Foute benamingen (nicknames) DDR/SDR SDRAM

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zit hier al een geruime tijd gewoon lekker te GoT-en maar 1 ding blijf ik maar tegen komen en dat is blijkbaar een fout die velen maken.

Veel halen namelijk DDR en SDR bij moederbordgeheugen erg vaak door de war.

Het is:
SDR SDRAM (Single Data Rate SDRAM)
DDR SDRAM (Double Data Rate SDRAM)

En niet anders. Ik weet dat SDR in het woord SDRAM voor komt maar dan is het nogsteeds niet goed.

SDRAM betekent: Synchronous Dynamic Random Access Memory, dus b.v. die SDR in SDRAM betekent geen Single Data Rate.

Ik vraag me ook af hoe ze dit zo door de war kunnen halen, op GoT iig dan. Komt dit door gewoon onwetendheid of door wannabe 'experts' in computerzaken :?
Om maar een zijsprong te noemen.

Gelukkig is dit bij videokaarten een stuk minder, maar irritant blijft het nogsteeds :{

In de FAQ's heb ik het ook nog niet echt ergens vermeld staan
(of ik kijk er overheen :)).

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken :)

C:\>_

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
SDR en DDR is gewoon korter en iedereen weet wat je ermee bedoelt. Waarom zou je telkens SDRAM erachter moeten schrijven.

Maar je hebt uiteraard wel gelijk, tijdje geleden was hier overigens ook een vergelijkbaar topic over. :)

• Vinnie
  • Niet online
Dat men SDR en DDR gebruikt ipv SDR SDRAM en DDR SDRAM maakt mij ook vrij weinig uit, maar wel als men SDRam en DDRAM of die soort fratsen gaan uithalen.

Dat klopt gewoon voor geen meter.

• Aikon
  • Niet online
SDRAM kan ik me nog wel enigzins voorstellen, maar 'DDRAM' ben ik nog nooit tegen gekomen. Das wel erg fout ja. :+

Verwijderd

Vinnie schreef op 31 March 2003 @ 11:58:
Dat men SDR en DDR gebruikt ipv SDR SDRAM en DDR SDRAM maakt mij ook vrij weinig uit, maar wel als men SDRam en DDRAM of die soort fratsen gaan uithalen.

Dat klopt gewoon voor geen meter.
DDRRAM B) :X
ne ik denk dat het gewoon onwetendheid is, kdoe trouwens ICT-Beheer en ik wist dit niet :X
Ik kon tot nu toe alleen onderscheid tussen DDR en SDRAM B)

• Vinnie
  • Niet online
Aikon schreef op 31 maart 2003 @ 12:01:
SDRAM kan ik me nog wel enigzins voorstellen, maar 'DDRAM' ben ik nog nooit tegen gekomen. Das wel erg fout ja. :+
Kijk hier maar eens dan, het komt dus helaas erg vaak voor :(

Zoeken naar DDRAM
Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 12:02:
[...]

DDRRAM B) :X
ne ik denk dat het gewoon onwetendheid is, kdoe trouwens ICT-Beheer en ik wist dit niet :X
Ik kon tot nu toe alleen onderscheid tussen DDR en SDRAM B)
Klinkt iig wel 'wat' beter maar het is nogsteeds DRAM :P (of SDRAM :+).

Schaam je eigen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Vinnie op 31-03-2003 12:03 ]

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

dit doet me denken aan topics over
MHz (MegaHerz) en mhz (kweenie wat dit is)
en MS (MegaSievert) ipv ms (milliseconden)
om over de millibits en KiloBytes per seconde nog maar te zwijgen.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:26
PipoDeClown schreef op 31 March 2003 @ 12:05:
dit doet me denken aan topics over
MHz (MegaHerz) en mhz (kweenie wat dit is)
en MS (MegaSievert) ipv ms (milliseconden)
om over de millibits en KiloMegaBytes per seconde nog maar te zwijgen.
Zo maar hè! Is wat logischer :)

Ik denk dat er SDRAM en DDR wordt gezegd omdat vrijwel iedereen weet wat ermee bedoeld wordt. Mij maakt 't geen ene reet uit zolang ze maar niet door elkaar worden gehaald.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

NitroX_infinity schreef op 31 March 2003 @ 12:13:
[...]
Zo maar hè! Is wat logischer :)

Ik denk dat er SDRAM en DDR wordt gezegd omdat vrijwel iedereen weet wat ermee bedoeld wordt. Mij maakt 't geen ene reet uit zolang ze maar niet door elkaar worden gehaald.
gelukkig doe ik dat dan ook niet :)

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
Om het nog gemakkelijker te maken, DRAM bestaat ook gewoon en werd veel toegepast in powermac's

Verwijderd

Extremiel schreef op 31 maart 2003 @ 12:24:
Om het nog gemakkelijker te maken, DRAM bestaat ook gewoon en werd veel toegepast in powermac's
picje?

