Toon posts:

Welke onderdelen bij Abit IT7MAX2?

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik was vorig jaar van plan een pc te kopen, maar het is er niet meer van gekomen. Vanaf ongeveer november 2002 heb ik me daarom ook totaal niet meer verdiept in de materie en nu ik op het punt sta om alsnog wat aan te schaffen, weet ik niet meer hoe alles in elkaar steekt. Ik heb natuurlijk al de nodige dingen opgezocht, maar ik zou toch graag het een en ander geverifieerd willen hebben.

Om te beginnen wil ik een Abit IT7MAX2 moederbord kopen. Een mobo met RIMM geheugen heb ik maar vanaf gezien, omdat me dat wat te prijzig lijkt en bovendien onhandig omdat RIMM afgezworen is door Intel.
Daarnaast wil ik een Club3D9500pro hebben. Een 9700pro is natuurlijk beter (duh), maar dat is niet zo ontzettend nodig. Nou heb ik een tijdje geleden eens gelezen dat je sommige radeons op 9700pro snelheden kan laten draaien ofzo? Is deze kaart daar een goede voor?
En verder, wat voor processor/geheugen combinatie moet ik nemen?
Ik wil iets van rond de 2.4-2.6Mhz en 512MB geheugen. Wat is de betere processor om te nemen als ik nog wat wil overklokken en welk merk en type geheugen kan ik daar het beste bij nemen? DDR333(PC2700 geloof ik?) van Samsung?
Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, veel keuze met de proc heb je niet, een celeron of een pentium.

maar dit is eigenlijk best wel een beetje behoorlijk zoeckwerk hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat ik een pentium (celeron??) moet nemen snap ik natuurlijk ook wel. En zoals ik al aangaf heb ik ook behoorlijk wat gezocht. Mij gaat het nu om het afstemmen van geheugen/processor op elkaar en op het moederbord, waarbij je makkelijker kan overklokken doordat alles synchroon loopt. Daar heb ik gewoon geen verstand van en aangezien ik niet precies weet waar ik naar moet zoeken, is dat ook erg moeilijk te vinden.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ten eerste, er zal hier wel snel een slotje op komen, aangezien hij in SM staat :( :( :( :(

Alleen de Radeon 9500 (NON PRO!!) kan je modden naar 9700. Maar nog niet allemaal, de Club3d Radeon 9500 was hiervoor wel een goede kandidaat, maar weer niet allemaal dacht ik

De meeste mensen hebben met Corsair goede overklok ervaringen, daar zou ik dus zeker naar kijken!

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 31-03-2003 00:00 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Ten eerste, als je voor een IT7-MAX2 kiest, ga dan voor de IT7-MAX2 v2.0 (Ja, dat zeg ik goed). De v2.0 is zo ongeveer een verbeterde versie van de originele v1.0.

Wat geheugen betreft, sneller is altijd beter. Als je een goed merk hebt tenminste. Koop geen generic of no-name, maar kies voor Crucial, Corsair, Kingston HyperX, GeIL, OCZ etc. DDR333 (PC2700) is net ff te krap, neem dus een stapje hoger. DDR400 (PC3200) is iets aan de dure kant (relatief), misschien is DDR434 (PC3500) een goede keuze.

Maar ik ga er nu van uit dat je echt gaat OC-en. Als je een goede Pentium4 te pakken krijgt moet je met toch al snel 160MHz+ FSB kunnen halen. Dan heeft je gehuegen een snelheid van 213MHz (DDR426). Dat is dus met de 3/4 divider aan.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, daar heb ik al een stuk meer aan dan dat het topic bij SM aangegeven wordt. Zucht, vind het altijd jammer als dat zo ontzettend snel gedaan wordt. Sommige mensen begrijpen kennelijk niet dat deze materie ook na veel zoeken nog moeilijk kan zijn. Zeker als het gaat om al die verschillende geheugentypes en OC-en.
Maar goed, om op dat geheugen terug te komen en nog even gauw voordat het topic wellicht gesloten wordt, die Abit heeft maar support tot PC2700. Of is dat officieel en kan je er prima PC3200 en PC3500 (sinds wanneer bestaat dat in godsnaam?) op pletteren? En dan CAS2 of 2.5..?
En met welke processor kan je gemiddeld genomen de beste resultaten halen als je slechts de boxed cooling gebruikt? Volgens mij is de 2.53 niet zo best in OC-en?

En nog over die 9500 (nonpro). Ik denk dat ik maar gewoon voor de 9500pro ga, omdat ik niet van plan ben om te gaan solderen ofzo. Of je zal weer zien dat het helemaal niet werkt.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

De IT7-MAX2 v2.0 kan inderdaad officieel maar PC2700 aan. Als je PC3200 of PC3500 gebruikt, dan zal dit geheugen simpelweg op de PC2700 snelheid draaien omdat dit dus de max is. Als je dan gaat overclocken (je kan over de PC2700 barriere heen), dan gaat de snelheid van je PC3500 (dat eerst dus op PC2700 draait) omhoog waardoor je al snel in de buurt van de PC3500 komt.

Over CAS2 of CAS2.5 hoef je je geen zorgen te maken. CAS2 is natuurlijk beter dan CAS2.5, maar goed geheugen kan makkelijk op CAS2 draaien. Bovendien is veel geheugen al CAS2 geheugen.

En dan die proc. Tja, veel ligt aan de stepping van de processor zelf, dus niet de snelheid. De eerste versies, B serie, deed niet zoveel. Maar toen de C serie uitkwam kwam er werkelijk een overclock festijn. Dan vraag je je misschien af hoe je er achter komt wat voor stepping een processor heeft. Dat is bijna onmogelijk. Je moet op de processor zelf kijken, iets wat niet kan als je de processor niet gekocht hebt. Naja, als je geluk hebt (en niet online koopt) willen de verkopers je de processor nog wel eens laten zien. Vragen kan nooit kwaad. Als je eenmaal de proc te pakken hebt staan er een paar getallen op waaronder de stepping.

Een vriend van mij kwam met een Pentium4 2.53GHz, B1 stepping, met standaard heatsink + fan tot de 2.8GHz. Niet super, maar ok.

Je kan ook je Radeon 9500 via SOFTWARE modden naar een Radeon 9700. Misschien wel iets voor jouw. Check http://www.maxdownloads.com/~ian/wizzard/ en ATI Radeon 9500 rebuild --> 9700 (PRO) - Deel 3 voor meer info.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit graag lezen eer je een topic opent, lees de laatste posting eens door :)

CPU: gewoon voor de beste CPU gaan qua prijs/prestatie verhouding. Dat kun je makkelijk zélf bepalen met behulp van de Pricewatch en rekencapaciteiten. Kijk ook eens in DOC voor het Northwood Overclock topic, daarin staat ook meer dan zat info.

Geheugen: eveneens in DOC staat een DDR Geheugen Overclock topic. Doe er je voordeel mee.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.