[Internet]IPv6 dodelijk voor router?

Pagina: 1
Acties:

• De_Delph
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hey Tweakers, ik las in dit artikel: http://www.haagschecouran...Overig!__1522222_,00.html dat men over een aantal jaar een nieuw IP-systeem wil gaan invoeren: IPv6. Maar gebeurt er dan met mijn routertje? ik heb zo'n vrolijk blauwgekleurd ding in de woonkamer staan die vrolijk mijn hele huishouden voorziet van internet. Maar als straks dat systeem ingezet wordt, kan mijn router waarschijnlijk naar de schroothoop. Althans, in het bericht vermelden ze dat mensen dan een stukje software van de provider krijgen. Dat betekent voor mij: géén drivers/firmware... want de Kabelfoon kan moeilijk gaan bellen met mijn routerfabrikant: Jongens, wij gaan over op IPv6, dus programmeer even een firmware voor die jongen hier!
Vervolgens vraag ik me ook af of je dit wel kán programmeren... maar dat zal ongetwijfeld :P

You can't drive your house, but you can sleep in your car!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:05
Gewoon wegmikken tegen die tijd...

Je zit nu toch ook niet meer met een 14k4 modem te internetten??? Tegen de tijd dat IPv6 als enige protocol gebruikt wordt zijn we wel 5-10 jaar verder en dan wil je toch geen simpel routertje, dan zijn er al totaal andere technieken/snelheden

En trouwens, met IPv6 heb je gewoon een hele range IP's, das juist t leuke ;)

Verwijderd

Als jij gewoon je ip houdt is er toch niets aan de hand? Die nieuwe ip's gaan ze alleen maar gebruiken voor nieuwe aansluitingen en apparaten. Ze gaan echt niet iedereen ineens een ander ip geven denk ik. En de ip's in je eigen netwerk kun je toch zelf bepalen.

• De_Delph
  • Niet online
Nonzz: Wat betreft eigen netwerk heb je gelijk. Maar als de hele wereld een nieuw systeem gebruikt, kan jij toch moeilijk met je oude systeem werken? Da's hetzelfde als op diesel blijven rijden, terwijl er ineens alleen maar waterstofpompen zijn...

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:52
Misschien dat je hem wel gewoon kunt bios-flashen, het is tenslotte alleen maar een klein beetje anders voor een layer-1 router.

Verwijderd

[TLG]Delphi schreef op 31 maart 2003 @ 00:42:
Nonzz: Wat betreft eigen netwerk heb je gelijk. Maar als de hele wereld een nieuw systeem gebruikt, kan jij toch moeilijk met je oude systeem werken? Da's hetzelfde als op diesel blijven rijden, terwijl er ineens alleen maar waterstofpompen zijn...
Zouden ze dan het hele internet op z'n kop zetten? Dan moet dus in eens alle HW en SW met IPv6 kunnen werken. Dat lijkt mij wel een hele klus.
Om jouw voorbeeld te gebruiken:
Ze zullen ook niet van de een op de andere dag alle dieselpompen weghalen.

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 23:24
IPv6 is al een flink aantal maanden bij Xs4all in gebruik. IPv4 blijft echt nog zeker 10 jaar bestaan naast IPv6 hoor, maak je maar geen zorgen, dat soort veranderingen gaan HEEL langzaam.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 22:43

jep

VlasBaard schreef op 31 maart 2003 @ 00:53:
IPv6 is al een flink aantal maanden bij Xs4all in gebruik. IPv4 blijft echt nog zeker 10 jaar bestaan naast IPv6 hoor, maak je maar geen zorgen, dat soort veranderingen gaan HEEL langzaam.
I doubt it. Als Chello en @home 't net als XS4ALL gaan invoeren en wat leuke diensten aanbieden op ipv6 kan het in ieder geval voor nederland al aardig hard gaan. 10 Jaar is lang in internet-wereld hoor; 10 jaar geleden had niemand internet -> nu iedereen.. het lijkt me dus ook erg moeilijk zo'n planning te maken, maar ik zie 't gebruik van ipv6 de komende 2/3 jaar wel hard toenemen. :)