Verwijderd

ik snap werkelijk niet waar je je druk om maakt. Gezien je "irritatie" weet je heel goed dat men bedoelt wat jij schrijft maar als ik wat typ/schrijf dan kies ik voor de makkelijke manier.
Ik bedoel MS is ook niet goed maar ik ga echt niet heel de tijd Microsoft zitten typen.

• Vinnie
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 12:59:
ik snap werkelijk niet waar je je druk om maakt. Gezien je "irritatie" weet je heel goed dat men bedoelt wat jij schrijft maar als ik wat typ/schrijf dan kies ik voor de makkelijke manier.
Ik bedoel MS is ook niet goed maar ik ga echt niet heel de tijd Microsoft zitten typen.
MS is ook gewoon een goede afkorting van Microsoft, zie b.v. MS-DOS. Maar DDRam of whatever is gewoon fout.

Waarom? Omdat het gewoon goed moet zijn. Als het ene verkeerd gaat, dan de volgende dag ook weer iets anders. Zo blijf je aan de gang.

En het lijkt me best wel dat je 'wat' kennis moet hebben als je hier komt (ok ik weet ook niet alles, maar dit is vrij basic imho).

• dion_b
  • Laatst online: 13:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Extremiel schreef op 31 March 2003 @ 12:24:
Om het nog makkelijker te maken: DRAM wordt al sinds 1981 toegepast in PC's

ALLE reguliere geheugen typen die in PC's toegepast zijn als werkgeheugen zijn vormen van DRAM. DRAM (Dynamic Random Access Memory) staat tegenover SRAM (Static Random Access Memory), dat sneller is (wegens geen refresh nodig hebben) maar ook duurder is (meer transistors/bit). Daarnaast zijn er andere exotische RAM technologien (die we misschien ooit tegen gaan komen, MRAM enzo)

Na de originele DRAM, zijn de volgende vormen gebruikt:
FP (Fast Page)-DRAM
EDO (Extended Data Out)-DRAM
S(Synchronous)-DRAM
DR(Direct Rambus)-DRAM
(plus BEDO, VC en al die andere obscure types die in iedere FAQ staan maar vrijwel nooit in het wild gesignaleerd worden)

Oslik blyat! Oslik!

• Gabriel-LG
  • Laatst online: 16-08 21:41
Eerst was er alleen SDRAM, met de komst van DDR SDRAM is het gewone SDRAM omgedoopt naar SDR SDRAM. Of deze laatste wel een officiele benaming is ben in niet eens zeker van; volgens mij heet SDR SDRAM officieel gewoon nog steeds SDRAM.

Mensen die het over SDRAM en DDR (SDRAM) hebben zijn gewoon nog van de elite die meer dan een jaar met computers werkt.

• dion_b
  • Laatst online: 13:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mensen die meer dan een jaar met computers werken, weten (hopelijk) het belang van duidelijke en uniforme benamingen. Driekwart van het probleem bestaat uit mensen die niet weten waar de afkortingen voor staan. (neem bijvoorbeeld SDRam - Single Data Rate access memory, of Single Data Random access memory... slaat werkelijk nergens op). Als je de moeite neemt te begrijpen wat een naam daadwerkelijk betekent, doe je het vrijwel vanzelf goed :)

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Vinnie schreef op 31 maart 2003 @ 11:42:
In de FAQ's heb ik het ook nog niet echt ergens vermeld staan
(of ik kijk er overheen :)).

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken :)

Jawel hoor, er staat in de RAM-FAQ duidelijk SDRAM en DDR-SDRAM :) Kijk, de term SDR-SDRAM is ingevoerd om het allemaal wat duidelijker proberen te maken maar volgens zowel de JEDEC als Intel specs heet het aan ons bekende PC100 en PC133 officieel nog gewoon SDRAM :) Heel simpel dus :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Vinnie
  • Niet online
Abbadon schreef op 31 March 2003 @ 15:08:

[...]

Jawel hoor, er staat in de RAM-FAQ duidelijk SDRAM en DDR-SDRAM :) Kijk, de term SDR-SDRAM is ingevoerd om het allemaal wat duidelijker proberen te maken maar volgens zowel de JEDEC als Intel specs heet het aan ons bekende PC100 en PC133 officieel nog gewoon SDRAM :) Heel simpel dus :P
Ok, hierbij dus mijn excuses ;)

Lijkt me hetzelfde gevalletje als van ballbearing en liquidbearing harde schijven? Vroeger werdt het nooit vermeld maar nu omdat liquid er is soms wel :)?

(IK ga JEDEC mailen ;))

Maar de userts hier op GoT moeten dan wel concequenter omgaan met die benamingen. Want soms kun je er moeilijk een knoop aan vastknopen.

edit: je vergeet PC66 :X :+

Pagina: 1