Toon posts:

[wireless] Schotel of Flatpanel?

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik vraag me af of jullie weten wat het verschil is?

Ik zal het even uit leggen. Ik heb zoiezo een RP-SMA KIT nodig om aan me Sitecom aan te sluiten voor de antenne.. Nu weet ik niet hoe dat bij een schotel zit (ze zijn vandaag gesloten kan morgen pas bellen , maar misschien weet iemand dat hier)

Tussen een Flatpanel en een schotel zit een heel groot prijsverschil en ook dBI verschil van 9!

Ik heb dus op routershop.nl dit gevonden:
4040 Flatpanel Pole-mount antenne + RP-SMA KIT
15 dBi Gain
18 X 18cm
Robuuste Flatpanel antenne voor binnen en buiten
Gewicht : 1,2 Kg
40 graden "spread"
Best getest Technische dienst NetwerkShop
INCLUSIEF 2,5 meter kabel + connectoren
Geschikt voor oa Linksys WMP11 en Draytek
Fixed N-female
pa4DRS
Euro 153,51incl Euro 129,00 excl
En op http://www.kok-electronics.com/
2.4 GHz 91 cm schotel antenne
Versterking: 24 dBi
Openingshoek: 10 deg (3dB)
Connector: N-type male aan 0,5 m pigtail
Afmetingen: 91 cm x 91 cm
Euro 112.00
Als ik logisch ga denken neem ik natuurlijk die Schotel! Wel natuurlijk even overleggen waar die buiten komt .. misschien op de garage ofzo.. :D

Wat wordt mij aangeraden? Ik wil gewoon een goede afstand halen , en vooral buiten geen gezeur met 'ow kep hier geen bereik!', want met 24 dBI kon je toch ruim 5 KM halen? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2003 13:39 . Reden: vond het leuk om jullie te plagen en lekker te editen ;) lekker de mysql server overbelast laten raken met edit's :P ]

• vanwegen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 11:42

vanwegen

-:|:-

Schotel heeft als nadeel dat het zijn signaal in een parabolische vorm zend/ontvangt. Schotel antennes worden darom in principe alleen in peer-peer opstellingen gebruikt.

De platte antenne zal veel meer rondom omnidirectioneel ontvangen en zenden.

Ik zou voor de platte gaan.

En toen was m'n signature weg :(

Verwijderd

Topicstarter
Is de afstand verschil niet erg groot ? 24 dBi haalde je toch ruim 5 KM en met 15 dbi 800 meter. Zend dan de schotel niet meer?

Wat is parabolische/omnidirectioneel vorm .(nieuwe termen :)).

Verwijderd

Nee die schotel zend zeker niet meer.....het vermogen van je kaart blijft het zelfde! Het verschit zit in de manier waarop het vermogen benut wordt.

Het vermogen bij het Flatpanel wordt rond het paneel verdeelt maar dan nog het meest aan de kant waar de grote vlakke zijde zitten. (parabolische)

Het vermogen bij de schotel wordt maar naar 1 richting gestuurd. (omniDIRECTIONEEL) Deze is meer geschikt om grote afstanden te overbruggen tussen twee punten.

Verwijderd

Topicstarter
I get it.. dan gaan we maar voor het Flatpanel.. leek me wel stoer zo'n schotel op me dak :P

• vanwegen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 11:42

vanwegen

-:|:-

omni = meer rondom, dat bedoelde ik eigenlijk bij de platte.

Antennes zenden altijd in een parabolische vorm, de vorm van de parabool is afhankelijk van de antenne.

De platte zal meer rondom zenden, de schotel meer in 1 richting.

Overigens is het wel zo dat als je grotere afstanden of veel obstakels wil overbruggen je de volgende dingen kan doen:

- vermogen verhogen (powerrrrrrr !!!!) dus in plaats van de standaard 32 miliwatt naar 100 of 200 milliwat gaan.
- Richten met antennes (vermogen bundelen)
- Werken met apparatuur met een hogere gain (=ruisonderdrukking)

Natuurlijk moet je dit bij zowel zender als ontvanger toepassen , anders helpt het natuurlijk nix ! :)

En toen was m'n signature weg :(

Verwijderd

Topicstarter
Beetje klote om bij een PCMCI dat allemaal in te stellen :)

Ik hou het denk ik toch maar op de Flatpannel :D

Thanks voor jullie advies..

