Toon posts:

Xoops, PHPNuke, Postnuke, PHPwebsite wat is het verschil??

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi! ben druk bezig met een evaluatie van Xoops, PHPNuke, Postnuke en PHPwebsite, maar het wordt me maar zeer traag duidelijk wat nu de precieze verschillen tussen de drie systemen zijn. Na installeer- en veel leeswerk Weet ik wel:

PHP-Nuke - oud, lelijk, maar veel modules en brede gebruikersgemeenschap http://www.phpnuke.org
Postnuke - echt open ontwikkelmodel, makkelijker te installeren dan PHPnuke http://www.postnuke.com
Xoops - informeler systeem, mooie avatars, gebaseerd op 'classes' (maar wat betekent dat?? http://www.xoops.org
PHPwebsite - eenvoudiger te vormgeven dan de andere drie (nog niet geinstalleerd) http://phpwebsite.appstate.edu/

Heeft iemand ervaring met deze systemen? Wil je dat hier posten? Thanks!

P.S. zou een kort cms-overzicht niet een goed idee zijn voor de FAQ??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 12:18:
Xoops - informeler systeem, mooie avatars
Erm ik neem aan dat dit niet de hoofdoverweging is om zo'n portal te nemen? :P

die avatars dan heh :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2003 12:20 ]

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 00:06

Pelle

🚴‍♂️

Meer iets voor SA dit :)

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 17:22

Creesch

bla bla!

De vraag is meer wat je er mee wil doen ?

Mischien ook een id is trouwens om te kijken naar de portal systemen ontwikkelt voor phpBB als je alleen een site wil die samenwerkt met je forum.

Verwijderd

Topicstarter
Hee thanks alvast voor de replies ik wil er mijn Linux gamingsite http://www.penguinpower.nl mee automatiseren. Die bestaat nu uit een grote verzameling platte html en php-includes. Het uiterlijk mag grotendeels veranderen, de content ga ik handmatig (via het cms) overzetten in de db.

PHPbb is te beperkt voor die toepassing... :/

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07-2025

Quinie

.nl

PHP-NUke -> werkt wel lekker maar

- 1 persoon die progt. (en moet nogal een ego tripper zijn)
- Niet echt safe
- Veel modules en andere handige dingen

post-nuke

- meerder programmeurs
- veiliger
- minder modules
- mijn voorkeur

maar goed je weet van allemaal dat ze het kunnen wat jij wilt anders noem je ze niet.
dus is het een erg persoonlijke keuze...

P.S. zou een kort cms-overzicht niet een goed idee zijn voor de FAQ??

gratiz CMS of ook betaalde.. en hoe kort denkje dat het lijstje dan wordt ;) :P Dit is niet te doen gratiz misschien net een beetje met veel tijd. maar anders. Een CMS moet je kiezen naar jouw wensen. en niet door wat er op de markt is. een veel gemaakte fout bij het kiezen van een CMS. misschien daarom ook dat er laatst dat mooie nieuws item was over het 40% gebruik (ofzo) van de aangeschaftte CMS-en

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ja gelijk heb je :) Ik bedoel dus een overzicht van gratis cm-systemen, omdat dat meer in de tweakersdoelgroep ligt denk ik zo.

Het lijkt me dat je met de zeven grootste in de FAQ al klaar bent: (e)Xoops, PHPnuke, Postnuke, Xaraya, Midgard, eZ Publish, phpwebsite

Gewoon een klein verhaaltje met standaardkenmerken van deze systemen, en jouw opmerking dat je cms moet kiezen aan de hand van kenmerken, niet beschikbaarheid. Het zou mij enorm hebben geholpen, ben nu nog steeds aan het experimenteren (met Xoops vanavond, wel mooi systeem trouwens!)

Oh en tips over de systemen uit mijn eerste post worden nog zeeeeer op prijs gesteld hier!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 15:52
Ikzelf ben samen met een vriend ook bezig aan een CMS en kijken naar de andere CMS'en vind ik zelf Mambo Open Source het best, mijn CMS zelf moet een kruising worden.

