Toon posts:

Computer voor mijn vriendin

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met de aankomende HCC dagen wil ik gaan kijken voor wat onderdeeltjes voor een computer voor mijn vriendin. Het bakkie hoeft niet veel te kunnen. Het moet eigenlijk alleen maar Win95/98 met Word 97 en ICQ kunnen. Ohja, Internet explorer 5 is ook wel fijn..... :)
Wat is aan te raden? Ik heb zelf nog wel wat thuisliggen maar dat is niet zo optimaal.
Ik heb nog een AMD-K5-90 met 16MB, 500MB, 4X cdrom, 2MB VGA enz enz... niet echt bijzonder.
Kan ik op de HCC voor heel erg weinig geld wat beters kopen? In feite mag het nix kosten want je kent het... studenten hebben geen pieken he?
Wat raden jullie me aan...

Verwijderd

Ehm, tsja, ik weet het niet hoor maar dit is wel erg minimaal... :?

ik zou in ieder geval 's goed rondkijken in de jaarbeurs... klinkt namelijk ook alsof de monitor meer gaat kosten dan de rest van de compu bij elkaar... ;)

Verwijderd

Koop een tweedehands PC ;)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:19
Op maandag 20 november 2000 12:48 schreef Dee-ehn het volgende:
...Wat is aan te raden? Ik heb zelf nog wel wat thuisliggen maar dat is niet zo optimaal.
Ik heb nog een AMD-K5-90 met 16MB, 500MB, 4X cdrom, 2MB VGA enz enz... niet echt bijzonder.
Voor mijn vriendin heb ik de volgende computer:
P90, 80MB, 1GB + 4 GB, 32X CDROM, 2 MB Matrox Millenium.
Met de HCC krijgt ze er nog een monitor bij. Waarschijnlijk 17" of 19" IIyama.
Plus optische muis + keyboard

Ruim voldoende dus. CPU is niet zo'n probleem, maar vooral voldoende geheugen is errug prettig.

BTW, die 32x cdrom is alleen omdat ik een DVD neem en die 32x dan uit mijn bak komt :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Ja het is idd minimaal maarja ze is geen tweaker en al zeker niet veeleisend (gelukkig maar dat spaart weer :) )....

De monitor is geen probleem, die heb ik wel voor haar. Geheugen kan ik eventueel ook nog wel regelen (volgens mij hebben ze op mijn werk nog een hele bak vol met simmetjes staan die gebruiken ze toch niet, ff aan de baas vragen.....).

Ik zit hoofdzakelijk met het mobo, als ik wat ervanaf wist (ik weet nix want er staat geen merk op) kon ik kijken wat voor CPU erop te pleuren zou zijn. Ik denk een P1-200 toch al veel beter zou zijn (of gewoon ff een 166 oc'en ofzo..).

Zijn HDD's op de HCC betaalbaar?

• The-Force
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 14:17

The-Force

Mashup MasterKing

Ik zou gewoon de goedkoopste Auron kopen. 64mb (eventueel 128) en een goedkoop socketA bordje met onboard sound, (MSI ofzo) en een goedkoop 8mb atp kaartje. Heb je een leuk systeempje, nieuw en lekker snel voor office applicatie.
Heb laatst ook zo'n systempje in elkaar gezet voor mijn oma ;)(yess... no kidding) die pc-lessen ging nemen. Is leuk, snel systeempje geworden

https://www.youtube.com/@MashupMasterKing

• EraZor
  • Laatst online: 10:50

EraZor

Don't mention the war

Je krijgt een p200 o.i.d. waarschijnlijk niet op dat mobo, aangezien het een verkeerde socket heeft. Kijk effe op de socket (op de witte plastic rand) Als daar socket 7 op staat (denk 't niet) dan kan d'r een p 200 in. In principe is p90 overigens wel genoeg hoor. Ik heb win98 zelfs op een 486 gedraaid. Zorg er idd alleen wel voor dat er genoeg ram in zit. (64MB minimaal)
Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Tja zat ik in eerste instantie ook aan te denken, maar dat ziet ze niet zo zitten. Ze gebruikt het ding maar af en toe (en 80% van de tijd is dat haar dolfijn email en haar ICQtje) en zodoende vind ze zo'n computer al zonde van het geld....

Misschien dat ik me een dual athlon koop vervang ik mijn P1-210 door mijn athlon en geef ik haar mijn P1, is toch leuk voor haar niet? :)

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zou er geen P1-200 op dat bord passen? Ok het moet wel zonder MMX zijn anders gaat het verhaaltje niet op dat weet ik ook :). Maarueh een normaal P1-bord moet toch een P1 zonder MMX gewoon kunnen draaien laten? En euh als de speed te hoog is valt dat altijd terug te klokken.

Ik denk dat ik deze week nog even dat bord in een kast zet (die heb ik in overvloed :) ) en Sandra laat kijken of die weet wat voor bordje het is, dan weten we meer....

Soundkaarten op de HCC voor euhhh 5 piek? Moet kunnen he? :)

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Na de aanschaf van mijn TB900Mhz wordt mijn huidige P3/500 mijn 2e systeem.. en gaat mijn oude trouwe P233MMX/64MB/4GB HD/8x CDROM/Matrox Mystique 4MB naar mijn vader ter vervanging van z'n oude 486DX266/28MB/350MB.