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:51

_nethack

We're all MAD here

Ik denk het ook wel, maar je kunt voorlopig nog wel werken met IPv6-over-IPv4 tunnels.
Doe ik ook :)
(Tunnel opgezet vanaf mijn router, die zowel tunneling als IPv6 ondersteunt :+ )

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:05
jep schreef op 31 maart 2003 @ 00:57:
[...]

I doubt it. Als Chello en @home 't net als XS4ALL gaan invoeren en wat leuke diensten aanbieden op ipv6 kan het in ieder geval voor nederland al aardig hard gaan. 10 Jaar is lang in internet-wereld hoor; 10 jaar geleden had niemand internet -> nu iedereen.. het lijkt me dus ook erg moeilijk zo'n planning te maken, maar ik zie 't gebruik van ipv6 de komende 2/3 jaar wel hard toenemen. :)
Yeps.. Maar goed, dat zal net zo gaan als met 14k4 modems... Het blijft wel werken, maar op een gegeven moment wordt de meerwaarde van een nieuwe router (of whatever) zo groot, dat je alsnog een nieuw apparaat koopt....

Zelfs een 1200baud modem werkt nog, maar niemand gebruikt t meer.. Zo gaat t denk ik ook met IPv4

• jep
  • Laatst online: 17-05 22:43

jep

Theoretisch kun je natuurlijk van ipv6 over ipv4 naar ipv4 over ipv6 waarmee je de compatibiliteit kunt behouden en toch native via ipv6 online bent. :)

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 maart 2003 @ 00:52:
[...]

Zouden ze dan het hele internet op z'n kop zetten? Dan moet dus in eens alle HW en SW met IPv6 kunnen werken. Dat lijkt mij wel een hele klus.
Om jouw voorbeeld te gebruiken:
Ze zullen ook niet van de een op de andere dag alle dieselpompen weghalen.
Dat is nou juist het handige van werken in lagen. Zoals bv OSI. De software die hoger in de laag zit behoudt dezelfde interface met de laag eronder.

En wat hierboven ook al staat. Het gaat in delen. In eerste instantie worden alle grote routers etc. vervangen/geupgrade naar routers die zowel IPv6 als IPv4 kunnen. En ook je provider zal je de mogelijkheid geven om een tijd IPv4 te blijven draaien om je de tijd te geven je systemen te upgraden naar IPv6.Pas wanneer je providers IPv6 only adressering toe laat moet je als einduser upgraden.

Volgens mij kun je op bijvoorbeeld UTwente nu al gebruik maken van IPv6.

/edit
Kleinere HW (switches, bridges etc.) hoeven niet eens geuprgade te worden. Want deze werken een laag lager dan het IP-protocol :)
Dus dat scheelt al een bult ;)

[ Voor 9% gewijzigd door stok op 31-03-2003 04:35 ]

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Jefrey schreef op 31 maart 2003 @ 00:46:
Misschien dat je hem wel gewoon kunt bios-flashen, het is tenslotte alleen maar een klein beetje anders voor een layer-1 router.
Layer-1 router, dat is een nieuw woord voor mij. :)

Een router is minimaal layer 3, dus een layer 1 router bestaat niet.

Verwijderd

stokkie schreef op 31 March 2003 @ 04:33:
[...]

<knip>

/edit
Kleinere HW (switches, bridges etc.) hoeven niet eens geuprgade te worden. Want deze werken een laag lager dan het IP-protocol :)
Dus dat scheelt al een bult ;)
Maar die hebben vaak wel een interface over IPv4, meestal via SNMP of telnet. Dat zal dus alsnog geupdate moeten worden.

