[debian] Winshare mounten met smbmount, probleem

Pagina: 1
Acties:

• mor0n
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-03-2022
Looo,

Ben bezig met een backupscript en wil het zo hebben dat aan het einde van het backup process de bestanden naar een windows share gekopieerd worden, ik weet hoe het werkt maar ik stuit op een probleempje

code:
1
2
3
4
5
mijnhostnaam:~# smbmount //alwinxp/BACKUP /mnt/ -o username=administrator
Password: ********
ERROR: smbfs filesystem not supported by the kernel
Please refer to the smbmnt(8) manual page
smbmnt failed: 255

Betekend dit dat ik mijn kernel opnieuw moet bakken met smbfs? Ik hoop het niet, misschien een andere oplossing hiervoor? Op mijn werk heb ik hetzelfde script draaien maar daar kan ik gewoon een mount maken naar de windows fileserver.
(die linuxbak heb ik niet geinstalleerd.)

de manual van smbmnt kan mij hier verder niets over vertellen.

Tevens krijg ik met smbclient wel gewoon verbinding en kan ik gewoon de backupdit op mijn windowsdoos doorbladeren.
Waarschijnlijk kan het wel als je een van deze opties meegeeft:

code:
1
2
 -c command string     execute semicolon separated commands
 -T<c|x>IXFqgbNan      command line tar

Heeft iemand hier ervaring mee of doet iemand het ook op deze manier?

-------------------
Shit verkeerde knopie, was nog nie klaar met typen.
-------------------

Op http://www.winnetmag.com/...x.cfm?ArticleID=8897&pg=2 staan wel een aantal voorbeelden van de commandline die je krijgt nadat je verbonden bent, commando's zoals get (get <filename>)...Werkt dit ook andersom?

Hopelijk kom ik zo wat verder....thanks

[ Voor 14% gewijzigd door mor0n op 31-03-2003 18:37 ]

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 22:53

Mon

Ja je moet inderdaad zorgen dat je smbfs in de kernel bakt :)
(of misschien heb je hem als module en kun je hem met 'insmod smbfs' alsnog gebruiken.)

• mor0n
code:
1
insmod: smbfs: no module by that name found

Hmm, jammer. Ik ben het nu aan het proberen met de smbclient:

code:
1
smbclient //alwinxp/BACKUP -N -c (en dan hier de commando's mput & put)

maar daar kom ik ook nog niet helemaal uit, ik kan wel een .tar file van alle files op die share maken en die naar mijn linux bak kopieren maar nog niet andersom...:(
Wel kan ik een bestand kopieren met mput alleen moet ik nog een 'y' meegeven, werkt in princip hetzelfde als een ftpclient, alleen dit wil ik ook automatisssssscchch!!!

[ Voor 19% gewijzigd door mor0n op 31-03-2003 19:04 ]

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14
Staat in de manual van smbclient, onder het kopje operations :z

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

_Mon_ schreef op 31 March 2003 @ 18:50:
of misschien heb je hem als module en kun je hem met 'insmod smbfs' alsnog gebruiken.
Aan insmod moet je een volledig path/to/file.o meegeven. Aan modprobe hoef je alleen een module-naam mee te geven. Zie ook de respectievelijke manpages hierover.
Eärendil schreef op 31 maart 2003 @ 20:35:
Staat in de manual van smbclient, onder het kopje operations
Inderdaad.

deejayalwin, als je informatie over de werking of opties van een programma wil hebben, zoek dan ook eens zelf. Manpages van de programma's in kwestie bevatten doorgaans veel nuttige informatie.

Sowieso is de foutmelding "ERROR: smbfs filesystem not supported by the kernel" best duidelijk, en daar zijn ook wel de nodige dingen over te vinden.

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 22:53

Mon

deadinspace schreef op 31 maart 2003 @ 21:50:
[...]

Aan insmod moet je een volledig path/to/file.o meegeven. Aan modprobe hoef je alleen een module-naam mee te geven. Zie ook de respectievelijke manpages hierover.
Huh ik mag gek zijn maar ik heb nog nooit het volledige path meegegeven hier (Debian) maar dat zal wel aan mij liggen :)

deeyajalwin: probeer iig maar modprobe ipv insmod, en anders zoek op iets dergelijks als kernel compile howto en dan zorgen dat je smbfs in de kernel hebt. Je kunt veel leren van zelf een kernel bouwen, en ik kan het zelfs dus jij ook vast wel :P

• mor0n
Ik heb i.i.g. een andere manier gevonden om bestanden vanaf de linuxbox zonder enige toetsenbord invoer naar een windowsbak te kopieeren, ik heb dus even flink studie gedaan.
En het is me gelukt via de smbclient.

Het kernel bakken, wordt me nog eens haarfijn uitgelegd en gedemonstreerd door een collega, dat is dus de volgende stap die ik ga doen met mijn linuxervaring ;)
Sowieso is de foutmelding "ERROR: smbfs filesystem not supported by the kernel" best duidelijk, en daar zijn ook wel de nodige dingen over te vinden.
Deze was mij ook duidelijk, maar ik vroeg of hier een andere manier voor was, en ja die was er, want dat heb ik uitgevogeld. Maar het mounten van een windowsshare is natuurlijk interessanter dan smbclient te gebruiken. Dit ga ik dus ook nog uitzoeken en het kernel bakken natuurlijk ook.

De oplossing:

code:
1
smbclient //windowsbak/share -N -c "put $bestand1;put $bestand2;put $bestand3"

Dat kan ik mooi met mn php-script meenemen in de console....en het werkt :)
Nu nog de benodigde checks of de windows doos alive is voordat de files er naar toe gekopieerd worden. :O
Pagina: 1