Toon posts:

[DIY] vragen over WinISD icm Subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees al een aardige tijd topics over zelfbouwluidsprekers hier op GoT, en dat lijkt mij ook wel verrekte leuk om te doen.

Nou heb ik een weekje terug een MacFarlow T8-60 woofer gekocht. Aangezien hij maar 5 euro kostte vond ik het wel een leuke kans om zonder al te veel geld te verspillen een proef-sub te bouwen. Ik ben daarna druk aan het zoeken geweest en heb uiteindelijk een site gevonden met de specs van deze woofer. Die heb ik ingevoerd in WinISD en ik ben aan het plotten gegaan. Hieronder staan de resultaten(uitgaande van dat ik alles goed ingevoerd heb). Maar nou zit ik ook na het lezen van vele topics toch nog wel met aardig wat vragen, vandaar dit topic. Om te beginnen: Is deze woofer uberhaupt wel geschikt voor een sub??? De -3dB zit op 50 Hz.
En kan iemand me een beetje verduidelijken wat Phase plot en group delay inhouden?

Ik ben behoorlijk zelfverzekerd van mezelf op het gebied van houtbouw en zo, maar daar houdt het ook zo ongeveer op. Wat ik weet van de electronica enz. die achter een sub zit, heb ik uit de Help van WinISD en van de topics hier.

Afbeeldingslocatie: http://pagodesteen.endoria.net/WinISD_gain.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pagodesteen.endoria.net/WinISD_phase.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pagodesteen.endoria.net/WinISD_SPL.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pagodesteen.endoria.net/WinISD_Group.jpg

Lijken deze plaatjes een beetje goed?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2003 17:07 . Reden: niet werkend plaatje ]

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:20

JWO

tsja, opzich is 50hz voor een sub natuurlijk niet zo heel laag, maar heb je een gesloten of een BR behuizing gekozen ?

group delay is volgens mij de tijd die tussen verschillende toonhoogten zit,

zo te zien zit dat wel goed bij jou simulatie..

Verwijderd

Topicstarter
BR behuizing

Ik zie het eigenlijk meer als een leerproject voordat het echte werk begint, maar het zou toch wel leuk zijn als het ook nog daadwerkelijk leuk klinkt.

• JWO

JWO

misschien is het een idee om de T/S parameters hier ff te posten, dan kunnen we misschien nog wat meer opmerken :)

en is phase plot niet de hoek onder welke de driver tonen uitzend ?

[ Voor 24% gewijzigd door JWO op 31-03-2003 17:20 ]

Verwijderd

Voor een woofer van 5 euro valt het nog best te proberen, 50hz is inderdaad niet zo heel laag, maar ach je leert ervan.

De rest ziet er allemaal goed uit, de Group-delay is niet te hoog, (dat is trouwens de vertraging van de bas, al is hij te hoog dan lijkt het of je bas steeds achterloopt) en de gevoeligheid van de speaker is uitstekend. Dat laatste onder voorbehoud dat het 90db is bij 1 watt (je kan ook meer watt simuleren).

Idd zouden de parameters wel handig zijn als je wilt dat wij mee rekenen, maar ik denk dat je het zelf ook wel voor elkaar hebt. ;)

JWO, aan de steilheid van de grafiek kun je zien dat het een B-R kast is, een gesloten behuizing valt veel minder snel af waardoor dus de grafiek een stuk minder steil naar beneden loopt.

Nu is het ook belangrijk dat de woofer redelijke slagen kan maken, dat is dus de Xmax of maximale liniaire uitslag, dat is wel redelijk belangrijk al wil je je sub laten slagen.

Verwijderd

Je kan het membraam verzwaren, dan gaat de Fres omlaag (samen met de gevoeligheid). Dan moet je wel 40 hz kunnen halen. Maar hoeveel gram je exact moet toevoegen weet ik niet.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Membraam verzwaren? Dat doe je toch door een PR toe te voegen (of heb ik nou onder een steen gelegen?) niet echt handig die dingen zijn wel wat duurder dan 5 euro.

specs: zelf maar ff opgezocht, stonden goed verstopt(2 minuten zoeken)
Afbeeldingslocatie: http://home.swipnet.se/mathiasv/images/mcfarlow_spec.gif

[ Voor 31% gewijzigd door MM op 31-03-2003 21:36 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• MM
  • Niet online

MM

Ach als je echt laag wilt dan kan dat met deze driver ook wel hoor:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fransen_stefan/t8-60laag.png
Verwacht hier niet teveel van, ik heb een dermate grote kastvolume moeten simuleren dat je met de groupdelay zeer slecht uitkomt, je zult nu ongeveer whooooooom inplaats van boem horen zegmaar :) Deze unit is niet echt heel erg geschikt als subwoofer, de Xmax is 3mm, het kan erger maar echt heel hard en heel laag kan niet. Ik zal nu ff een serieus iets simuleren, bovenstaande is alleen maar om te illusteren dat laag in principe wel kan, maar niet aan te bevelen is.

