Toon posts:

[Access] If = true

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende code welke na een input van een nummer controleert of bij Blacklist_aan een waarde staat. (Ja/Nee) en als deze dan op Ja staat (true/on) dan moet ie de messagebox geven en anders niets!

Wat heb ik fout gedaan. Volgens mij klopt het toch?
als ik = true weg laat verandert er niets aan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Private Sub Zoekenopschoolpasnummer_AfterUpdate()
Dim rs As Object
On Error GoTo fout
Set rs = Me.Recordset.Clone
rs.FindFirst "[Schoolpasnummer] = '" & Me![Zoekenopschoolpasnummer] & "'"
Me.Bookmark = rs.Bookmark
Response = dataerrorcontinue
Exit Sub
fout: MsgBox "Ongeldig schoolpasnummer"

If Me.Blacklist_aan = True Then
  MsgBox "Leerling staat op de blacklist!"
  Exit Sub
End If
End Sub

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Wat dacht je ervan om je if-statement voor de exit sub te zetten? Misschien komt 'ie dan wel in de controle terecht?

En inderdaad, een if BOOLEAN then is gelijk aan if BOOLEAN = TRUE then. |:(

edit:
probeer de volgende keer iets aan uitlijning te doen, dat helpt niet alleen anderen, maar ook jezelf!

[ Voor 24% gewijzigd door OZ-Gump op 31-03-2003 16:13 ]

My personal website

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
Private Sub Zoekenopschoolpasnummer_NotInList(NewData As String, Response As Integer)
MsgBox "Ongeldig schoolpasnummer"
Me![Zoekenopschoolpasnummer] = Null

End Sub

deze code heb ik nu gekopieerd uit een andere access applicatie van me maar nu pakt ie hem niet meer terwijl ie het in die andere wel doet?! :(

Kijk ik nu verkeerd?? B)

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

ga naar de listbox en klik op de event OnNotInList.
Dan koppelt Access de event ook pas werkelijk aan deze box.

Anders is het misschien verstandig dat je een keer iets meer tijd besteedt aan het in elkaar zetten van je vragen, want je bent wel erg afhankelijk van de werkzaamheid van de glazen bol van een ander...

My personal website

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik heb het juist ook eerst via de listbox gedaan en dan bij event geklikt op NotInList en dan opbouwen. Vervolgens dus

code:
1
2
3
MsgBox "Ongeldig schoolpasnummer"
Me![Zoekenopschoolpasnummer] = Null

erin geplakt. Maar nu geeft ie dus geen msgbox weer en hij geeft niet Null terug.

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

NotInList wordt ook alleen getriggered als er een waarde in een listbox getypt wordt die niet in de lijst staat. Als je dus bijvoorbeeld een tabel aan een listbox hangt met daarin 1, 2 en 3, en je typt er vervolgens 7 in, gevolgd door een <enter>, dan zal de NotInList getriggered worden. Verder zou ik zeggen: gebruik eens een paar breakpoints om in je code te kijken wat er gebeurt en hoe het er gebeurt...

Jou probleem is van een redelijk simpel niveau, maar je schijnt er niet uit te kunnen komen...? Hoeveel ervaring met programmeerwerk heb je? Verder vind ik het erg jammer dat je niks doet met de tips die je gegeven worden in de eerste (antwoord) post.

My personal website

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:01

Boss

+1 Overgewaardeerd

Waarom gebruik je niet gewoon DCOUNT() en dan bij >= 1 (dus hij bestaat) de melding te geven? Dan heb je geen recordset object nodig wat de boel onnodig complex maakt.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:38
Je gebruikt je form om door een recordset heen te bladeren. Je wil nu testen op één van de values uit de recordset.

Het lijkt met logischer om die msgbox dan in de AfterUpdate van het betreffende control op het form te stoppen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet veel ervaring met Access,
maar dit heb ik van mijn docent geleerd op mijn school.

Het probleem is op miraculeuze wijze opgelost. Laptop uitgezet en dag later weer aan en hij werkt. Snap dus niet hoe het komt. Maar alles werkt dus nu.

Bedankt voor alle hulp en mijn excuses voor de eventuele 'overlast'
Pagina: 1