Zelf hebben alle genoemde CMS'en naar mijn idee nogal een non-professioneel 'imago', want ze zijn wel leuk toepasbaar enzo, maar missen functies voor grote sites of sites die zakelijker zijn.

|>

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07-2025

Quinie

.nl

Simon schreef op 31 March 2003 @ 20:05:
..
Zelf hebben alle genoemde CMS'en naar mijn idee nogal een non-professioneel 'imago', want ze zijn wel leuk toepasbaar enzo, maar missen functies voor grote sites of sites die zakelijker zijn.
Ik twijFel hier aan vaak zijn open source CMS een goed alternative ook voor bedrijven. Postnuke krijg bv binnenkort Ldap ondersteuning.

Voor de rest kan ik me niks voorstellen wat een Free-CMS niet kan en een Pay-CMS wel. Ik zou graag wat voorbeelden horen zodat we hier eens van gedachten over kunnen wissellen. Want naar mijn mening zijn de kosten voor een Free-CMS bijna nul en hou je als bedrijf dus geld over (wat anders naar Pay-CMS zou gaan). Hiervoor kun je best wat maatwerk (laten) doen. En juist omdat de code open source is is dit zeer toegankelijk voor bedrijven.

TS: Xoops is idd wel leuk maar mist in mijn ogen meer features die je wel vind in de andere CMS-en. dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn zoals ik al eerder aangaf. Het is maar net of je de features gebruikt.

Xaraya:P is een postnuke vork en dus grotendeels postnuke. ben er nog niet achter waar de verschillen zitten :) zelfs tijdens de installatie stond er nog postnuke boven. Weet niet of dat nu nog zo is mijn test is 6 maanden terug :).

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

• Creesch
  • Laatst online: 20-09 17:22

Creesch

bla bla!

gisteren niet genoemd omdat het nog niet af is, maar opzich is het wel even leuk om deze te noemen:
http://sourceforge.net/projects/reax is van een ontwikkelingsteam @ een forum waar ik redelijk veel kom en is er speciaal op toegericht om volledig aanpasbaar te zijn door de gebruiker dit door middel van de gebruikelijk modules maar in layout je kan volledig zelf de layout bepalen waar het bij andere cms/portals vaak blijft steken op een vrij vaste layout die moeilijk aan te passen.
tenminste als ik de devvers mag geloven :P

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 22:21
Kijk ook eens naar Typo3, zie http://typo3.com/

Schijnt erg goed en uitgebreid te zijn(en open source).. :)

Verwijderd

Ik heb zelf nu 'n paar maanden m'n site draaien, met Postnuke & 't bevalt me prima! Ik ben als totale nOOb begonnen & binnen 'n paar weken had ik alles al redelijk onder de knie. Het installeren is trouwens ook vrij makkelijk, zeker als je 't vergelijkt met PHP-Nuke. Wat updates betreft, komen er regelmatig patches uit, dus de scripts zijn behoorlijk secure. De exploits die waren ontdekt, waren overigens niet echt ernstig.

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-01 23:41

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Wat vond je moeilijk aan PHPnuke dan? Ik had wat problemen 'm werkende te krijgen omdat ik ergens een PHP.ini setting niet goed had staan (en jah, dat word dan idd weer nergens vermeld) maar afgezien daarvan draaide het binnen 5 minuten. Ff uitpakken, sql database opstarten en vullen, en voila....

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Verwijderd

probeer nedengine eens.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 12:24

we_are_borg

You will Comply

Ik gebruik zelf MyPHPNuke. Is een leuk pakket met een paar extra's. Zeer gemakkelijk te instaleren met behulp van de readme en de install file. Binnen 10 minuten draaide het, ik gebruik het nu overal waar ik een CMS nodig heb.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 18:04

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Huhmz.

Ik ben nu bezig voor de bieb van de Erasmus de huidige site om te zetten naar Zope/Silva, in eerste instantie hou ik totaal niet van kant-en-klare CMS systemen, maar moet zeggen dat als je iets makkelijks wilt hebben en niet te veeleisend je op zich een heel end hiermee kunt komen. Voor eenvoudige dingen is het werkelijk prima.

Als je dan weer uitgebreidere dingen erin wil pluggen kan dat ook met Zope (http://www.zope.org). M.b.v. Silva kunnen weer documenten vanuit verschillende formaten worden geim- en exporteerd en worden weergegeven op de site.

Verder ondersteunt Zope een of andere D(T)ML)-taal, zodat je - schijnt - heel makkelijk verbindingen kunt maken met databases e.d. Maar zope zelf doet stiekeme beweringen dat hun eigen opmaaktaal natuurlijk de beste is. Oja, er wordt ook nog volop XML ondersteund.