-edit-

Zo bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fransen_stefan/t8-60_40hz.png
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fransen_stefan/t8-60_40hz_gd.png
Je ziet hier de verschillen tussen de standaardwaarden die WinISD berekent uit de ingevoerde gegevens en de enigszins getweakte waarden. Je wint hier 10hz mee in de laagte voor je f3 punt, nadeel is dat je kast ruim 20 liter groter wordt, en dat de groupdelay nog steeds erg hoog is. Een groupdelay is te hoog als het rekensommetje [frequentie] * [groupdelay in ms] een bepaalde waarde overschrijdt. Eigenlijk is 400 ongeveer wel het maximum voor redelijk hoogwaardige hifi toepassingen. De top bevindt zich bij 38hz, de groupdelay is dan 18ms. 18x38=684, eigenlijk te hoog, maar als je graag lage tonen wilt horen dan zul je toch concessies moeten doen. Bij de WinISD standaard hoor je boem, bij de simulatie met het groene lijntje hoor je ongeveer booem en bij mijn eerste voorbeeldje bovenaan hoor je whoooeem.

[ Voor 45% gewijzigd door MM op 31-03-2003 21:57 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit krijg ik eruit met de volgende info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Driver            : mcfarlow t8-60
                    Vas : 66,0
                    Qts : 0,35
                    Fs : 40,00
                    SPL : 92,00

Number of drivers : 1
Box type          : Vented
Box size          : 100,0 l
Tuning frequency  : 35,00 Hz
Vent              : 2 vent(s) 
                    0,125 m length for each
                    0,068 m round

Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/mcfarlow.gif

de box is hier 100 liter : 50x80x30.

Veel meer soeps valt er niet van te maken...

Wise enough to play the fool

• MM
  • Niet online

MM

Haha teacher had jij ook al 100 liter geprobeerd? kijk voor de gein is bij je groupdelay :P

• JWO

JWO

maakt een group-delay eigenlijk nog uit voor de tonen die je niet meer hoort ?

• MM
  • Niet online

MM

Tja hoe zal ik het zeggen, als je de toon niet hoort dan zal je de vertraagde 'galm' ook niet horen :)

Een groupdelay op een frequentie die je nog wel hoort maar die een speaker niet kan produceren maakt natuurlijk ook niet uit.

[ Voor 42% gewijzigd door MM op 31-03-2003 22:14 ]

• JWO

JWO

m.m schreef op 31 March 2003 @ 22:14:
Tja hoe zal ik het zeggen, als je de toon niet hoort dan zal je de vertraagde 'galm' ook niet horen :)
je zou em nog kunnen voelen :P

• MM
  • Niet online

MM

Voor het voelen maakt het denk ik niet uit, de trilling zal wat langer duren maar daar is alles wel mee gezegd. De gebruikte unit produceert echter niet bijster veel decibells op subsonisch niveau :)

• teacher

teacher

Dysgaf!

m.m schreef op 31 March 2003 @ 21:58:
Haha teacher had jij ook al 100 liter geprobeerd? kijk voor de gein is bij je groupdelay :P
Klopt :) dat was de enige manier om er nog een beetje laag uit te krijgen...
De delay is idd enorm.
Ik gok ook dat dit meer een laag/midden unit is geweest voor een 2-weg oid.
Iig zou je deze moeten aanvullen met een "echte" subwoofer.

@topicstarter:

Als "testje" is het leuk, maar verwacht hier absoluut geen wonderen van.

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 31-03-2003 23:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf ook nog even wat zitten plotten en ik denk dat ik inderdaad maar een box van rond de 60 liter met een Tuning Freq. van 40 Hz of zo. Tis toch maar een leerproject dus die Group Delay kan ik wel mee leven.

