DEA-> Lite-on / plextor

Pagina: 1
Acties:

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Topicstarter
Wellicht hoort dit meer in het audio forum? Toch na overweging hier gezet, mocht dat fout zijn, hoor ik het graag.

Ten tweede: Alleen ervaringen -> geen flames!

Oke. ik ben dus aan het kijken voor een nieuwe brander. Hiervoor al aardig wat reviews gelezen en bekeken (cdfreaks, cdrinfo). Hierdoor zijn 2 branders overgebleven. De lite-on 52x en de plextor 48x. Een iedereen heeft eigen plus en minpunten (prijs, 99 minuten cd's, beveiligingen kopieeren).

Echter ik heb 1 review gevonden dat de plextor in combinatie met plextools onovertroffen zou zijn in DAE. En ik moet zeggen dat ik met mijn oude liteon (40x10x12) niet tevreden ben over de DAE. Dat doet mijn Ultraplex 40x beter.

Echter hoe zijn de ervaring met de lite-on 52x op het gebied van DAE? Vooral om dat mijn ouwe trouwe Ultraplex 40x die ik nu gebruik voor mijn DAE begint te overlijden :'(
Naast dus een sneller brander is de aanschaf van de brander ook vooral op dit punt gericht. Ik kopieer merendeel oudere cd's voor eigen gebruik, dus beveiliging is geen echte issue!

Concreet mijn vraag dus:
1) Zijn dit de 2 drives die ik moet hebben of heb ik er echt 1 over het hoofd gezien (volgens de diverse reviews niet)
2) Klopt het dat een combinatie van Plextools en de Plextor de beste DAE opleveren. Zeker bij oudere cd's met beschadigingen
3) Wat zijn de ervaringen met DAE met de lite-on 52x

Ik ben bekend dus met de diverse minpunten en pluspunten van de plextor en de lite-on, dus die discussie mag blijven liggen. Dus geen reacties als : "De plextor beschrijft geen 99 minuten cd's. lite-on rules".

Maar alleen reacties over de DAE van de 2 drives. Bij voorkeur eigen ervaringen.

Of is het beter om te wachten op de nieuwe, als je echte audiokwaliteit wil? nieuwe plex

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• endeavor334
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08-2021
Met DAE is meer van wat voor extractie software gebruik je?
Ik heb zelf een maand geleden mijn CD collectie omgezet naar MP3. Hiervoor gebruikte ik EAC, traag maar zeer goed, en lame. Ik ben zelf zeer tevreden hoe mijn lite-on 24103S het deed t.o.v mijn Plextor 4220 (SCSI). beide waren even goed, alleen de SCSI belaste mijn pc toch minder zodat ik ondertussen (met 8x lame aan, had ook nog een pioneer DR-U06S naast) nog winamp zonder problemen kon draaien (via de lite-on ging winamp tikken en haperen).

DAE hangt dus niet alleen af van de hardware maar ook van de software.

Voor elk probleem is er een oplossing. Dus dat is het probleem niet. De oplossing dat is het probleem.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je degelijke audio-extractiesoftware gebruikt zoals Exact Audio Copy (EAC) dan zullen zowel de Plextor als Lite-On uitstekende resultaten halen op beschadigde cd's.

Het jammere aan beide drives is dat ze audio-data bufferen. Dat heeft als gevolg dat EAC niet op volle snelheid kan werken. Als je EAC gewend bent met je Plextor UltraPlex 40x dan zul je een serieuze stap terug moeten nemen. Waar je voorheen snelheden haalde in EAC tot over 22x zul je nu hoogstens iets van een 15x halen. Ondanks de hogere leessnelheden. Daar staat dan weer wel tegenover dat de optiek en interne foutcorrectie van beide drives sterk verbeterd zijn ten opzichte van de oude UltraPlex zodat er sowieso minder fouten gelezen zullen worden.

PlexTools gebruikt een andere methode om fouten te herkennen. Hierbij kan wel de volle snelheid van de drive benut worden. Dit werkt natuurlijk wel enkel bij Plextor drives. Onder bepaalde omstandigheden is PlexTools zelfs in staat om beter fouten te corrigeren dan EAC. PlexTools gebruikt alleszins de meest geavanceerde audio-extractiemethode van het moment.

Als (audio-extractie) snelheid niet van zo'n groot belang is voor je zijn beide drives in combinatie met EAC een goede keuze. Wil je het onderste uit de kan halen dan is de Plextor in combinatie met PlexTools wellicht de beste keuze. Hou er wel rekening mee dat het snelheidsvoordeel van PlexTools totaal kan komen te vervallen wanneer je encodeert naar mp3 bijvoorbeeld. Afhankelijk van de gekozen kwaliteitsinstelling en je processorkracht kan het ettelijke minuten duren om één normale track te encoderen. PlexTools staat dan voor het overgrote deel van de tijd te 'niksen' :)
Ook is PlexTools nog lang niet zo 'feature-rijk' als EAC, maar daar werkt Plextor volop aan.

Echter, zowel PlexTools als EAC zijn geen wondermiddeltjes. Ze kunnen een berg leesfouten herstellen door herlezen, maar als de cd te erg beschadigd is dan zullen ze falen. Gelukkig duiden deze programma's dan wel de exacte positie van de oncorrigeerbare fout aan.

Overigens kan de Plextor met de laatste firmware ook 99 minuten media beschrijven.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Topicstarter
Op dit moment gebruik ik bijna altijd EAC in combinatie met mijn Ultraplex. Heb ook een Lite-on dvd (lt163) maar die haalt het ondanks zeer lovende reviews NIET bij mijn Ultraplex 40x.

Waar de lite-on tikken geeft in de muziek (ondanks de langzaamste settings in EAC), ript mijn Ultraplex 40 op hogere snelheid foutloos zonder (hoorbare) tikken. Eigenlijk was deze lite-on DVD als vervanger van mijn Ultraplex bedoeld, maar die heb ik toch maar weer snel in ere hersteld. Vandaar mijn toch enigszins terughoudendheid t.o.v. de Lite-on.

En nee de snelheid is vind ik niet super belangrijk. Zet indien ik vooraf al zie dat de cd "mishandeld" is door zijn eigenaar, de snelheid al lager, zodat ik weet dat ik de hoogst mogelijke kwaliteit bereik.

Omzetten naar MP3 doe ik zelden of nooit (Hoor meestal bij de muziek die ik gebruik toch kwaliteitsverlies), eigenlijk alleen maar bij moderne muziek of muziekaal behang.

offtopic:
SatSP, hoe komt het dat in jouw post de lay-out verloren is???

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 01-04-2003 08:05 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......