-KHz audio volgens mij.

Verwijderd

SACD is niet te rippen, als ik het goed begrijp omdat het fysiek anders
op de CD gebrand/geperst is. Een filesystem driver maken kan alleen als je
device (CD/DVD) het fysiek ook kan lezen.

En of SACD zal doorbreken, welnee......... Het zelfde verhaal hoorde je 3 jaar
geleden ook al. Dus dat zie ik niet meer gebeuren.
Wel iets met DVD en audio en bla bla.

Ik ga es opzoek naar hoe en wat met Quadro DTS streams op CD !!

• Animal
Verwijderd schreef op 03 april 2003 @ 13:44:
gebeuren.

Ik ga es opzoek naar hoe en wat met Quadro DTS streams op CD !!
:9 :P das ook lekker, maar die SACD's zijn die ALLEMAAL meer kanaals?
ZOja, dan blijft het nog intresant om gewoon op te nemen met toekomstige sounkaarten om meerdere kanalen op te nemen en zo te comprimeren naar AC3(als het dat al niet is)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 13:44:
SACD is niet te rippen, als ik het goed begrijp omdat het fysiek anders
op de CD gebrand/geperst is. Een filesystem driver maken kan alleen als je
device (CD/DVD) het fysiek ook kan lezen.

En of SACD zal doorbreken, welnee......... Het zelfde verhaal hoorde je 3 jaar
geleden ook al. Dus dat zie ik niet meer gebeuren.
[..]
DVD-audio is idd (mits je een Audigy 2 en DVD speler hebt) wel af te spelen op de pc. En ik denk dat SACD wel zal doorbreken mits de prijzen omlaag gaan. Itt de strijd tussen VHS en DVD heeft een SACD niet zoveel meer te bieden.
Pagina: 1