Maar goed, wat voor filter zal ik hiervoor gebruiken? Kan ik dat het beste kopen bij Conrad of zo? Of zelf in mekaar frutselen?

En ik heb onderhand ook wel door dat het geen goeie woofer is, maar het is gewoon een leerproject voor me. Er was ook nog maar 1 van dus een stel boxen maken is ook niet echt een mogelijkheid lijkt me. Als het lukt ga ik wel eens een betere sub maken met goede materialen. Als niet al te erg mislukt geef ik m denk ik aan mijn vader. Anders recycle ik het MDF wel of zo.

Verwijderd

Koop toch gewoon een sub van pyle of kicker, of earthquake.... die bedrijven kunnen je ook vertellen wat de literinhoud moet zijn van de kist/tube

• JWO

JWO

Verwijderd schreef op 01 April 2003 @ 11:16:
Koop toch gewoon een sub van pyle of kicker, of earthquake.... die bedrijven kunnen je ook vertellen wat de literinhoud moet zijn van de kist/tube
dan kan ie toch nix meer met zijn ouwe driver, en dan is de lol er ook af |:(

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook wel overwogen om een bouwpakket te nemen maar ik wil het toch liever (met jullie hulp) zelf doen. Volgens mij leer je er dan heel wat meer van.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 April 2003 @ 11:16:
Het gaat hier om een hifi-sub, niet het terrein voor de merken die jij hier noemt dus.

Over de inhoud, het mooie is juist dat je met een goede woofer heerlijke resultaten kan halen met verschillende resultaten. De verbanden tussen die resultaten en inhouds maten worden prachtig weergegeven door progjes als LspCAD en WinISD.

Dit is zelf allemaal goed te doen, waarom zou je dan de fabrikant vertrouwen als je het zelf ook allemaal kan uitrekenen?

• MM
  • Niet online

MM

En dan nu nog maar hopen dat de fabrikant goede T/S parameters opgeeft, hoewel dat veel vaker klopt dan de schreewspecs in watt :)

Verwijderd

m.m schreef op 01 april 2003 @ 16:14:
En dan nu nog maar hopen dat de fabrikant goede T/S parameters opgeeft, hoewel dat veel vaker klopt dan de schreewspecs in watt :)
Die zijn natuurlijk ook zelf te meten ;)

Vergis je trouwens niet, vaak kloppen de wattages ook wel, maar het zegt alleen zo verdomd weinig, je hebt er dus in principe niks aan om te weten bij welk wattage de speaker opgeeft, dat heeft dan te maken met de termische belasting, het zegt niks of hij dan ook nog zuiver speelt en bij welke frequentie.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Tsja, de McFarlow is nou eenmaal aangeschaft, dus moet je er wat mee. Al het boe-geroep ten spijt heb ik jarenlang genoten van een McFarlow woofer MB Series knalroze free-air gemonteerd in een MDF hoedenplank. De spreekspoel rammelde als een kunstgebit, maar het klonk prima en pakkend. Kisten waren helaas geen optie, omdat die te groot zouden worden.

• teacher

teacher

Dysgaf!

het enige "filter" wat je nodig hebt is een luchtspoel+condensatortje. (voor een 12db filter).
Die kan je gewoon bij de conrad bestellen.

Welke waardes je nodig hebt kan winisd wel voor je uitrekenen.

• MM
  • Niet online

MM

Ik heb het spul trouwens besteld, hoop dat ze bij conrad snel zijn en dat ik het vrijdag heb :) Een 12" aluminium woofer (echt benieuwd hoe dat klinkt :P) geamped door het conrad subversterker apparatus. Het kastje wordt is 60x40x42cm (hxbxd) en de inhoud zal ongeveer uitkomen op 62 liter. Slimme rekenenaars komen dan op 39 liter hout :) Ik gebruik 18mm mdf, frontpaneel dubbel uitgevoerd (lijm snuiven :9 ) Het achterpaneel ook grotendeels, daar komt de versterker in en die wil ik iets beschermen, dus ik plak er nog een laag mdf overheen (met uiteraard wel een uitsparing waar de amp zit)

Denk dat het in totaal wel op ~30kg komt, zeker met versterker en driver erbij.

