[ PXE ] zonder ROM

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sorki
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-03 12:27

Sorki

world wide wubbish

Topicstarter
hallo,

ik heb hier een hoopje intel servers staan die remote zouden moeten kunnen booten (one floppy linux) via PXE.

Het probleem is dat niet alle netwekkaarten PXE ondersteunen, nu heb ik gehoord dat er PXE emulatoren zouden zijn die non-PXE netwerkkaarten toch basis PXE functionaleit zouden geven.

Kent er iemand zulke emulator? google bracht hier geen oplossing voor mij :/

Sorki#2242

Verwijderd

nooit van gehoord... (ik kan me er ook weinig bij voorstellen... je netwerkkaart reageert gewoon niet als je comp uitstaat...)

• Sorki

Sorki

world wide wubbish

Topicstarter
ik heb blijkbaar mijn vraag niet echt duidelijk geformuleerd ;) sorry

De bedoeling is via LAN te booten (PXE) de comp haalt dan zijn boot-image van de server af en boot de image...

Het probleem is dat niet elke nic PXE ondersteund. Om dit op te lossen bestaan er PXE emulatoren (heeft men mij verteld). Naar zo een emulator ben ik dan ook op zoek.

Hoe dit juist in zijn werk gaat weet ik niet, maar ik veronderstel dat de emulator op een bootfloppy staat die dan de PXE voor zijn rekening neemt.

Sorki#2242

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:25
Is etherboot niet iets voor jou?

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Zo flop kan je aanmaken op je PXE boot server.
P.S. een systeem kan niet "opstarten" van een image op de PXE server. Je kan een image installeren.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

1) indien een intel netwerk kaart (of non intel voor dat geval) zijn er PXE upgrade's voor je ROM bij intel te halen.

2) indien je geen rom hebt kan je inderdaad een diskette gebruiken om ervan te booten (rom-emulatie) BootP / pxe-bootdisk (zie intel site ook) win2k AS server heeft RIS (remote Installation Service) daarmee kan je ook PXE bootdisks maken.
of je zou de diskless-howto van Linux kunnen lezen

3) der zijn ook netwerk disk's die dit kunnen
Door Fox-Web - 31-03-2003 11:30
Zo flop kan je aanmaken op je PXE boot server.
P.S. een systeem kan niet "opstarten" van een image op de PXE server. Je kan een image installeren.
je kan geen flop aanmaken met een pxe-bootserver je moet een speciale ROM image maken voor multi-disk of singledisk PXE oplossing (afhankelijk van het type ROM je wilt laden 256,1.44,2.88 of groter de meeste pxe servers zijn alleen servers.

een syseem kan wel opstarten van een image op een server daar was PXE voor bedoelt, nu gebruik ik het om met behulp van PowerQuest ControlCenter images op een Native win2k domain te backup-pen en restoren. zeer ideal 8) (als je bekent met drive-image van powerquest .. de rescue disks maar dan via PXE server ipv diskette + netwerk storage :Y)

---------------wat kan je met een pxe server------------------
aanvulling

maar goed je kan dus gewoon een win9x of een game emulator(Commedore 64 emulatie) direct in je RAM laden zonder bv je OS op je HD te gebruiken .. en wanneer je reboot gewoon je gamesysteem voor bv kwaak game.

ik heb op 1 systeem Linux, Freebsd, win2k pro, win2kAS en een XP machine..

de snelheid van PXE = 1GB duurt 10 min backup/restore daar kan je met een cd backup niet tegenop ..

ja me oplossing kost me wel een ruime HD opslag maar goed met 220 GB trek je het wel

in bedrijfven is het ideal voor de software testers, of standaard images uitrollen.

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 31-03-2003 12:53 . Reden: scheiding aangebracht ]

Tja vanalles

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
vso schreef op 31 maart 2003 @ 12:52:
........
in bedrijfven is het ideal voor de software testers, of standaard images uitrollen.
Software testers gebruiken dan wel VMWare, da's een stuk sneller. Images uitrollen doe je dan wel met een ghost multicast server en ja, je kan dan opstarten van flop.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Fox-Web schreef op 31 March 2003 @ 13:29:
[...]

