Sick Nick : " K, ik ben net wakker en ik geef mijn ongelijk nu toe, jammer alleen dat ie het niet kan lezen. Wanneer komt ie m'n spullen halen"
[ Voor 5% gewijzigd door [BoSS] op 31-03-2003 15:08 ]
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Hoe groter de capaciteit, hoe langer ze op één lading meegaan.
B_O_S_S: als je over 1.2 V praat heb je het over spanning, stroomsterkte doen we in Ampères enzo
[ Voor 28% gewijzigd door Korakal op 31-03-2003 14:52 ]
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door connected op 31-03-2003 14:52 ]
Uit financiële overwegingen kan ik me voorstellen dat het zonde is om dure, hoge capaciteitsbatterijen aan te schaffen voor een apparaat wat heel weinig energie verbruikt. Feit blijft dat dat niet uitmaakt.
Simpel gezegd, de spanning is hetzelfde als anderen batterijen en het Ampèrage wat gevraagt kan worden door een apparaat kan maximaal 1800mAh zijn. Onzin dus
1800 mAh > milli-ampère-uur, dus stroomsterkte x tijdseenheidVerwijderd schreef op 31 March 2003 @ 14:51:
het is toch zo dat een batterij 1800 mA kan leveren? en toch niet geeft?toch... correct me if i`m wrong...

mm wel nice samen 20 euro,
ik denk dat ik me duracellletjes omga ruilen tegen deze 2 dingen
maar zijn wel 1300 MiA , 600 minder dan die duracelltjes...
Sick Nick : " K, ik ben net wakker en ik geef mijn ongelijk nu toe, jammer alleen dat ie het niet kan lezen. Wanneer komt ie m'n spullen halen"
Verwijderd
Verwijderd
dus niet dat er 1'tje leeg is, en dat je die dan alvast in de lader stopt.
Verwijderd
Ik heb zelf deze ook voor mijn PDA en het werkt echt fijn. Die prijs leek me wel hoog, ik kan me herinneren dat de Mediamarkt ze voor minder had.
jep bedanktVerwijderd schreef op 31 March 2003 @ 14:56:
let wel, ze moeten in paren worden opgeladen !!
dus niet dat er 1'tje leeg is, en dat je die dan alvast in de lader stopt.
is onder controle ik koop eenm nieuwe laderSmartDoDo schreef op 31 March 2003 @ 14:56:
Je moet er wel op letten dat die oplader ook 1800mAh kunnen opladen. Anders heeft het bij mijn weten nog geen zin, of het duurt héél lang voor ze opgeladen zijn.
dat dacht ik dus ook, die site van mediamerkt is echt onduidelijk zeg damn waar staan de batterijen??Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 14:57:
mAh heeft niks met amperage te maken, een Ampere x een volt x een uur is gewoon het aantal Joules dat een batterij kan leveren. Dus hoe lang de batterij meegaat. En het kan toch wel fijn zijn om die 'dure' batterijen te kopen, al is het maar omdat deze NiMH dingen ook geen geheuegeneffect hebben volgens mij...
Ik heb zelf deze ook voor mijn PDA en het werkt echt fijn. Die prijs leek me wel hoog, ik kan me herinneren dat de Mediamarkt ze voor minder had.
[ Voor 40% gewijzigd door Sir Vega op 31-03-2003 15:01 ]
mAh is het aantal ampère per uur dat geleverd kan worden. Dat heeft wel degelijk met de stroomsterkte te maken die maximaal geleverd kan worden.Verwijderd schreef op 31 maart 2003 @ 14:57:
mAh heeft niks met amperage te maken, een Ampere x een volt x een uur is gewoon het aantal Joules dat een batterij kan leveren. Dus hoe lang de batterij meegaat. En het kan toch wel fijn zijn om die 'dure' batterijen te kopen, al is het maar omdat deze NiMH dingen ook geen geheuegeneffect hebben volgens mij...
...
Bijvoorbeeld 1 uur lang 1800mA of 10 uur lang 180mA
NiMH heeft volgens sommigen trouwens wel een geheugeneffect, ik zal eerlijk zijn ik weet het niet. Zo ja, dan moet het minimaal zijn bij NiMH
Verwijderd
Ik heb me altijd afgevraagd hoe het komt dat niet-oplaadbare AA batterijtjes altijd 1.5 Volt zijn en de oplaadbare 1.2 Volt.
Iemand enig idee hoe dit komt ?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2003 16:13 ]
Aangezien oplaadbare batterijen pas later dan conventionele op de markt zijn gekomen zou het kunnen zijn dat deze gelijk het predicaat 1,2 Volt hebben gekregen.