244x122 centimeters aan MDF, hakkuh :)
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3729/full.jpg

Al beter:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3730/full.jpg

Heb het kastje net even in elkaar gepast, paste al bijna. Ik heb echter overal een kleine marge (1mm) gebruikt. Soms had ik die wel nodig ook, maar ik kan nu gelukkig alles met wat schuren weer recht krijgen. Ik heb een redelijk vaste hand, maar over 122cm MDF helemaal op de milimeter recht zagen lukt denk ik niemand. Last van 'zwabberen' van het zaagje had ik helemaal niet, alles is keurig recht. Heb wel een flink stijve gebruikt, dat helpt nogal ;)

[ Voor 34% gewijzigd door MM op 01-04-2003 21:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 01 April 2003 @ 17:02:
Tsja, de McFarlow is nou eenmaal aangeschaft, dus moet je er wat mee. Al het boe-geroep ten spijt heb ik jarenlang genoten van een McFarlow woofer MB Series knalroze free-air gemonteerd in een MDF hoedenplank. De spreekspoel rammelde als een kunstgebit, maar het klonk prima en pakkend. Kisten waren helaas geen optie, omdat die te groot zouden worden.
Dat geeft de burger weer wat moed :D

Ik zal binnenkort dat filter gaan bestellen. Ik zit op het moment ook met examens dus ik heb het even druk, maar ik kom er binnenkort wel aan toe. Ik had die calculator bij WinISD ook al ontdekt en ik had ook al even zitten spelen met dat dingetje, maar ik wordt er echt geen wijs uit :| Wat moet ik daar invoeren?

En bedankt M.M voor het editten op het moment dat ik mijn nieuwe bericht plaatste... Opera liep vast en het bericht is foetsie :? ;) :D
Ik krijg gewoon RSI van al het opnieuw typen >:) *sarcastische kuch*

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie nu net dat het een nieuwe bladzijde is *onnozel* ben een ander forum gewend...

En de topictitel omgekeerd is een 1-aprilgrap? *schaaaaaaaaaaam* naja er is dus tenminste 1 persoon in getrapt :D

Verwijderd

Kupu schreef op 01 April 2003 @ 21:39:
[...]

Dat geeft de burger weer wat moed :D

Ik zal binnenkort dat filter gaan bestellen. Ik zit op het moment ook met examens dus ik heb het even druk, maar ik kom er binnenkort wel aan toe. Maar welke waarden moet ik precies invullen bij WinISD? Dat zegt mij helaas ook niet zoveel wat daar staat. Ik had de calculator wel ontdekt en er wat mee gespeeld maar hoe en wat je daar in moet voeren weet ik dus echt niet.
Ik zou je nog even verdiepen in dat filter, om hem op een mooie lage frequentie te filteren zul je namelijk flink botte spoelen nodig hebben (hoge mH waarde) deze zijn vrij kostbaar, en zullen waarchijnlijk het 3 voudige van je woofer kosten, als het niet meer is.

Maar als je hem toch zo filtert heb je in ieder geval een sub die je zo in elke versterker kan proppen, en dat is ook wat waard ;)

• MM
  • Niet online

MM

Het nadeel van zulke grote spoelen is alleen is dat ze nogal wat vermogen souperen, dus het kost je versterkervermogen, en ze worden heet.

Verwijderd

Topicstarter
Maar als die dingen zo warm worden, hoe zit het dan met het dempingsmateriaal? Of wordt het niet zo warm dat het dempingsmateriaal in de hens vliegt?

• teacher

teacher

Dysgaf!

dan laat je het dempspl weg rondom je spoel..

en ik kom op iets van 3.17mH uit... Dat is een spoel van 10-15 euro denk ik...

Verwijderd

teacher schreef op 02 april 2003 @ 16:08:
dan laat je het dempspl weg rondom je spoel..

en ik kom op iets van 3.17mH uit... Dat is een spoel van 10-15 euro denk ik...
Hoe hoog ligt die kantelfrequentie dan?

Bij een kantelfrequentie van 100hz heb je al een 18.01mH Spoel nodig. Dit is dan voor de 8ohm woofer.

Maar die komt nog niet echt mega duur uit, je haalt een 15mH spel bij Conrad voor €12 (luchtspoel, draadikte 0.85mm)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens even naar de zaak waar ik de woofer ook gekocht heb. Die zaak houdt opruiming dus wie weet hebben ze ook nog wel een spoel te liggen. Maar kan je dat zaakje gewoon aanmekaar solderen? Of moet dat op een printplaat?

