Toon posts:

digitale fotografie bij weinig licht

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een goede digitale camera in de prijsklasse 300-500 voor goede foto's onder slechte lichtomstandigheden. Het gaat namelijk vooral om het maken van foto's op housparties.

Ik heb mezelf al goed ingelezen en ik kom tot de conclusie dat belangrijk voor mij is dat de camera een hoge ISO heeft (bijv tot 800) en intelligent zelf de juiste resolutie pakt. Ook flash schijnt belangrijk te zijn bij slecht licht.

Ik kom uiteindelijk uit op een Fuji Finepix (door de super ccd die zij gebruiken heb je een extreem goede beeldkwaliteit) of een sony cybershot (die hebben 'nightshot' voor slechte licht omstandigheden)

Wie kan mij iets verder helpen bij mijn keuze?

BVD, groetjes Eva

Verwijderd

Ik heb zelf een Sony, nightshot is alleen niet handig in het donker, de gewone nacht "scene" instelling is veel beter, hij pakt dan zelf een lange sluitertijd afhankelijk van hoe licht/donker het is, kan je leuke foto's mee maken, ook in combi met flits, je moet hem dan alleen wel stil houden en voor echt lange sluitertijden neerzetten of op statief. lange sluiter + flits krijg je dit soort effecten: Afbeeldingslocatie: http://www.faab.nl/albums/15-02-2003/DSC00692.sized.jpg, met gewoon alleen een flits krijg je dit: Afbeeldingslocatie: http://www.faab.nl/albums/15-03-2003/DSC01954.sized.jpg. Ik denk dat elke camera met flits wel voldoet, zolang het maar geen miniflitsje is.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 17:01
Niet alle cybershots hebben een nightshot! De mijne DSC-P71 namelijk niet! Neemt niet weg echter dat hij kwalitatief goede foto's maakt in discotheken/ house parties...

Check deze site maar effe,
www.party-express.nl
die foto's daarop zijn gemaakt in verschillende discotheken, met die sony van mij...en dat gaat prima...

Owja hij past ook nog binnen je budget! :*)

Verwijderd

Topicstarter
ah nou bedankt voor de info! ik kijk even verder.. aaaaaargh wat een uitgebreide keuze heb je ook he

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:27

DarkSide

theres no place like ::1

het light er aan wat voor effect je wilt krijgen.
Vaak krijg je als je gaat flitsen dat je niet eens meer ziet of het bv snachts is (of in jouw geval donker).
Met je sluitertijd spelen is bv ook een oplossing. Door deze langer te maken en niet te flitsen krijg je ook genoeg licht binnen en een mooi effect.
Natuurlijk niet handig als je objecten er bewegen.
Iso waarden is natuurlijk ook een optie. Echter vaak wordt de spanning op de CCD gewoon verhoogd om hem lichtgevoeliger te maken. Bijkomend effect is dat je dus ook meer ruis krijgt.
Persoonlijk denk ik dat je naar een camera moet kijken die iig een soort van avond scene functie heeft. Eventueel een handmatig in te stellen sluitertijd. En een goede flits. Die ook een paar meter kan overbruggen.
Verder staan er op dpreview leuke reviews om je keuze te helpen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
ja een avond scene optie zou ideaal zijn! ik ga nog even verder zoeken thnx

Verwijderd

ik zei toch al, alle sony cybershots hebben een avond scene instelling, behalve de u10 en u20, de u60 waarschijnlijk weer wel ;)

Verwijderd

Topicstarter
ah kijk daar heb ik iets aan! dat had ik nog niet zo goed begrepen, dank u

• 911GT2
Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 19:25:
ik zei toch al, alle sony cybershots hebben een avond scene instelling, behalve de u10 en u20, de u60 waarschijnlijk weer wel ;)
Is dat zo? :? ik heb het nog nooit gevonden... :? Ik heb een DSC-P71 en daar kan ik zoiets niet op vinden.... |:(

Verwijderd

Topicstarter
echt waar niet?? naar die zat ik juist te kijken.. hmmmmmmmm

Verwijderd

op dat leuke draaischijfje... staat SCN, vervolgens kan je met MENU drie verschillende "scene's" kiezen. die met het maantje is voor lange sluitertijden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 19:53:
echt waar niet?? naar die zat ik juist te kijken.. hmmmmmmmm
niet doen, de P-72 is net uit, en die is veel beter dan de P-71, en kost 8 euro meer.