Software testers gebruiken dan wel VMWare, da's een stuk sneller. Images uitrollen doe je dan wel met een ghost multicast server en ja, je kan dan opstarten van flop.
VMware ?? idee is leuk maar vmware is puur alleen software niet bedrijfshardware met soms specifieke configuraties, leuk idee maar voor testen/scripten/software/drivers etc heb je toch ook de real thing nodig ... VMware heeft die opties niet

Tja vanalles

Verwijderd

Ik weet het niet helemaal zeker, maar het zou kunnen zijn dat er zo'n proggie bij syslinux zit. Dan kan je vanaf floppy PXE uitvoeren.

http://www.kernel.org/pub/linux/utils/boot

• Sorki

Sorki

world wide wubbish

Topicstarter
tnx voor de reply's !

oplossing is uiteindelijk heel simpel --> www.rom-o-matic.net
Daar kan je rom images maken die je op een floppy kan zetten om te 'testen' of ze werken.
Werkt perfect! Linux boot razendsnel van het netwerk (15 sec)

Het is inderdaad voor een software test omgeving, probleem hier is: verschillende platforms, architecturen, .... dat sluit het gebruik van vmware al volledig uit ;)
Het enig wat al die dingen ondersteund is Linux... de bedoeling is via Linux disk images te maken en die weg te schrijven/op te halen via het netwerk.

Greetz

[ Voor 3% gewijzigd door Sorki op 03-04-2003 09:50 ]

Sorki#2242

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Sorki schreef op 03 April 2003 @ 09:47:
tnx voor de reply's !

oplossing is uiteindelijk heel simpel --> www.rom-o-matic.net
Daar kan je rom images maken die je op een floppy kan zetten om te 'testen' of ze werken.
Werkt perfect! Linux boot razendsnel van het netwerk (15 sec)

Het is inderdaad voor een software test omgeving, probleem hier is: verschillende platforms, architecturen, .... dat sluit het gebruik van vmware al volledig uit ;)
Het enig wat al die dingen ondersteund is Linux... de bedoeling is via Linux disk images te maken en die weg te schrijven/op te halen via het netwerk.

Greetz
hoe ga je dat doen dan ?
en wel/geen compressie ?

Tja vanalles

• Sorki

Sorki

world wide wubbish

Topicstarter
HEEL kort:

1- Server boot linux van netwerk
2- dd if=/xx of=/xx hd <--> nfs
3- Reboot local

lijkt simpel maar je moet rekening houden dat de dhcp server moet geupdate worden zodat de eerste keer de comp de linux image laat booten en daarna lokaal van de hd

+ er moet een db komen waarin staat welke images waar staan enz..

of ik al dan niet compressie ga gebruiken weet ik nog niet, ik hoop deze week nog aan de performatie testen te beginnen.
Wat er zal testen worden is vooral of het opdelen in kleine stukjes zin heeft (bv 1 x 9Gb of 9x 1Gb), hoeveel tijdverlies er onstaat bij compressie en of de compressie zin heeft.

Bij 'vers' geinstalleerde systemen waar men eerst heel de schijft heeft gevuld met 0 = heel goede compressie op de image! Maar ik schat dat systemen die al een tijdje draaien niet echt een merkbaar verschil zal zitten.

Als je echt interesse hebt mag je me steeds nog mailen :)

Sorki#2242

• vso
  • Niet online

vso

tja...

??? je dhcp server aanpassen ?

als ik mijn pc start krijg ik bij 90% van de netwerkkaarten de keuze of ik een toets(-encombo) in wil drukken of niet. dus local of lan boot. vervolgens krijg ik bij het PXE booten de keuze uit:
- local boot
- 3com
- broadcom network boot
- realtek network boot
- intel network boot
(de laaste 3 zijn keuzes) per default start hij bij geen keuze door met een local boot. vervolgens krijg ik een dos menu om te kiezen voor ghost/driveimage restore/backup op netwerk of cd-r etc

maar goed met dd kan het ook ja :) tis de "goedkope" oplossing, oftewel een oplossing .. die niks kost ..

Tja vanalles

• Sorki

Sorki

world wide wubbish

Topicstarter
alles moet remote kunnen gebeuren, als een medewerker in san jose zegt ik wil die server restoren moet dat mogelijk zijn ;)

daarvoor laat ik de comps altijd van het netwerk booten en geeft de hdcp server mee of ze een image moeten booten of lokaal

Sorki#2242

Pagina: 1