En dan nog even wat vraagjes over de constructie. Ik ben van plan om een box te bouwen met een inhoud van 50 liter en een tuning Freq. van 45 Hz. Dat leek mij wel een mooie compromis tussen de group delay en de gain. Dan kan je door WinISD de beste maten laten berekenen. Dan kom je op een diepte van 26,0 cm. Het leek me wel mooi om aan die kant de woofer te bevestigen en dan daaronder een baspoort. De afmetingen van die poort worden berekend door WinISD, maar kan je daar ook van afwijken zonder dat je resultaat erop achteruit gaat? Dus dat je bijvoorbeeld een breedte van 26,0 cm en dan met een bijpassende breedte en lengte die samen dezelfde inhoud creëeren als die van de door WinISD berekende poort? Als dat zou kunnen zou dat wel mooi zijn. Misschien dat die poort dan ook gelijk mee kan helpen bij de versteviging in de box. (afhankelijk van de plaatsing natuurlijk)

En nog even over de versteviging: ik zag op een aantal foto's dat jullie vaak ook MDF gebruiken voor de versteviging, maar waarom niet een paar latjes over de zijkant langs het MDF en dan wat latten door de box heen? Als je dat goed doet krijg je toch ook een aardig stevige constructie lijkt me.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 02 April 2003 @ 17:11:
En nog even over de versteviging: ik zag op een aantal foto's dat jullie vaak ook MDF gebruiken voor de versteviging, maar waarom niet een paar latjes over de zijkant langs het MDF en dan wat latten door de box heen? Als je dat goed doet krijg je toch ook een aardig stevige constructie lijkt me.
Klopt, maar wand-tot-wand schotten blijven toch het beste voor verstevigingen. Als je een sub een beetje serieus neemt, maak je er een mooie bas matrix voor (een versteviging dus).

Verwijderd

Als je allemaal haten maakt in tussenschotten krijg je in weze het zelfde effect als een kruis van latten, maar dan zitten ze in 1 tussenschot verwerkt die ook neg eens heel makkelijk te plaatsen is. Je hebt dan een kruis, en tegen elke want een balk in wezen. Bij mij wordt de basreflexpoort er ook doorgevoerd.

Picje hoe ik het heb gedaan waar het goed te zien is:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub16.jpg

• MM
  • Niet online

MM

Een ander voorbeeldje van een versteviging, naast de dwarsbalken zie je ook dat ik de wanden dubbel uitgevoerd heb. Het beste is om dit met 2 verschillende dikten te doen, ik had daar geen zin in :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3754/full.jpg

Als je het weer uit elkaar haalt ziet het er zo uit, inclusief voorplaat kost het me bijna een hele 122x244cm metende plaat mdf (18mm)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3755/full.jpg

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op 02 april 2003 @ 16:28:
[...]
Hoe hoog ligt die kantelfrequentie dan?

Bij een kantelfrequentie van 100hz heb je al een 18.01mH Spoel nodig. Dit is dan voor de 8ohm woofer.

Maar die komt nog niet echt mega duur uit, je haalt een 15mH spel bij Conrad voor €12 (luchtspoel, draadikte 0.85mm)
Ik geloof dat er ook meer 13.17 had moeten staan...

@ts> je plakt het spoeltje gewoon tussen de +

Verwijderd

Ik heb een vraagje, en vandaag besloten dat ik een subwoofer ga bouwen, ik heb al wat rond gekeken en info gezocht.
Ik denk dat ik de Raveland AXX 1515 neem, hier is info over deze speaker: http://www.produktinfo.co...aveland_axx1515_de-en.pdf

Is dit een goede keus of kan ik beter iets anders nemen?

• MM
  • Niet online

MM

Ken de driver niet persoonlijk, maar is volgens mij voor car audio bedoeld. Hoeft geen probleem te zijn hoor. Bouw 'em gewoon en vertel ons de resultaten :) Ik denk namelijk niet dat hier veel mensen rondlopen die met dit merk bouwen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 april 2003 @ 22:32:
Ik heb een vraagje, en vandaag besloten dat ik een subwoofer ga bouwen, ik heb al wat rond gekeken en info gezocht.
Ik denk dat ik de Raveland AXX 1515 neem, hier is info over deze speaker: http://www.produktinfo.co...aveland_axx1515_de-en.pdf

Is dit een goede keus of kan ik beter iets anders nemen?
Dit is idd een caraudio woofer.
Hoeft op zich geen probleem te zijn, maar je moet wel een amp die hem kanaansturen (4 ohm), Hypex heeft oa. inbouw modules die 4 ohm stabiel zijn. Maar ik weet niet wat je bedieling is? Wil je een actieve sub of wil je hem met een losse versterker aansturen?

