Toon posts:

XP netwerk werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren was 't ineens over en uit.... ;(
Mijn situatie:
1 XP-pro server, 2 nics
1 XP-pro Client, 1 nic (laptop)
1 ME client, 1 nic

DHCP ingericht (networkwizard) waarbij zoals gebruikelijk:
server: 192.168.0.1 en de clients dhcp
subnet: 255.255.255.0
werkgroep: MSHOME

Allen aan m'n 5 ports hub. 't Werkte perfect, geen vuiltje aan de lucht.

Tot het moment dat ik gisteren een 'helder' moment kreeg en naast m'n xp installatie een W2K-installatie wilde doen. Dit omdat mijn (klaarliggende) draadloze netwerkkaartjes niet overweg kunnen met de xp-bridge.. (lang verhaal, doet er nu niet toe). W2K ondersteunt 't draadloze gebeuren wel goed dus ik wilde dat maar eens proberen te installeren.
W2k geinstalleerd, keurig op een andere partitie, dualbootmenu deed prima alleen m'n XP-Pro niet meer. |:( Hier in Tweakers gezocht en gevonden: 2 bestanden van XP installatie teruggezet in de bootpartitie et voila! XP & W2K draaien weer perfect naast elkaar. So far so good
Maar wat bleek: Als ik XP opstartte was mn netwerk weg. Op beide clients kon ik geen verbinding meer maken. Ook niet na het opnieuw uitvoeren van de networkwizard of het handmatig configureren. Pingen gaf OF 'doelhost niet bereikbaar' of gewoon een time-out. Niets ziet mekaar meer :(
Raar, vooral omdat er fysiek niets gewijzigd is en softwarematig ook niet. Systeemherstel gaf ook geen resultaat dus: Schone installatie van XP. Dan zou een eventuele fout eruit moeten gaan toch? :? Niks dus, zelfde situatie.
Ik ben nu een beetje ten einde raad. Wat kan er mis zijn? Wat zie ik over het hoofd?

- Pingen werkt niet
- IP-adressen/subnet/werkgroep gechecked
- geen firewalls aan
- Nics gecontroleerd op defecten: niets aan de hand
- hub geeft activity weer op de verschillende poorten

ehh.. help? :?

Verwijderd

Topicstarter
ok, probleem is opgelost: Vanavond de server maar weer 's aangezet om 't nog eens te proberen: werkt alles plotseling! Alles draait weer alsof er niets aan de hand is geweest... :?
Ik wel blij, alleen vind ik dit wel een beetje vaag: Waar zou dit aan kunnen liggen?!? puur aan het feit dat de 'power down' was?!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Hoe lang heb je gewacht toen je de PC de eerste keer na je 2000 installatie weer eens in XP had opgestart? Een TCP/IP connectie kan soms enige minuten duren.. (ik weet dat het vaak ook veel sneller gaat, maar het kan in sommige configuraties lang duren...)

Verwijderd

Topicstarter
ik weet dat het eventueel wat langer kan duren, maar ik heb 'm zo vaak gereset, pc uitgezet en weer aangezet... terwijl ik er vannacht echt de stekker uitgetrokken heb. 'k Krijg 't idee dat dit ermee te maken heeft op een of andere manier...

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Staat er een dhcp server op die server dan, dan lijkt me dat de verklaring, als die uit is geen goed ip en dus ook geen netwerk.

Tweakers Discord