wil een nieuw systeempje kopen... need some tips!

Pagina: 1
Acties:

• ddofborg
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-02 09:52
Hallo tweakes,

Ik ben van plan om op HCC een nieuw systeempje te kopen. En omdat ik niet precies weet welke hardware beste prijs/kwaliteit verhouding heeft, heb ik jullie hulp nodig :)

Waarvor ga ik het gebruiken
Dit systeem wrodt vooral gebruikt als Windows 2000/2001 desktop-workstation. Dus de meeste applicaties zullen zijn: MS Office, PhotoShop, Visual Studio, Delphi, MSIE...
Veel games worden er niet op gespeeld.

Tips nodig over
- moederboard,
- processor,
- videokaart,
- monitor,
- soundkaart,
- harddisk,
- geheugen,
- netwerk kaart.

Ik wou eerst een Duron proc. kopen, en als de T-Birds wat goedkoper werden die erin zetten... mijn mobo moet dus Duron/T-Bird comp zijn. (Ik weet of dit verstandig is, misschien is het beter om gelijk een T-Bird te kopen? :?)
IK ben niet van plan mijn systeem zwaar over te klokken, maar een beetje overklokken zou niet gek zijn }:) :)

Omdat ik niet al te veel games op ga spelen, hoef ik waarschijnlijk niet een hele snelle videokaart te hebben.
Maar ik ga waarschijnlijk wel voor OpelGL/DirectX programma's maken... (ik wil dus niet al te dure videokaart :?)

Zelf dacht ik aan een 19" scherm (Iiyama of Philips zijn wel goed geloof ik, iemand nog een tip voor een ander merk? :?)

Ik ga wel een beetje geluid bewerking doen (niet op pro nivo, maar toch). Ik moet wel een beetje redelijke soundkaart hebben (eentje met niet al te veel ruis :))
Hij moet natuurlijk niet te duur zijn... iets van f 250,-
Welke moet ik nemen, SBLive of Terratec :?. Heeft iemand nog een andere goede?

Waarschijnlijk wordt het een Array van twee harddisken... 2x40Gb ofzo... hij moet wel een beetje snel zijn, maar niet al te duur natuurlijk... welke merk kunnen jullie mij aanraden :?

256 MB RAM lijkt mij wel redelijk voor Windows 2000/2001, misschien wordt het 384/512 MB, omdat het geheugen toch al goedkoop is :)
Welke geheugen moet ik nemen? 133 of 150? Is er een groot verschil tusssen deze twee? En ondersteunt mijn modo (die jullie gekozen hebben :)) het :?

En natuurlijk een netwerk kaart. Minimaal 100 Mbit, (hij wordt op het netwerk van UT gebruikt). Ik er wel eentje hebben, die niet al te veel CPU belast bij het downloaden met 10 MByte per sec.
Ik heb gehoord dat 3Com's een speciale CPU'tjes op de kaart hebben om de proc. minder te belasten...
Iemand een idee voor een goed kaartje :?

Nou, dat was het geloof ik... als ik nog iets mis, dan hoor ik het graag!!!

Alvast bedankt,
DD

• BNX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-08 23:34

BNX

6 dingen:

1.Processor: AMD Thunderbird 800 (lekker over de gig overklokken!)

2.GeForce2 MX 32MB (prijs/kwaliteit toppertje), maar omdat je niet gamed, zou ik voor een Matrox G400 of 450 gaan!

3. IMB 30 Gb 7200rpm ATA100 2MB cache harddisk (zeeeeeeeer snel)

4.Abit KT7-raid (is ATA100)

5. 256 Mb intern (wel 2*128=+/- 350 piek)

6. Bespaar niet op de monitor. Zelf zou ik gaan voor de leuke Iiyama J900MT1 of zoiets, is 19" en 1280x1024@85Hz... (+/- 800 piek)

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mobo: MSI K7T pro 2 (de pro 2 heeft multiplier settings via bios)
CPU: maximaal tbird 900 (prijssprong 200 piek naar 950)
Video: matrox g400 (beste beeld, Je moet aleen even iemand anders vragen hoe deze is in OpenGL, hoorde iemand roepen dat hij daarin niet zo super is)
Monitor: pyama of philips 17 of 19", maar pak niet de 'goedkope' modellen, zijn gewoon veel minder mooi
sound: Terratec DMX fire 1024 is wel redelijk, optisch out en 2 kanalen speaker out enzo (en dat voor 150 piek)
Hardisk: 2xIBM DTLA 30 of 45 GB
raid: (ik soldeer wel een ultra 100 van promise om, heb gister ff op een 386sx16 kapot mobo geprobeerd en dat lukt me wel (30 seconden klaar ofzo)
Abit hotrod?
geheugen: Kingston spul is nu al vanaf 268 piek te vinden, weet je zeker dat je kwaliteit hebt (cas2 enzo)
netwerk: heb zelf een 3com 905C tx van het CIV, werkt perfect ook full duplex op campusnet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-08 22:14

duderuud

Sliden is koel

Had AMD geen problemen met Photosoep? Zaten toch een hoop Intel-instructies in? (Ofwel, photosoep is heel traag met een amd-proc)

Motor-Forum.nl

• ddofborg
weet iemand hoe het zit met de GeForce videokaarten? Ik hoorde net, dat ze een wazig 2D-beeld hebben... hoe erg is dat?

DD

• ddofborg
Opzich is dit wel genoeg, maar nog een paar tips zou niet gek zijn :)

DD

• Gugger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 21:29
Als je niet veel gamed, zou ik toch zeker de Radeon overwegen ipv een Geforce. Ik geloof dat die beter 2D beeld hebben.

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

Verwijderd

heb je ook nog een budget?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:13

Dark

who tweaked the light?

teraflops supercomputer
http://www.digit-life.com/news.html#973806353 >:) lekker voor koetje ook ;)

• ddofborg
mijn budget... 3 duizend ofzo...

ff over videokaarten... is het 2D-beeld van GeForce echt een stuk slechter?

PS: misschien is het verstandig om te wachten tot de dual-adm systemen (mobo's) uit zijn... opzich heeft dit systeempje geen haast...

DD
Pagina: 1