Voor de rest zou ik de gegevens eens invoeren in winISD of LSPcad en simuleren wat voor kast deze nodig heeft om een beetje tot z'n recht te komen. Vraag je dan af of je dat acceptabel vindt.

Verwijderd

Heb net ff gezocht op got wat andere van deze speakers vonden, maar de meeste zeiden dat het slechte kwaliteit drivers zijn, dus ik ga denk toch op zoek naar iets anders, iemand een tip mischien, me budget is 200,-

• JWO

JWO

en wat wil je daar voor? een 5.1 setje of 2 stereo speakers..?

Verwijderd

Rechtstreeks uit ander topic, wel een post van me zelf ;)

edit: Had gisteravond problemen met, m'n internet verbinding, er moest dus nog wat bij, bij deze

Ik zal wel losbranden, kan je kiezen ;)

Seas W254D + SP 25R, kosten €217 euro, 25cm basdriver met 25cm passive radiator, kan je veel bas van verwachten en zal ook vrij muzikaal zijn.

Peerless XA 10s: XLS 10 + XLS 10 slave €230, zelfde concept als boven, erg veel gedaan en blaast heerlijk laag (Moet je voor de gein even op GoT zoeken), tevens is er ook een XA12s, met een grotere woofer en radiator.

Peerless CSX 257 W, €110, Mooie woofer om een bassreflex sub van te maken. Ken het geluid verder niet.

Seas W 215 NAL €116 21cm Alu membraam, voor muziek een absolute aanrader, pas gehoord (basreflex) en klonk echt prachtig. Misschien wat minder geschikt voor brute baspower, maar zeker een aanrader.

Verder heb je nog de:
Vifa 30 WD 300 €131
Vifa M22WR €116
Vifa M26WR € 133
Seas WA 254 D €149
Seas WD 255 €119
Adire Shiva, deze ken ik niet maar hoor er wel eens wat over, schijnt echt een prachtige woofer te zijn voor sub gebruik, wie kan er wat meer over zeggen?
Visaton W 250s €69
Visaton W 300s €114
Allemaal ook goed geschikt om in een B-R behuizing te plaatsen.

Natuurlijk zijn er nog meer mogelijkheden maar zal het even hier bij houden, met elk van deze woofers zal je in ieder geval een stuk muzikaler resultaat krijgen dan met je Carsub.

Deze woofers kan je trouwens allemaal (behalve de Adire) bij S&C krijgen. Een paar sub's kan je daar ook beluisteren.

Edit: 't zijn er wel een beetje veel geworden, maar het lijstje is (al zeg ik het zelf) ook erg compleet. Ga lekker simuleren met de woofers die je wel aanstaan. Zelf ben ik wel gecharmeerd van Seas, maar moet jezelf allemaal even bekijken. :)

Van de Adire Shiva weet ik inmiddels dat het echt een baskanon is, zeker in combinatie met een bijpassend 15" Passive radiator. Jammer is alleen dat de Adire niet in nederland te krijgen is, deze zul je in Duitsland moeten bestellen, deze kost ongeveer 160 euro.

Verder moet ik je toch nog even wijzen op de Eton Hexacone serie, maar deze heb ik geloof ik nu in elke active AV topic wel genoemd. ;)

Handig om hier even doorheen te fietsen, weet je meteen wat er te koop is: http://www.klingtgut-lsv.de/shop/

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 09:12 ]

Verwijderd

Bedankt Play, hier heb ik wat aan, ik vind een redelijke kwaliteit wel belangrijk, ik heb niet de meest heftige stereo installatie hier 2 sony 80watt rms boxen, maar een subwoofer lijkt me wel een mooie toevoeging, is ga dus ff kijken of ik wat moois kan vinden uit in die lijst :)

Verwijderd

Wat voor sub wil je?
Wil je een achte muzikale sub?
Wil je een "beuker" voor bloed harde bas (SPL's)?
Een combinatie?
Hoeveel ruimte kun je missen?
Heb je er een goede versterker voor? Of wil je er een actieve sub van maken (met ingebouwde versterker)?

Als we dit weten kunnen we een advies op maat geven ;)
Pagina: 1