Conclusie: handig CMS gebeuren dat Zope en eenvoudig in gebruik icm Silva-tool (http://www.zope.org/Members/faassen/Silva).

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Verwijderd

Ik heb zelf goede ervaringen met post nuke!! MyPHPNuke vond ik nog teveel kinderziektes hebben..

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 11:51

Tjark

DON'T PANIC

Senser schreef op 02 April 2003 @ 23:44:
Kijk ook eens naar Typo3, zie http://typo3.com/

Schijnt erg goed en uitgebreid te zijn(en open source).. :)
Zeker nu versie 3.5 uit is.
Erg degelijk, mooi en goed systeem, alleen niet voor n00bs. 't is iets meer wat een prof webbedrijf voor klanten kan gebruiken zonder zich te hoeven schamen (ooit van een webbedrijf gehoord wat een klant een portal van post/phpnuke aanbiedt? (hoop 't niet eerlijk gezegd))

*insert signature here

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Een goede vriend van me heeft net versie 2.0 van zijn weblog-CMS Nucleus uitgebracht. Het is sinds enkele maanden een SourceForge project (dus GPL).

Voordelen: het is ondertussen vrij volwassen en het is gemaakt door iemand met een degelijke informatica-opleiding :)
Nadelen: ik zou er niet meteen weten aangezien ik noppes ken van MySQL en PHP :p

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

TaXaN schreef op 08 April 2003 @ 01:04:
Een goede vriend van me heeft net versie 2.0 van zijn weblog-CMS Nucleus uitgebracht. Het is sinds enkele maanden een SourceForge project (dus GPL).

Voordelen: het is ondertussen vrij volwassen en het is gemaakt door iemand met een degelijke informatica-opleiding :)
Nadelen: ik zou er niet meteen weten aangezien ik noppes ken van MySQL en PHP :p
ziet er iig leuk en gemakkelijk uit... ik zal eens even wat testen hiermee.... :)

Deze plek is te koop.

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 22:21
TjarkVerhoeven schreef op 08 April 2003 @ 00:46:
[...]
Zeker nu versie 3.5 uit is.
Erg degelijk, mooi en goed systeem, alleen niet voor n00bs. 't is iets meer wat een prof webbedrijf voor klanten kan gebruiken zonder zich te hoeven schamen (ooit van een webbedrijf gehoord wat een klant een portal van post/phpnuke aanbiedt? (hoop 't niet eerlijk gezegd))
Ja klopt. Niet echt te vergelijken met PHPNuke e.d.

Je zit waarschijnlijk ook met relatief hoge hostingkosten omdat je bij de meeste ISP's een dedicated server moet hebben..

• [ash]
  • Laatst online: 23-08 12:03

[ash]

Cookies :9

Ik maak zelf gebruik van PHP Nuke, versie 5.0, ik heb hem helemaal aangepast naar mijn wensen en heb de meeste modules overhoop gegooid, ben nog steeds niet helemaal klaar (maar wanneer is een website wel af ;)). Verder heb ik PHP nuke tot aan het bot uitgekleed, zodat ik een compacte site heb verkregen. Zie mijn link in mijn sig (hosting provider kan traag zijn :()

Maar waarom ik gekozen heb voor PHP-Nuke ?, in de tijd dat ik de site ging opzetten was al gauw duidelijk dat ik een CMS systeem wilde hebben die a) gratis was en b) gebruik maakt van PHP en MySQL. Ik kwam toen uit op twee kandidaten, Post-Nuke en PHP-Nuke. Ik heb met beide pakketen één week gespeeld (zeg maar gekloot) en heb uiteindelijk gekozen voor PHP-Nuke. Post-Nuke was naar mijn idee te log en niet zo eenvoudig te doorgronden als PHP-Nuke.

