• De_Delph
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hey Tweakers,
Mijn natuurkundeleraar en ik vroegen ons af waarom zagen bij het doorzagen van elk willekeurig voorwerp, bij het einde ineens een lagere frequentie gaan produceren. Eerst is er dus een hele tijd een nagenoeg constante frequentie, maar op ongeveer driekwart van het traject gaat de frequentie gestaag naar beneden. Hoe komt dit?

You can't drive your house, but you can sleep in your car!

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
tja... het object dat je doorzaagt heeft een bepaalde resonantie frequentie, volgens mij als je de balk zover doorzaagt dat ie begint te buigen word de afstand korter, waardoor de frequentie verandert...

w8 ff... als ik het zo bekijk, dan word de golflengte korter... zou et hoger moeten zijn...

ff andere kant op denken...

Misschien dat het komt door de ruimte tussen het hout ofzo? dat ie als ie begint te buigen juist de geluidsgolven weerkaatst binnen in de spleet die de zaag achterlaat...

hoe groter de afstand word, hoe langer de golflengte en dus hoe lager de toon...

dit misschien een (mogelijke) oplossing? anders weet ik et ook neit meer...

• De_Delph
  • Niet online
Jij bedoelt dus dat als je zaagt, en je zit op driekwart, dat je dan twee golven krijgt (naar links en naar rechts) die tegen elkaar kaatsen? Bij weerkaatsing krijg je toch geen verhoging/verlaging van frequentie, maar gewoon volumeverschil? :?

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

Theorie:
Als je een plank doorzaagt resoneert ie mee volgens zijn eigen traagheid. Als je de plank bijna door hebt is de afgezaagde helft niet meer volledig deel van het geheel, en resoneert volgens een andere traagheid. Waarschijnlijk is dit trager (langzamer) omdat dit stuk niet of nauwelijks gesteund wordt.

Localhost, sweet localhost

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:19

momania

iPhone 30! Bam!

Gaat het nu om een handzaag of een kettingzaag?
Bij een kettingzaag lijkt mij dat hoe verder je door het hout bent, hoe meer druk er op de ketting komt en de ketting gaat daardoor langzamer draaien en produceert dus ook een lager geluid.

Bij een handzaag is me dit eigenlijk nooit opgevallen.

[ Voor 11% gewijzigd door momania op 31-03-2003 00:09 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• De_Delph
  • Niet online
Theorie:
Als je een plank doorzaagt resoneert ie mee volgens zijn eigen traagheid. Als je de plank bijna door hebt is de afgezaagde helft niet meer volledig deel van het geheel, en resoneert volgens een andere traagheid. Waarschijnlijk is dit trager (langzamer) omdat dit stuk niet of nauwelijks gesteund wordt.
Ja geld dit ook voor andere voorwerpen zoals de buis? want die worden nog stevig gesteund als de frequentie begint af te nemen (ik krijg hem niet doorgebogen ;)). Dus volgens mij klopt deze niet helemaal...

[ Voor 45% gewijzigd door De_Delph op 31-03-2003 00:14 . Reden: Onvolledigheidje ]

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
[TLG]Delphi schreef op 31 maart 2003 @ 00:06:
Jij bedoelt dus dat als je zaagt, en je zit op driekwart, dat je dan twee golven krijgt (naar links en naar rechts) die tegen elkaar kaatsen? Bij weerkaatsing krijg je toch geen verhoging/verlaging van frequentie, maar gewoon volumeverschil? :?
zat meer te denken aan resonantie van de lucht tussen de 2 stukken hout eigenlijk... hoe dat precies werkte is mij niet meer bekend enzo... examen is inmiddels jaar geleden ofzo... sindsdien neit meer gebruikt...

• De_Delph
  • Niet online
Fludizz schreef op 31 March 2003 @ 00:14:
[...]

zat meer te denken aan resonantie van de lucht tussen de 2 stukken hout eigenlijk... hoe dat precies werkte is mij niet meer bekend enzo... examen is inmiddels jaar geleden ofzo... sindsdien neit meer gebruikt...
Als twee golven op elkaar botsen krijg je een volumeverschil. Geen frequentieverschil. Waardoor deze wél worden veroorzaakt weet ik niet.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:00

MaDLiVe

.-Observer-.

Wordt de 'kolom' die je creert niet groter? Hoe groter de kolom, hoe groter de golflengte hoe kleiner de frequentie.

(ook al is dit geen volwaardige kolom)

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

dominic

will code for food

Het stuk dat afgezaagd wordt krijgt meer bewegingsvrijheid doordat de verbinding tussen het kleinere stuk en het grote stuk smaller wordt. De trillingsfrequentie wordt via de smalle verbinding doorgegeven aan het kleinere stuk, waardoor deze ook gaat trillen. Maar doordat dit stuk meer bewegingsvrijheid heeft wordt de frequentie anders en in feite een resonantie van de trillingsfrequentie van het grote stuk, misschien dus wel de helft maar dat hangt van de bewegingsvrijheid en massa van het af te zagen stuk af..

ff een illustratie:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=79683

Wanneer het grote stuk verankerd ligt, zal de resonatiefrequentie waarschijnlijk hoger worden, wanneer het kleinere stuk verankerd ligt waarschijnlijk lager.. (Verschil in trillende massa)

Ik ben geen natuurkundige, maar logica zegt mij dat het zo werkt..

ps: deze theorie gaat natuurlijk alleen op wanneer het door te zagen object niet in zijn geheel geankerd ligt, wanneer het hele object wel geankerd ligt, dus inclusief het af te zagen deel, komt het fenomeen waarschijnlijk niet eens naar voren. (Leuke test!)

[ Voor 33% gewijzigd door dominic op 31-03-2003 11:20 ]

Download my music on SoundCloud

Pagina: 1