Let wel, dit is slechts mijn "theorie", of het echt zo is weet ik niet.
Wat tweak_dude dus zegt
[ Voor 6% gewijzigd door SmartDoDo op 31-03-2003 15:12 ]
Dat vrij snel dalen naar 1.1 V is niet waar. Ze beginnen zelfs boven de 1.5 V en dalen dan langzaam naar een spanning waarop ze niet meer bruikbaar zijn (dat zou inderdaad 1.1 V kunnen zijn, afhankelijk van je apparatuur).tweak_dude schreef op 31 March 2003 @ 15:11:
"Gewone"alkaline batterijen beginnen bij 1,5 V en dalen vrij snel naar +/- 1,1 V. Oplaadbare batterijen beginnen bij 1,2 volt maar blijven veel langer dit voltage leveren (correct me if i'm wrong)
NiMH en NiCd blijven langer op 1.2 volt, en dat daalt heel snel wanneer ze bijna leeg zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door pinockio op 31-03-2003 15:15 ]
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
Verwijderd
Ja, ik zit ook te twijfelen, maar volgens mij was NiMH zonder geheugeneffect. Het beste is natuurlijk Li-ions, maar die zijn bij de Mediamarkt helaas niet te koop (toen ik er was iig).
Reactie op Sir Vega: de Mediamarkt heeft een butsite. Er staan alleen een paar aanbiedingen op, de rest ligt gewoon in de winkel. Ze hebben redelijk wat winkels, dus als er een bij je in de buurt ligt, zou ik gewoon even gaan kijken. Aan de andere kant, die 13 euro is zo weinig, als de winkel op een uur rijden ligt, zou ik het niet doen
4 1800 mA accu's plus microprocessor gestuurde lader voor ongeveer 38 euro
Lader kan ook in de auto worden gebruikt en je kan de acuu's erin laten zonder dat deze stuk gaan (das ook erg handig). laad in ongeveer 3 uur
Dat klopt jareactie op smartDoDo, dit betekent dat een 800mAh batterij gewoon korter het aantal mA kan leveren. De eenheid mAh is mA x aantal h, en dus niet mA/h!
NiMH heeft wel degelijk een geheugeneffect, zij het alleen een stuk minder dan NiCD. Pas bij Lithium batterijen is het geheugeneffect zo minimaal dat het te verwaarlozen is, alleen bestaan er geen lithium penlites, omdat een lithiumcel rechthoekig is...SmartDoDo schreef op 31 March 2003 @ 15:00:
[...]
NiMH heeft volgens sommigen trouwens wel een geheugeneffect, ik zal eerlijk zijn ik weet het niet. Zo ja, dan moet het minimaal zijn bij NiMH
Korakal, ik geloof je graag
Verwijderd
Levensduur (en daaraan verbonden slijtage) is iets anders dan geheugeneffect.Verwijderd schreef op 31 maart 2003 @ 15:30:
Ik kan me nu herinneren dat de normale NiMH batterijen van mijn nokia 3310 inderdaad na een (lange) tijd brak werden, en vervangen moesten worden. Ze hebben toch iets van een levensduur, kijk maar op GSM-sites.
Als je een nieuwe NiCd batterij halfvol weer gaat opladen, wordt de capaciteit gehalveerd. Dat is bij een NiMH batterij niet het geval, maar na een jaar intensief gebruik is zo'n batterij gewoon versleten, de capaciteit neemt dan geleidelijk af.
Een batterij heeft een maximum aantal laadcycli, laad je een batterij halfvol op, dan slijt hij dus twee keer zo snel als dat je hem elke keer pas leeg oplaadt.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Het was lastig om er een onderbouwing bij de vinden, maar http://www.zbattery.com/zbattery/memoryeffect-pf.html legt het volgens mij wel redelijk uit...SmartDoDo schreef op 31 March 2003 @ 15:24:
offtopic:
Korakal, ik geloof je graagalleen ik weet gewoon dat als ik ga zeggen wat jij zegt er altijd mensen zijn die me dan niet geloven. Het bekende ja/nee spelletje. Kun je onderbouwen dat NiMH wel geheugeneffect heeft? Linkje ergens naartoe ofzo
ThanksKorakal schreef op 31 March 2003 @ 15:57:
[...]
Het was lastig om er een onderbouwing bij de vinden, maar http://www.zbattery.com/zbattery/memoryeffect-pf.html legt het volgens mij wel redelijk uit...