Met die 233-er kan die onder Win98SE prima internetten, emailen, office97 draaien..alles wat nu erg traag gaat met die 486..

We hebben altijd het laatste van het laatste maar je zal verbaasd zijn hoeveel er eigenlijk nog kan met je 'oude zooi' .. daarom vind ik het altijd absurd dat mensen hier hardware kapot willen maken (hoe kan ik mijn PII 400 opblazen!! Wow,ik heb mijn ASUS P2B in de fik gestoken!! stoer!! :r :r :r :r )... geef het aan iemand anders, maak je die persoon ook nog es ergens blij mee.. Valt me op dat het voornamelijk alleen jonge personen zijn die dit soort ongein uithalen.. zeker zelf nooit zich in het zweet hoeven te werken zodat ze weer es wat nieuwe zooi voor hun PC konden kopen... |:( |:( |:(

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

doe je vriendin de deur uit en steek het geld in je zak.
de echte tweaker kan niet zonder zijn pjoeter...dat zeg ik. poeter !!
of ben ik nu weer erg lomp ??? naja het is een optie.

Verwijderd

Op maandag 20 november 2000 13:22 schreef tazzman het volgende:
We hebben altijd het laatste van het laatste maar je zal verbaasd zijn hoeveel er eigenlijk nog kan met je 'oude zooi' .. daarom vind ik het altijd absurd dat mensen hier hardware kapot willen maken (hoe kan ik mijn PII 400 opblazen!! Wow,ik heb mijn ASUS P2B in de fik gestoken!! geef het aan iemand anders, maak je die persoon ook nog es ergens blij mee.. Valt me op dat het voornamelijk alleen jonge personen zijn die dit soort ongein uithalen.. zeker zelf nooit zich in het zweet hoeven te werken zodat ze weer es wat nieuwe zooi voor hun PC konden kopen...
Oke, ik ben misschien nog jong, maar je staat te kijken van verbazing als je een P166 overklokt naar 200MHz wat dat voor een performance winst geeft, zonder dat dat ten koste gaat van die proc. (Alleen wel even een koelertje erop natuurlijk.) Ik ben het met je eens dat je voor de gewone man niet te veel moet overklokken, maar een beetje kan geen kwaad en helpt enorm (vooral als je de FSB een tikje kan verhogen (60->66 ofzo).

Maar even ter informatie voor Dee-ehn:
Een 200MHz proc moet niet zo moeilijk te vinden zijn. Vervolgens 40-64MB geheugen er in. Oh ja, als ze op een netwerk zit (met jou bijvoorbeeld en een server) hoef je er niet per se een CD-ROM in te steken. Mijn ervaring is dat de meeste doorsnee gebruikers dat ding bijna niet gebruiken, en als ze het dan nodig hebben dan share je gewoon een CD-ROM op de server of die van je eigen compu.
Harddisk: ik heb een computer (Win98) voor iemand in elkaar gezet die alleen maar e-mail, Office (Word, Excel, Powerpoint) wilde hebben, met daarin een harde schijf van 800MB. ;)
Hij heeft nog 300MB over. (Ik baal er nu ook van dat ik in de compu van mijn ouders een 8GB heb gezet ipv m'n oude 2,8GB. Nergens voor nodig bij hun.)

Verwijderd

ben ook bezig met comp voor vriendin , ze is binnenkort jarig , heb een intel 166mmx die waarschijnlijk wel 200 kan draaien , 64 mb aan simm , asus p55 mobo , s3 virge video ,
creative soundblaster 64 pci en 1,2 gig schijfje en een teac 32 speed cd rom , zoek alleen nog een monitor voor weinig :?

Verwijderd

Ehm...ik heb net een nieuw systeem gebouwd en nu heb ik nog wat dingetjes over. Een mobo met een P200 en 64Mb. Er zit een ATI kaartje bij in alleen heeft die 1 probleempje, met deze kaart kan je niet booten van floppy (weird huh...?). Maar goed, die zit er gratis bij. Oh ja, de kast met voeding zit er al omheen. Toetsenbord is er bij (DIN) en eventueel muisje ofzo. Mag voor weinig weg. Als je belangstelling hebt mail me maar ff, of post maar weer.

michiel.van-dijk@chello.nl

Verwijderd

Topicstarter
Darman -> vorig jaar op de HCC: 2 jaar oude Eizo 17" voor 250 piek! Tip? :)

Maareuh ja ik gooi ook nooit werkende hardware weg (nouja laatst toch maar 1 van mijn 286's weggegooid dat ding was zo groot en lelijk...).
Tja, ik maak idd graag iemand anders blij met oude hardware...... doe ik wel eens vaker!

Maareuh cdrom over het netwerk wordt een beetje moeilijk aangezien ze dan 2km van me af woont......
Of we moeten beiden kabel hebben met FTP serv-u erop :)

Verder: een P1-166MMX haalt met gemakt de 210Mhz (ervaring...... draait al een paar weken vlekkeloos en retesnel.... gewoon office 97 werkt als een tiet).

Wat zou zo'n P1 bordje met CPU erop nog kosten?

En een cdrommmetje kost op de hcc ook nix :)

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Ok OK ff te snel gelzen... ik dacht dat je een p200 MMX bedoelde... :Z Nogmaals; een p90 met veel RAM likt me echt voldoende hoor!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Oops! dubbelpost...
Pagina: 1