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
hmm, voorlopig duurt het nog wel even.
inderdaad zeker nog wel een jaartje of 5. (Da's een tijd die Chello zeker niet haalt in nederland, dus maak je daar maar geen illusies ;))
Ook ligt er over de aardbol al het "Internet 2", waarbij men al druk gebruik maakt van IPv6.
De overstap zal dus niet al te groot zijn.
De meeste internetkaarten kunnen dit al hebben. De meeste ADSL-modems trouwens ook (en anders een remote FW-update die er wel voor zorgt).
Kabelmodems zijn een ander verhaal, maar zoals ik al zei, die halen het volgende decennium niet.

>Select * FROM users WHERE clue > 0

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

jep schreef op 31 maart 2003 @ 00:57:

Toenemen is iets anders dan 'in de plaats komen van'.

Ik hoop overigens dat ze IPv6 gewoon in lekker hoog tempo gaan doorvoeren en niet dat we er met kunst en vlieg werk nog 15 jaar IPv4 aan vastplakken als belangrijkste variant.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Een ISP (en ik ken Kabelfoon een beetje) zal geen switch maken van IPv4 naar IPv6 in 1 keer. Ten eerste blijft men de komende 10 a 15 jaar "backwards compatible" omdat men verwacht dat bijv. een website in achter-kirchizistan voorlopig nog niet op IPv6 verbindingen zal draaien.

Bovendien is het zo dat "oude" OS-en geen IPv6 ondersteunen. In Windows XP is de ondesteuning aanwezig maar je moet dan wel werken met de command-line. Een mooie "grafische" IPv6 schil komt pas in de opvolger "Longhorn" aan de orde. Een ISP kan nou eenmaal niet van de klant verwachten dat ze een IPv6 ondersteuned OS hebben, of een IPv6 ondersteunende router.

Je zult dus voorlopig gewoon op IPv4 kunnen blijven draaien. IPv6 zal in eerste instantie naast IPv4 gaan draaien. Tegen die tijd kun je allang IPv6 routers kopen, dus over een jaar of 5 mag je je router gaan vervangen :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• maartena
IceStorm schreef op 31 maart 2003 @ 12:29:

[...]

Toenemen is iets anders dan 'in de plaats komen van'.

Ik hoop overigens dat ze IPv6 gewoon in lekker hoog tempo gaan doorvoeren en niet dat we er met kunst en vlieg werk nog 15 jaar IPv4 aan vastplakken als belangrijkste variant.
Reken er niet al te veel op..... immers het hele netwerk moet omgegooid worden naar IPv6, en als er ergens op de wereld nog een IPv4 only server staat dan zou je die niet kunnen bereiken :) Gelukkig is IPv6 "backwards compatible" dus is dat niet zo'n probleem.

Het grootste probleem is eigenlijk wat de topicstarter al aangaf. Je kunt gebruikers nou eenmaal niet verplichten om alles te upgraden naar Windows XP of hoger, MacOS 10.x of hoger of Linux Kernel 2.4 of hoger. Als iemand over 3 jaar nog met Windows 2000 of 98 wil werken omdat ze nou eenmaal geen geld hebben voor een nieuwe PC dan kun je niet van ze verwachten dat ze hun OS inruilen voor een IPv6 compatible OS.... hetzelfde geldt voor hardware: Veel huidige kabelmodems en DSL modems kunnen niet eens werken met IPv6 zonder een upgrade. Laat staan alle routertjes die er in deze wereld staan....

IPv6 is "backwards compatible" dus kan prima werken met IPv4-only hosts en aansluitingen..... maar de komende 10 tot 15 jaar zul je de 4-nummerige IP nummers nog veelvuldig gaan tegenkomen....

Proud to be an American.
Hier woon ik

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Vergelijk het als ethernet en tokenring

Ethernet bestaat al een tijd en wordt veel gebruikt. Tokenring bestaat denk ik ook al 25 jaar (althans zo voel ik dat) en kom je ook nog wel eens tegen.