Hokes pokes..weg schotel :P

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 20:24

[ash]

Cookies :9

Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 13:45:
Nee die schotel zend zeker niet meer.....het vermogen van je kaart blijft het zelfde! Het verschit zit in de manier waarop het vermogen benut wordt.

Het vermogen bij het Flatpanel wordt rond het paneel verdeelt maar dan nog het meest aan de kant waar de grote vlakke zijde zitten. (parabolische)

Het vermogen bij de schotel wordt maar naar 1 richting gestuurd. (omniDIRECTIONEEL) Deze is meer geschikt om grote afstanden te overbruggen tussen twee punten.
Dus antennes hebben geen versterkende eigenschappen :? :X :X

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:42
Een antenne versterkt het signaal WEL, waarom denk je dat ze anders '19dB' enzo aangeven bij n antenne? juist;-)
Het is wel zo dat er flink verschil is on de verdeling van het vermogen.. n yagi antenne richt bijvoorbeeld het grootste deel van het vermogen in n bundel van 10 graden ongeveer, terwijl n omni het signaal 360 graden rondom en ongeveer 20 graden verticaal uitstraalt.

Het voordeel van n grote antenne is dat niet alleen het verzonden signaal met bijvoorbeeld 20dB versterkt wordt, maar ook het ontvangen signaal wordt met 20dB versterkt.. Daarom kan je ook beter n sterke antenne nemen en n AP met weinig vermogen, dan n AP met hoog vermogen en zwakke antenne.

[ Voor 30% gewijzigd door FatalError op 31-03-2003 14:05 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

de flatpanel heeft een grotere ontvangsthoek waardoor uitrichten eigenlijk niet nodig is.

Bij een schotel zul je zowiesogoed moeten uitlijnen en zul je rekening moeten houden met de fresnel. Dit is een soort van boog die tussen punt a en b ontstaat. Als er ergens is die boog een boom of gebouw staat zal dit een redelijke storing zijn en het bereik zal dalen.Je zal dus niet alleen een free line of sight moeten hebben maar ook daarom heen iets van 20 meter vrij.

Verwijderd

Nee een antenne heeft geen versterkende eigenschap op een zin van dat je vermogen omhoog gaat! Wel kan hij er voor zorgen dat je vermogen dat je kaart levert optimaal gebruikt wordt.

Bij het zelfde vermogen zal een 27db antenne beter presteren als een 15db antenne, dit is natuurlijk wel afhankelijk waar voor de antenne gebruikt wordt en wat voor type het is.

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 20:24

[ash]

Cookies :9

Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 14:11:
Nee een antenne heeft geen versterkende eigenschap op een zin van dat je vermogen omhoog gaat! Wel kan hij er voor zorgen dat je vermogen dat je kaart levert optimaal gebruikt wordt.
Tuurlijk, de zendamateurs zitten er al jaren naast :? lees eens het reken voorbeeld onder 1.41 op de volgende pagina: http://www.wirelessleiden...-bin/moin.cgi/RegelGeving

(hmm 30 mW max output kaartje + 8 dbi antenne levert 100 mW.... :X :X :X)
Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 14:11:
Bij het zelfde vermogen zal een 27db antenne beter presteren als een 15db antenne, dit is natuurlijk wel afhankelijk waar voor de antenne gebruikt wordt en wat voor type het is.
Je spreekt jezelf tegen :) , doordat de antennes verschillend zijn hebben ze een andere versterkingsfactor. :+

Verwijderd

hmmm....nou ja ik zit dan bijna goed :+

Verwijderd

Topicstarter
Ok thanks voor jullie advies :)

Sattaliet moet ik dus gebruiken voor een peer to peer,
en die flatpanel toch maar aanschaffen :)

Me kamer wordt zo langzamerhand een hi-tech kamer :)

Nu nog een electronisch bed :P
Pagina: 1