• 911GT2
Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 19:54:
op dat leuke draaischijfje... staat SCN, vervolgens kan je met MENU drie verschillende "scene's" kiezen. die met het maantje is voor lange sluitertijden.
Goh dat wist ik niet...hahah nog wat geleerd vandaag... :D thnx man!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 maart 2003 @ 17:36:
Ik heb zelf een Sony, nightshot is alleen niet handig in het donker, de gewone nacht "scene" instelling is veel beter, hij pakt dan zelf een lange sluitertijd afhankelijk van hoe licht/donker het is, kan je leuke foto's mee maken, ook in combi met flits, je moet hem dan alleen wel stil houden en voor echt lange sluitertijden neerzetten of op statief. lange sluiter + flits krijg je dit soort effecten: [afbeelding], met gewoon alleen een flits krijg je dit: [afbeelding]. Ik denk dat elke camera met flits wel voldoet, zolang het maar geen miniflitsje is.
Ja, die sluitertijd..
Ikzelf heb ervaring met de FinePix 2800z. Aangezien je zonder veel licht ook wel eens foto's wilt maken zonder flits (alles zo spierwit is ook niet geweldig :P) doet die FinePix 2800 ook automatisch een lange sluitertijd. Hierdoor is het als snel zonder statief gewoon onmogelijk om scherpe foto's te maken. Een beetje jammer. :(

🌞🍃

Verwijderd

Topicstarter
ah kijk p-72 ..bedankt voor de tip. Ik ga me nog even verdiepen in flitssterktes en diafragma bereik :S

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit momenteel te twijfelen tussen

- de nieuwe FUJI FINEPIX F 410 (alstie al beschikbaar is tenminste)

- FUJI FINEPIX F 402

- de SONY DSC-P72

- de OLYMPUS C-3000 ZOOM

en het handmatig instellen van de sluitertijd lijkt me handig of niet?

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DataBeest schreef op 31 maart 2003 @ 19:59:
[...]

Ja, die sluitertijd..
Ikzelf heb ervaring met de FinePix 2800z. Aangezien je zonder veel licht ook wel eens foto's wilt maken zonder flits (alles zo spierwit is ook niet geweldig :P) doet die FinePix 2800 ook automatisch een lange sluitertijd. Hierdoor is het als snel zonder statief gewoon onmogelijk om scherpe foto's te maken. Een beetje jammer. :(
Ik heb precies hetzelfde... en het is dan niet alleen in donker, maak ook al bij scherm licht. Je moet dan echt een goede stabiele ondergrond hebben, anders is je foto gewoon bewogen. Toen ik deze cam kocht dacht ik dat dat wel goed zou gaan, maar dat is dus helaas niet zo ;(

Denk toch dat je naar sony's of canons moet kijken, alleen duurdere fuji's zoals de s602z zijn goed bij weinig licht :)

Verwijderd

ECHT handmatig instellen, dus van zoveel tot zoveel seconden kan alleen op de echt duurdere sony camera's, de V1 bijvoorbeeld... maar die kosten ook meteen weer een boel meer. Voor gewone disco/bar foto's is de SCN instelling van sony prima, tenminste voor mij dan :) ik weet niet hoe het met fuji's en olympus camera's zit, geen ervaring mee :)
Dit is met 2 seconden sluiter en geen flits:
Afbeeldingslocatie: http://www.faab.nl/albums/01-03-2003/DSC01547.sized.jpg

Verwijderd

Topicstarter
zou de fuji m602 ook al kunnen denk je?

• esvier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 13:54
Afbeeldingslocatie: http://www.minoltaeurope.com/phptemplates/IuD/digital2/G606013_1.jpg
Minolta E201
Dit is de camera die ik gebruik wanneer ik voor foto's moet maken voor een feest...

http://www.belastingopleidingen.nl/jn/twins14-3-03-deel2/
voor een voorbeeld

Afbeeldingslocatie: http://www.trust.nl/apictures/normal/12640-1.gif
Trust Familie Cam 500 (d'r staat wel mooi 3.3 Mpixels op, maar dat zijn dur dus flink wat minder)
Deze camera gebruik ik wanneer ik zelf uitga en niet voor een feest moet fotograferen... (ivm drank :+ )
http://home.deds.nl/~jn/stijl18-1-03/
voor een voorbeeld
www.braks.tk

[ Voor 4% gewijzigd door esvier op 31-03-2003 20:41 ]

www.debrasserie.nl

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-02 22:56

Zak

DataBeest schreef op 31 maart 2003 @ 19:59:
[...]