Verder is dat IP6 probleem toch wel op te lossen met een Firmware updatetje ?

En hoe zit het met firewalls ? En krijgt iedereen een /48 subnet ?

En vergaat die wereld niet voordat we uberhaupt ipv6 krijgen (positief gezien natuurlijk >:) )

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik dacht in eerste instantie ook dat het een kwestie was van wat andere addressen, maar zo schijnt het niet te zijn.
Maar ik heb al IPv6, al zeker anderhalf jaar.
_RaZ_0ff is raz@2001:888:1056:0:0:0:0:2 * RaZ
_RaZ_0ff on #<censored>
_RaZ_0ff using irc.ipv6.xs4all.nl XS4ALL, IPv6 Networking for the Masses
Daarom heb ik dus lekker een p166 laptop als routertje, ding is al lekker lang up ook >:)

Maar met een flash eroverheen zou het wel mogenlijk moeten zijn. Mits router flashable is althans :)

Ey!! Macarena \o/

• De_Delph
  • Niet online
Ja routertjes zijn over het algemeen flashable toch? Zou een dure aangelegenheid worden voor de gebruikers aangezien d'r altijd wel ergens een foutje in de apparatuur kan zitten. Maar iemand verder terug zei dat kabelmodems het volgende decennium niet halen... hoe dat zo?? Mijn ISP geeft uitzonderlijk hoge snelheden (vaak sneller dan ADSL) uit, dus ik zie het probleem niet?

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55

Adm.Spock

Duik-Aap

IPv6 is idd slechts een softwarematige aanpassing.

Flashen die routers! })

• maartena
Adm.Spock schreef op 06 April 2003 @ 21:27:
IPv6 is idd slechts een softwarematige aanpassing.

Flashen die routers! })
Tenzij je natuurlijk een model hebt wat tegen die tijd als "unsupported" wordt beschouwt.... :(

Ik heb nu een Netgear MR314, maar zodra de 802.11g standaard echt is goedgekeurd (deze zomer) ga ik denk ik upgraden...

Proud to be an American.
Hier woon ik

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55

Adm.Spock

Duik-Aap

In theorie moet je je oude 802.11b accespoint ook kunnen flashen zodat ie 802.11g ondersteunt. Er is een "maar", dat zullen de fabrikanten niet uit eigen beweging gaan doen.

* Adm.Spock Hé! Tweaktime!!!! })

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 18:18
Lol, lees allemaal eerst een de RFC's voor hier te zitten l*llen. IPv6 is al wijdbeschikbaar (zie ftp.belnet.be motd) en ook op mijn interne netwerk gebruik ik IPv6 onder Linux, het is gewoon backwards compatible met IPv4. En met routers en zo is het al helemaal geen probleem om die om te zetten (bridging, natting). Dus als je subnet per subnet verandert op het internet gaat dat al helemaal transparant gebeuren.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Guru Evi schreef op 12 april 2003 @ 12:59:
Lol, lees allemaal eerst een de RFC's voor hier te zitten l*llen. IPv6 is al wijdbeschikbaar (zie ftp.belnet.be motd) en ook op mijn interne netwerk gebruik ik IPv6 onder Linux, het is gewoon backwards compatible met IPv4. En met routers en zo is het al helemaal geen probleem om die om te zetten (bridging, natting). Dus als je subnet per subnet verandert op het internet gaat dat al helemaal transparant gebeuren.
LOL :+ Je "bridging routers" zijn geen enkel probleem natuurlijk, want die werken op layer 2 8)7

En NAT-ing routers zijn wel een probleem, tenzij er netjes een firmware upgrade voor op de markt komt.

Verwijderd

damn, de post was dus wel gelukt. Heb nog gechecked en zag 'm niet staan, dus nog een keer gesubmit en nou blijken ze beide op page 2 te staan }:O

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2003 15:26 ]

Pagina: 1