Verwijderd

[ash] schreef op 08 April 2003 @ 09:20:
Ik maak zelf gebruik van PHP Nuke, versie 5.0, ik heb hem helemaal aangepast naar mijn wensen en heb de meeste modules overhoop gegooid, ben nog steeds niet helemaal klaar (maar wanneer is een website wel af ;)). Verder heb ik PHP nuke tot aan het bot uitgekleed, zodat ik een compacte site heb verkregen. Zie mijn link in mijn sig (hosting provider kan traag zijn :()

Maar waarom ik gekozen heb voor PHP-Nuke ?, in de tijd dat ik de site ging opzetten was al gauw duidelijk dat ik een CMS systeem wilde hebben die a) gratis was en b) gebruik maakt van PHP en MySQL. Ik kwam toen uit op twee kandidaten, Post-Nuke en PHP-Nuke. Ik heb met beide pakketen één week gespeeld (zeg maar gekloot) en heb uiteindelijk gekozen voor PHP-Nuke. Post-Nuke was naar mijn idee te log en niet zo eenvoudig te doorgronden als PHP-Nuke.
mooie clansite IMHO [ash] , lekker 'clear' layout. Ik ben zelf ook aan het kloojen met CMS-en. Btw, had jij al kennis van PHP voordat je begon met phpnuke? Kben wel handig met HTML maar php heb ik (nog) geen brood van gegeten.

Ook het vermelden waard: Land Down Under CMS. Mn eigen site draait ook LDU check het url in mn sig. Op zich is het een eenvoudigere versie van PHP-nuke.

• Acolyte57

Acolyte57

TjarkVerhoeven schreef op 08 April 2003 @ 00:46:
(ooit van een webbedrijf gehoord wat een klant een portal van post/phpnuke aanbiedt? (hoop 't niet eerlijk gezegd))
Uh, nu je het zegt, dat heb ik eerlijk gezegd wel vaker gezien :)

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• [ash]

[ash]

Verwijderd schreef op 08 April 2003 @ 11:09:mooie clansite IMHO [ash] , lekker 'clear' layout. Ik ben zelf ook aan het kloojen met CMS-en. Btw, had jij al kennis van PHP voordat je begon met phpnuke? Kben wel handig met HTML maar php heb ik (nog) geen brood van gegeten.

Ook het vermelden waard: Land Down Under CMS. Mn eigen site draait ook LDU check het url in mn sig. Op zich is het een eenvoudigere versie van PHP-nuke.
Had zelf al best veel ervaring met php, voordat ik aan PHP-Nuke begon had ik een webbased applicatie geschreven voor een incassobureau in php in combinatie met mySQL.

Zonder enige php kennis is PHP-Nuke niet eenvoudig 'te customisen'

Je site ziet er aardig uit, alleen een beetje te druk voor mij. 8)

Verwijderd

ja ik zocht dus ook een zoiets(die site is inmiddels weer ofline) maar kwam dus uit bij phpnuke...ff verder zoeken en vond die andere ook allemaal. Ik vond de nuke's beter dan de xoops....maar het verschil tussen postnuke en phpnuke vond ik niet echt. Gewoon voor phpnuke gekozen..werkte goed, ik vind het niet oud ofoz en er zijn mooie templates voor te vinden als je die nodig hebt(kijk op mtechnik.net)

ik had ookg een kennis maar uiteindelijk is me wel gelukt om een paar simpele modules toe te voegen

• Acolyte57

Acolyte57

[ash] schreef op 08 April 2003 @ 12:02:
Zonder enige php kennis is PHP-Nuke niet eenvoudig 'te customisen'
Vond ik meevallen, eerlijk gezegd... okee, misschien val ik niet meer onder 'zonder enige php kennis' maar aangezien ik nog steeds m'n ggb tentamen (php/mysql) niet heb gehaald ben ik ook duidelijk nog niet goed genoeg :)

• [ash]

[ash]

Acolyte57 schreef op 08 April 2003 @ 20:25:
Vond ik meevallen, eerlijk gezegd... okee, misschien val ik niet meer onder 'zonder enige php kennis' maar aangezien ik nog steeds m'n ggb tentamen (php/mysql) niet heb gehaald ben ik ook duidelijk nog niet goed genoeg :)
Een examen php/mysql :? waarom had ik dat niet toen ik op school zat :(

Het ligt er natuurlijk ook aan hoever het customizen gaat, aan mijn site is op het eerste gezicht alleen grafisch wat veranderd, maar er is veel aangepast. Zo heb ik bijvoorbeeld een hele sectie gemaakt waarmee online tactieken gelezen/gepost/geedit kunnen worden (helaas alleen toegankelijk voor clanleden >:) )
Pagina: 1