Ja, die sluitertijd..
zelfde probleem met de A203. Je moet wel flitsen anders zijn al je foto's vernaggeld. Zeker een minpunt van deze camera en voor mij misschien een reden om toch voor een camera te kijken waar je dit handmatig in kan stellen.

Verwijderd

Ik heb gedurende de carnaval mijn Powershot A40 de gehele tijd meegeleurd. Dit apparaat heeft perfect volstaan. In donkere kroegen toch mensen helder op de foto krijgen (ondanks dat iedereen een verrotte bakkes had omdat ie zwaar zat was) lukte perfect. Ik heb er een aantal van op mijn site geplaatst http://www.sukkels.com kijk hier onder het carnavalsgedeelte zodat je kunt zien dat ze nog goed belicht waren. De kwaliteit ervan is weliswaar op de site nu iets minder omdat ze allemaal zwaar compressed zijn voor webgebruik. Al de foto's die ik genomen heb met de carnaval zijn genomen in de auto modus dus ook nog eens niet hoeven lopen kutten met sluitertijden etc... Echter om af te drukken zijn ze nog stukken scherper dan mijn oude Ixus aps camera.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2003 22:51 ]

• Thanatos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06-2025
De Canon EOS 10D ondersteunt zelfs de waarden 1600 en 3200...
Maar dit is een zeer professionele camera die bovendien nogal veel poen kost :P
Zie ook dit nieuwsbericht.

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 16:33
hoe zit het trouwens in extreem grote donkere ruimten als bijv. een dolfinarium?
Geldt daar hetzelfde voor? Hoge ISO waarden?
Tis mij namelijk nog niet erg goed om daar echt mooie foto's te maken...

I’m not like the OTTERS

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:27

DarkSide

theres no place like ::1

Extreem donkere situaties vereisen eerder het gebruik van een flits.
Je kan ook een extreem lange sluitertijd gebruiken.
Maar daar heb een statief voor nodig. En je object mag niet bewegen.
Een hoger iso waarde kan iets helpen. Het is immers lichtgevoeliger.
Echter de hogere iso waarde wordt bereikt door een hogere spanning op de CCD/CMOS sensor te zetten. En betekend meestal ook meer ruis.
Je kan bv wel de flits zo instellen dat hij minimaal moet flitsen.
En je diafragma zo open mogelijk te houden om er meer licht in de krijgen.
En dan langzaam de sluitertijd langer maken.
Dit betekend dus wel dat je volledige controle hebt over de camera moet hebben.
Niet alle digicams hebben dat.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:34

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

DarkSide schreef op 07 April 2003 @ 16:29:
Extreem donkere situaties vereisen eerder het gebruik van een flits.
Je kan ook een extreem lange sluitertijd gebruiken.
Maar daar heb een statief voor nodig. En je object mag niet bewegen.
Een hoger iso waarde kan iets helpen. Het is immers lichtgevoeliger.
Echter de hogere iso waarde wordt bereikt door een hogere spanning op de CCD/CMOS sensor te zetten. En betekend meestal ook meer ruis.
Je kan bv wel de flits zo instellen dat hij minimaal moet flitsen.
En je diafragma zo open mogelijk te houden om er meer licht in de krijgen.
En dan langzaam de sluitertijd langer maken.
Dit betekend dus wel dat je volledige controle hebt over de camera moet hebben.
Niet alle digicams hebben dat.
Flitsen (met de interne flitser) kan alleen als het onderwerp een meter tot 4 meter van je vandaan is.

Als je in het dolfinarium op de tribune zit heb je er dus niks aan, dan flitsen maakt het alleen maar erger,want de camera denkt dat hij het onderwerp kan belichten en zal dus een korte sluitertijd, lagere iso, kleiner diafragma, verkeerde witbalans nemen terwijl het flitslicht het onderwerp niet bereikt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1