[3d max 4.2] lamp nabouwen + effects

Pagina: 1
Acties:

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bij de werkzaamheden waar ik mee bezig ben (compleet huis in 3d te zetten) stuit ik op een lamp in de woonkamer.

Het is 1 van 3 speciale staanders lampen. Ze bestaan uit een lange kolom van hout. Boven op staan 4 metalen staafjes in een vierkant op de kop van de kolom verdeeld. Daarbovenop ligt een metalen holle schaal. De oppervlakte is weerspiegeldend bijna net als een spiegelbol, alleen bestaat dit maar uit 1 geheel. de 'spiegeltjes' zijn ietswat naar binnen gebogen zegmaar (zie doorsnede)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/doorsnede.JPG

Dat laatste namaken lukt me niet. Heeft iemand een idee om die vlakken te hollen???

Het materiaal gebruik. Ik heb brasil chrome toegepast. lijkt wel aardig (sorry geen voorbeelden tot nu toe)
weet je enig ander toepasbaar materiaal, laat t me weten.

Voor de rest. Het lichtwerk. i.r.l. zit er onder de schijf in de kolom een lamp, in de schaal zit er ook 1.

Nu de lichteffecten. Zoals je op de volgende foto's wel kunt zien, komt er een schitterend effect van de lamp af.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/lamp1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/lamp2.JPG

Alleen hoe moet ik dit nabootsen?? ik krijg geen enkele schittering op de wanden.

• HyperTrophy
  • Niet online
De grome material geeft natuurljk wel zn spiegeling effect weer, maar hoe zit t met de lichtstralen?? kunnen die per vlak van een bol een andere kant op schijnen?? dus als je bijvoorbeeld een sphere maakt, m geen smooth geeft, dat ie dan net als een spiegelbol werkt??

• hiostu
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-05 13:13
displacement map gebruiken. Probeer bijvoorbeeld een gradient te gebruiken (circulair), en dan de tiling wat omhoog te gooien.

Misschien niet de beste oplossing, maar toch.

edit, het zijn neem ik aan bobbeltjes als bij een golfbal of niet?

[ Voor 17% gewijzigd door hiostu op 31-03-2003 16:09 ]

• HyperTrophy
  • Niet online
hiostu schreef op 31 March 2003 @ 16:08:

edit, het zijn neem ik aan bobbeltjes als bij een golfbal of niet?
ja, zoiets niet een rond kuiltje maar beetje gesmoothe vierkantig kuitje :)

zal ik dat alvast ff proberen..

nu het lichteffect nog

Verwijderd

voor dat licht effect heb je "caustics" nodig, deze zitten nog niet standaard in max, denk dat het het makklijkts is als je het faked met een self-illumination map ofzo.

• HyperTrophy
  • Niet online
Hm ik heb wat zitten werken aan die faces van die halve bol, maar wil niet. en wanneer het ook wel zou werken, zou je het toch niet goed zien in de final. dus zo erg van belang is het niet.

Nu het effect. Caustics, hmm vaag ooit iets van gehoord, zou je het me kunnen uitleggen? En hoe wou je een self-ill. map toepassen dan?

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Een self-illumination map kun je toepassen door gewoon zelf die vreemd gevormde lichtvlakken op de muur te tekenen en die als self-illumination-map voor de muur te gebruiken. Dit is nep, maar snel.

Wanneer je toevallig de complete versie van Brazil of finalRender hebt, of dit met MAX 5 (die ondersteunt dit toch ook?) hebt, dan kun je dit goed laten berekenen met caustics. Dat betekent dat de renderer gewoon exact gaat berekenen hoe die schaal met zijn hobbeltjes het licht weerkaatst.

Die hobbeltjes kun je ook proberen te maken door alle polygonen te selecteren en dan een bevel per polygoon te doen, of een extrude naar binnen. Moet je wel de gratis plugin meshtools of anders MAX 5 installeren om dit per polygon te doen, MAX 4 doet het namelijk alleen voor heel de groep als geheel en dat moet je niet hebben natuurlijk.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• HyperTrophy
  • Niet online
ben al aan het werk gegaan met de caustics. Heb Brasil chrome gebruikt icm brasil light.

caustics aangevinkt bij alle twee.

verder wat getweaked met de instellingen. Resultaat komt al dichterbij.

Heb zelf Max 4.2 zoals je al kon zien, dus moet maar die plugin ff zoeken.

Hier een klein resultaat. beetje donker

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/caustics.JPG

ondervind alleen wel steeds een probleem en dat is dat het voorwerp, hier de schaal, er heel raar uit komt. enig idee hoe ik dat kan oplossen?

• HyperTrophy
  • Niet online
Zijn er geen tuts voor caustics? of heeft iemand ooit ongeveer t zelfde gedaan???

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Ik vond caustics heel gemakkelijk en snel werken hoor. Ik had nog niks ingesteld behalve ze aangezet en het resultaat was al:
a: snel en
b: zoals ik het wilde hebben.

Irritant zeg, als programma's je geen kans geven eens lekker te gaan tweaken. :P

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

HyperTrohpy says : (bij iemand anders ingelogd)

ic, ja, hm Kan je me misschien toch enige tips geven over de instellingen, zou me een hoop tijd schelen om dat zelf dmv schijnprobeer acties uit te vinden.

idd wanneer je alles zomaar neerkwakt krijg je al een redelijk effect. maar zoals je in t plaatje boven kunt zien, is dat t beste wat ik er uit heb gekregen.

zal morgen ofzo weer een probeersel poste

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 17:53 . Reden: stomme inlog ]

Pagina: 1